رفینیتو ایکون مدعی شد:
داده های ردگیری کشتی ها که شرکت رفینیتو ایکون جمع آوری می کند برخی ادعاهای خبرگزاریها را تأیید می کند که یکی از پنج نفتکش ایرانی حامل بنزین برای ونزوئلا به نام فورچون روز شنبه وارد منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا شده است.
کد خبر: ۷۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳        24 May 2020

رویترز گزارش داده داده‌های ردگیری کشتی‌ها که شرکت رفینیتو ایکان جمع آوری کرده، نشان می‌دهد که نفتکش «فورچون» که با پرچم ایران حرکت می‌کند ساعت و هفت و نیم عصر به وقت محلی وارد آب‌های سرزمینی ونزوئلا شد.

تلویزیون دولتی ونزوئلا هم تصاویری از ناو نیروی دریایی و جنگنده‌های ونزوئلا برای استقبال از نفتکش «فورچون» پخش کرده است. در این گزارش ادعا شده چهار نفتکش دیگر ایران، به نام‌های پتیونیا، فارست، فاکسون و کلاول، از تنگه جبل‌الطارق عبور کرده و در حال حرکت به سوی دریای کارائیب هستند.

در همین زمینه، ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا هم روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات یک مقام آمریکا در خصوص اقدام احتمالی ایالت متحده، گفته بود که ارتش این کشور نفتکش‌های ایرانی را به هنگام ورود به منطقه ویژه اقتصادی اسکورت خواهند کرد.تارک ال ایسامی، معاون اقتصادی رئیس جمهور ونزوئلا که اخیراً به عنوان وزیر نفت منصوب شده، در توییتی نوشته است، نخستین نفتکش ایرانی هم اکنون در منطقه ویژه اقتصادی ما است.

ورود اولین نفتکش«حامل بنزین» از ایران به منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا

خبرگزاری فرانسه نیز روز یکشنبه چهارم خرداد (۲۴ مه) گزارش داده است که سران جمهوری اسلامی به ایالات متحده هشدار داده بودند که جلوی تحویل سوخت به ونزوئلا را نگیرد. به نوشته این خبرگزاری آمریکا جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا را تحریم کرده است و هر دو کشور از مداخله ایالات متحده آمریکا بیم داشتند. به نوشته این خبرگزاری واشنگتن می‌خواهد از صادرات نفت ایران جلوگیری کند.

رئیس جمهور کشورمان یک روز پیش از ورود کشتی نفتی ایرانی به ونزوئلا در تماس تلفنی با تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر تاکید کرد: «اگر نفتکش‌های ما در دریای کارائیب یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکایی‌ها دچار مشکل شوند، متقابلا برای آن‌ها مشکل به‌وجود خواهد آمد.»

آمریکا رسما واکنشی به انتقال نفت و مشتقات آن به ونزوئلا نشان نداده است، اما نیروی دریایی آمریکا حدود دو هفته پیش چهار ناو "یواس‌اس دیترویت"، "یواس‌اس لیسن"، "یواس‌اس پریبل" و "یواس‌اس فاراگت" را به کارائیب اعزام کرده است. گفته شد که این اقدام در راستای امنیت دریایی در منطقه فرماندهی جنوب صورت گرفته است.
 
ورود اولین نفتکش«حامل بنزین» از ایران به منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا

خبرگزاری فرانسه نوشت که یک مقام ارشد نیروی دریایی ایالات متحده، بدون اشاره مستقیم به نفتکش‌ها، "تحرکات" جمهوری اسلامی در ارتباط با ونزوئلا را نگران‌کننده خوانده است.نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا روز چهارشنبه ۲۰ مه در یک سخنرانی تلویزیونی از حمایت و پشتیبانی ایران از کشورش قدردانی کرده بود.
 
پنج نفتکشی که گفته می‌شود حدود ۱/۵ میلیون بشکه بنزین تولید ایران را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کنند بر اساس گزراش‌های پیشین، نیمه اول ماه جاری میلادی از کانال سوئز گذشتند و انتظار می‌رود حداکثر اوایل ماه ژوئن به مقصد برسند.برخی خبرگزاری‌ها طی دو روز گذشته اعلام کرده بودند که «فورچون»، نخستین نفتکش حامل سوخت ایران و با پرچم ایران، احتمالا روز یکشنبه وارد حریم دریایی ونزوئلا خواهد شد.

نیکلاس مادورو، ا پیشتر ضمن هشدار به ایالات متحده در خصوص هرگونه مانع تراشی بر سر راه نفتکش‌ها در دریای کارائیب از انجام آزمایش موشکی برای دفاع از آب‌ها و سواحل این کشور خبر داده بود.

برخی منابع خبری در داخل ایران به تازگی اعلام کرده‌اند که نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش را در جریان تهدید‌های احتمالی و نظامی واشنگتن قرار داده است.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: