در فروش جدید شرکت‌های خودروساز، ۴ محصول ایران خودرو و ۷ محصول سایپا عرضه خواهد شد. در این مرحله از فروش خودروسازان، عرضه پراید و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس صورت نمی‌گیرد.
کد خبر: ۷۴۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰        23 May 2020

به منظور کنترل بازار خودرو و حذف دلال بازی از این بازار، عرضه ۲۵ هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو و سایپا در دستور کار این دو گروه خودروساز قرار گرفته و قرار است پیش ثبت نام خرید خودرو همزمان با عید سعید فطر به مدت ۱۰ روز انجام شود.

بر این اساس، محصولاتی که ایران خودرو برای فروش در این مرحله در نظر گرفته شامل پژو ۴۰۵ اس ال ایکس، رانا، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس با موتور TU۵ است. همچنین شرکت سایپا قرار است خودرو‌های تیبا صندوق دار، تیبا هاچ بک، ساینا، وانت۱۵۱، نیسان بنزینی، نیسان دوگانه و وانت زامیاد (ریچ) را در این مرحله عرضه کند.

به این ترتیب فروش پراید و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس در فهرست فروش خودروسازان قرار ندارد.

طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، تولید پراید باید به طور کامل از ابتدای مرداد امسال متوقف شود و در عین حال، تولید پژو ۴۰۵ جی ال‌ایکس نیز از ابتدای خرداد امسال متوقف شود.

در جلسه‌ای که دیروز در وزارت صنعت با حضور حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت برگزار شد، مقرر شد فروش ویژه ۲۵ هزار دستگاه خودرو شامل ۱۵ هزار دستگاه خودرو‌های گروه صنعتی ایران خودرو و ۱۰ هزار دستگاه خودرو‌های تولیدی گروه خودروسازی سایپا، هم زمان با ایام عید سعید فطر انجام شود. در فروش عید فطر ۷ محصول سایپا و ۴ محصول ایران خودرو عرضه می‌شوند.

بر این اساس، پیش ثبت‌نام و به روز آوری اطلاعات از روز یکشنبه ۴ خردادماه به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت و در نهایت ثبت نام قطعی از طریق سایت فروش خودروسازان به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه شرایط سختگیرانه‌ای در ضوابط فروش و اولویت‌های تحویل در نظر گرفته شده تا بتوان خودرو را تنها به مصرف‌کنندگان واقعی فروخت.

متقاضیان خرید خودرو می‌توانند فردا با مراجعه به سایت شرکت‌های خودروسازی پیش ثبت نام اولیه را انجام داده و از طریق این سایت برای احراز هویت به سامانه امتا ورود کرده و مراحل لازم را طی کنند. پس از این مرحله دوباره به سایت خودروسازی مراجعه کرده و با معرفی حساب، برای خرید خودرو اعلام آمادگی می‌کند.

مابقی فرآیند ثبت نام به روز چهارشنبه هفته جاری موکول می‌شود که متقاضیان خرید خودرو در آن باید ۵۰ درصد هزینه خرید خودرو را در دست داشته باشند. هزینه ثبت نام در ایران خودرو در حساب شخص متقاضی بلوکه، اما در خودروسازی سایپا هزینه پیش ثبت نام در حساب واسطی بین خودروساز و متقاضی ضبط می‌شود. هیچ تفاوتی بین کسانی که در ساعات اولیه وارد سایت شدند و کسانی در آخرین لحظه اقدام به واریز و انتخاب خودرو کنند وجود نداشته و همگی شانس یکسانی در قرعه کشی‌ها دارند.

فروش خودرو در این طرح از روز چهارشنبه هفته جاری آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. با پایان مهلت یک هفته‌ای و ثبت نام همه متقاضیان، با استفاده از ساز و کار قرعه کشی در حضور نهاد‌های نظارتی، ثبت نام کنندگان نهایی مشخص خواهند شد. طبق تصمیمات اتخاذ شده، پس از گذشت ۷۲ ساعت از اتمام دوره زمانی ثبت نام، فهرست اسامی انتخاب شدگان از سایت ایران خودرو و همچنین ارسال پیامک به مشتریان اطلاع رسانی خواهد شد.

مشتریان انتخاب شده ملزم خواهند بود تا در مدت ۴۸ ساعت اقدام به تکمیل وجه از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو کنند. وجوه متقاضیانی که جزو ثبت نام کنندگان نهایی نیستند نیز در مدت ۷ روز عودت خواهد شد. تحویل خودرو نیز تا حداکثر سه ماه از زمان تکمیل وجه انجام خواهد شد.

ضوابط فروش خودرو به گونه‌ای تعیین شده که به هیچ عنوان خریدار خودرو، حق فروش وکالتی را نداشته و خودروی فروخته شده نیز قابل صلح نیست. این در حالی است که اگر در هر یک از مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی هر بازه زمانی پس از تحویل خودرو مشخص شود که خریدار از ضوابط تعریف شده عدول کرده و سیستم‌های نظارتی تخلفات را کشف نمایند، علاوه بر اینکه امتیاز خودرو از وی سلب خواهد شد، خودروی وی توقیف شده و مطابق با قانون با آن برخورد خواهد شد.

در فروش عید فطر ۷ محصول سایپا و ۴ محصول ایران خودرو عرضه می‌شوند، ضمن اینکه سند در رهن کارخانه باقی خواهد ماند و در عین حال، فروش وکالتی خودرو نیز متوقف خواهد شد که به این منظور، هماهنگی‌های لازم با قوه قضاییه، دادستانی کل کشور و سازمان ثبت اسناد صورت خواهد پذیرفت.
 
سرپرست وزارت صنعت گفته است ممکن است وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراحل بعدی، اولویت‌بندی‌هایی را نیز برای تحویل خودرو در نظر گیرد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: