آغاز فصل جدیدی در تاریخ فضانوردی آمریکا؛
دو فضانورد آمریکایی با تجهیزات یک شرکت خصوصی آمریکایی به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاده می‌شوند. اعزام آن‌ها به این مأموریت برای صنعت فضانوردی آمریکا که تا کنون نیازمند تجهیزات روسی بود، موفقیت بزرگی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۷۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱        28 May 2020
به گزارش پارسینه، قرار بود روز چهارشنبه هفتم خرداد رابرت بنکن ۴۹ ساله و داگلاس هارلی ۵۳ ساله ساعت ۱۶:۳۳ به وقت محلی از پایگاه کندی در فلوریدا به فضا اعزام شوند که به دلیل شرایط نا مساعد جوی این مأموریت لغو شد.
 
ناسا و اسپیس‌ایکس (SpaceX) مجبور شدند ۱۷ دقیقه قبل از بلند شدن موشک "فالکون ۹"، پرتاب برنامه ریزی شده ماموریت "Demo-۲" را لغو کنند. این پرتاب قرار است نخستین مأموریت سرنشین دار از سال ۲۰۱۱ تاکنون باشد که از خاک آمریکا صورت می‌گیرد، که در حال حاضر ساعاتی قبل به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شد.
 
جزئیات نخستین انتقال فضانورد به ایستگاه فضایی از خاک آمریکا
 
طبق گفته ناسا، تلاش بامداد پنجشنبه برای پرتاب، هیچ مشکل فنی بزرگی نداشته است، اما مسئولان هواشناسی به "مایک تیلور" مدیر اجرایی اسپیس‌ایکس گفتند که آب و هوا قبل از اتمام بازه زمانی پرتاب، بهبود نمی‌یابد. در چنین شرایطی سطح الکتریسیته جوی از آستانه ایمنی عبور کرده و باران، ابر‌های کومولوس و ابر‌های سندانی در هوا شکل گرفته بودند.

این دو فضانورد که پیشتر خلبان جت‌های جنگی بودند، در مجموع ۱۴۰۰ ساعت تجربه مأموریت‌های فضایی دارند و مأموریت اعزام آن‌ها به ایستگاه بین‌المللی فضایی (آی‌اس‌اس) نقطه عطفی در تاریخ صنعت فضانوردی به شمار می‌رود.
 
جزئیات نخستین انتقال فضانورد به ایستگاه فضایی از خاک آمریکا

سیستم موشکی و کپسولی که آن‌ها را به ایستگاه خواهد رسانده، ساخت ابرشرکت فناوری اکتشافات فضایی "اسپیس اکس" است. این شرکت خصوصی سال گذشته در مأموریتی بدون سرنشین به نام مأموریت "دمو یک"، موفق شد کپسول "کرو دراگو" را به ایستگاه بین المللی فضایی متصل و از آن جدا کند.

اسپیس اکس همکاری خود با سازمان ملی هوا−فضای آمریکا را سال‌ها پیش آغاز کرد. ناسا که تا سال ۲۰۱۱ میلادی با فضاپیمای شاتل فضانوردان را به ایستگاه بین‌المللی می‌فرستاد، سال‌ها پیش از بازنشستگی این فضاپیما در پی جایگزینی برای آن بود.

شرکت فناوری اکتشافات فضایی اسپیس اکس که تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی تجاری در آمریکاست، سال ۲۰۰۲ میلادی تأسیس شد. این شرکت سال ۲۰۰۶ برنده یک قرارداد خدمات ترابری تجاری مداری ناسا شد که یک گزینه آن انتقال خدمه به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.
 
جزئیات نخستین انتقال فضانورد به ایستگاه فضایی از خاک آمریکا

ناسا سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که دو شرکت اسپیس اکس و بوئینگ را به همکاری برای ساخت فضاپیما‌های "کرو دراگون" و "سی‌اس‌تی ۱۰۰ استارلاینر" انتخاب کرده است.

این دو شرکت هر یک چندین میلیارد دلار از ناسا دریافت کردند، اما روند ساخت فضاپیمایی ایمن که بتواند انسان را به مدار زمین حمل کند، طولانی‌تر از پیش‌بینی‌ها درآمد و وابستگی ناسا به سازمان فضاپیمای روسی سایوز تا امروز ادامه یافت.
 
جزئیات نخستین انتقال فضانورد به ایستگاه فضایی از خاک آمریکا

فضانوردان ناسا از سال ۲۰۰۱ میلادی تا کنون از پایگاهی در قزاقستان راهی فضا می‌شدند. نه تنها فضانوردان آمریکایی، بلکه فضانوردان سایر کشور‌ها از جمله کشور‌های اروپایی هم وسیله دیگری در اختیار نداشتند.

روسیه به عنوان تنها تولیدکننده کپسول‌های انتقال فضانوردان، درآمد هنگفتی از اعزام آن‌ها داشت و آخرین بار برای یک صندلی ۹۰ میلیون دلار دریافت کرده بود.

اسپیس اکس حال برای هر صندلی ۵۵ میلیون دلار گرفته است. کپسول "کرو دراگون" این شرکت طوری طراحی شده که می‌تواند به صورت خودکار در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو بگیرد. فضانوردان این ایستگاه بر فرایند پهلو گرفتن کسپول نظارت خواهند داشت تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهند.

پرتابگر فالکن ۹ که آن‌هم با حمایت ناسا توسط اسپیس اکس ساخته شده، قرار است در مأموریتی ۱۹ ساعته کپسول "کرو دراگون" را به ایستگاه بین المللی فضایی در ارتفاع حدودا ۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین برساند. این مأموریت "دمو ۲" نام دارد و به عنوان نخستین مأموریت سرنشین‌دار اسپس اکس افتخاری برای دولت آمریکا و رئیس جمهوری این کشور ترامپ به شمار می‌رود.

پیش از این "شورای ملی فضا" در آمریکا زیر نظر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، اداره می‌شود. البته همه‌گیر شدن ویروس کرونا بر این مأموریت هم سایه افکنده است. حال رئیس ناسا از شهروندان آمریکا خواسته است تا به مرکز کندی سفر نکرده و در اطراف آن تجمع نکنند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: