موج دوم ورود شرکت‌های دولتی و سهام عدالت به بورس نظرات متفاوت کارشناسان بازار سرمایه را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۷۴۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶        28 May 2020

حدود یک ماه پیش بود که دولت برای اولین بار با عرضه سهام شستا در بورس پا به بازار سرمایه گذاشت که در عرضه اولیه با مشارکت و استقبال خوبی هم از سوی مردم مواجه شد. برخی کارشناسان اقتصادی در بازار سرمایه معتقدند عرضه‌های دولتی در بورس می‌تواند نقدینگی موجود در بازار را کاهش داده و به مدیریت آن (نقدینگی) کمک کند. همچنین با ورود شرکت‌های دولتی در بورس ریسک معاملات کاهش خواهد داشت و مطمئن‌تر انجام می‌شود.

در آخرین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر فرآیند واگذاری و شکل عرضه مستقیم سهام به گونه‌ای که منجر به کاهش تصدی گری و درنهایت واگذاری مدیریت دولتی شود، تاکید شد. فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسه از برنامه دولت برای واگذاری شرکت‌های دولتی و زیر مجموعه بانک‌های دولتی در بازار بورس خبر داد.

در گزارشی دیگر وزیر اموراقتصادی و دارایی درباره جزئیات خصوص تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری معامله پذیر (ETF) به عنوان نخستین تجربه دولت در ابعاد مختلف و چگونگی واگذاری آن مطرح و بررسی شد که در نخستین عرضه، سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشارکت داشته اند.

هدایت اقتصاد با کانالیزه کردن منابع/بازار کشش خرید سهام عدالت را دارد

سید فرهنگ حسینی کارشناس ارشد بورس و تحلیلگر مسائل اقتصادی  درباره افزایش ورود شرکت‌های دولتی به بازار سرمایه گفت: رونق بازار سرمایه و ورود نقدینگی روزانه بیش از هزار میلیارد تومان، فرصتی مناسب برای ورود شرکت‌های دولتی، تامین کسری بودجه و همچنین واگذاری دارایی‌ها و سرمایه گذاری‌های بانک‌ها است. براساس قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، بانک‌ها مکلف به واگذاری سرمایه گذاری‌های خود هستند و شفاف‌ترین و بهترین روش برای واگذاری بورس اوراق بهادار است.

او ادامه داد: این روش علاوه بر شفافیت قیمتی و اطلاعاتی، سهولت دسترسی و معامله را برای افراد مختلف فراهم می‌سازد و می‌تواند با نقد شوندگی دارایی‌های بانک ها، توان تسهیلات دهی آن‌ها را افزایش دهد.

حسینی تصریح کرد: از سوی دیگر در حال حاضر قیمت فروش بسیاری از شرکت‌ها از ارزش ساخت و جایگزینی آن فراتر رفته است و با واگذاری بخشی از سهام آن توسط دولت، بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی یا هلدینگ‌های مختلف، امکان سرمایه گذاری مجدد در بازار اولیه و ساخت کارخانجات با هدف افزایش تولید و ظرفیت و اشتغال وجود دارد. در حقیقت دولت بایستی با کانالیزه کردن منابع، آن را به سوی بخش واقعی اقتصاد هدایت نماید. این موضوع نیازمند عزم جدی سازمان بورس و بورس‌ها است.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که عرضه مستقیم سهام عدالت چه طور بر کاهش تصدی گری دولت منجر خواهد شد؟ عنوان کرد: با توجه به ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص آزادسازی سهام عدالت، فرصت بی نظیری بعد از یک دهه برای سهامداران سهام عدالت به وجود آمده است. آزاد سازی سهام عدالت و قابلیت نقدشوندگی آن در شرایط کرونا و مشکل درآمد و معیشت برای بخشی از جامعه، می‌تواند یک کمک مناسب باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: آزادسازی و امکان فروش سهام عدالت می‌تواند منابع مناسبی را برای افراد فراهم سازد. از سوی دیگر، در شرایط رونق فعلی بازار سرمایه، بازار کشش خرید این سهام را داراست.
 
 
 
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
او در پایان بیان کرد: از سوی دیگر، فروش سهام عدالت امکان مناسبی برای سرمایه گذاران فراهم می‌سازد تا با خرید بتوانند در مدیریت و کنترل شرکت مشارکت کرده و به بهبود بهره وری و کارایی و خصوصی سازی واقعی منجر شود.


برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: