رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق اختتامیه مجلس دهم؛
رئیس مجلس شورای اسلامی درآخرین نطق خود در دهمین دوره مجلس ضمن نام بردن از مهمترین قوانین تصویب شده در این مجلس گفت: مجلس دهم ۲۰۰ قانون تصویب کرد که دو سوم آن لوایح بودند.
کد خبر: ۷۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲        20 May 2020
علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهار‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز آخرین جلسه مجلس دهم است، گفت: در مجلس دهم تقریبا ۲۰۰ قانون به تصویب رسید که حدود دو سوم آن را لوایح تشکیل می‌دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای نمایندگان بیان کرد: به آخرین جلسه مجلس دهم رسیدیم؛ «به پایان آمد این دفتر/ حکایت همچنان باقی است».

وی افزود: مجلس دهم ۴ سال پیش در همین روز‌ها تشکیل شد، آن روز‌ها بسیاری از نمایندگان با افکار همدیگر آشنا نبودند، اما در این ۴ سال نمایندگان در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به بحث نشستند که گاهی نتایج این مباحث منجر به قانون شد و گاهی نیز به تحلیل دقیق‌تری رسیدیم، گاهی نیز به قوای دیگر کار‌هایی که باید انجام بدهند را گفتیم و گاهی بیانیه‌هایی اعلام شد.

لاریجانی ادامه داد: از همه این طرق به یک مفاهمه و کار کردن  با همدیگر دست پیدا کردیم و پس از ۴ سال دوستی و مودتی بین همه نمایندگان شکل گرفت که امر مهمی است و باید قدر آن را بدانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به قوانین مهمی که در مجلس دهم تصویب شد اشاره کرد و گفت: قانون احکام دائمی برنامه توسعه که مرتبا تکرار می‌شد را تصویب کردیم، همچنین قانون برنامه ششم با زحمات زیادی تصویب شد.

وی با بیان اینکه قانون حفاظت، مدیریت و احیاء تالاب‌ها در مجلس دهم تصویب شد، افزود: این قانون بسیار مهم بود، زیرا از مشکلاتی که مانند آنچه برای دریاچه ارومیه رخ داد، جلوگیری می‌کند.

لاریجانی با اشاره به تصویب قوانین هوای پاک، حفاظت از خاک و حفاظت از بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور در مجلس دهم اظهار داشت: قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی که یک حرکت وسیعی را می‌تواند به وجود آورد در مجلس تصویب شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی گفت: قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل اداری نیز در این دوره از مجلس به تصویب رسید.

وی با اشاره به تصویب قوانینی در زمینه تنقیح قوانین افزود: ۷ بخش را در این زمینه تصویب کردیم که برخی از آن‌ها در روز‌های پایانی دوره دهم به تصویب رسید. در زمینه معدن، بهداشت، شورا‌ها و شهرداری‌ها این اقدامات انجام شد و در مجلس دهم به بار نشست.

لاریجانی با اشاره به تصویب قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز اظهار داشت: نمایندگان در جوف این قانون مصوب کردند تا برای حاشیه‌نشینان شهر‌ها به طور رسمی امکانات اختصاص یابد، اما در فاصله زمانی ۳ ساله اجازات آن را بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون هیأت منصفه برای دادگاه‌های سیاسی گفت: قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی نیز از جمله مصوبات مهم مجلس دهم بود.

وی با اشاره به اینکه قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری در این دوره از مجلس دائمی شد، افزود: قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های جمعی نیز در دوره دهم به تصویب رسید و همچنین قانون اصلاح قانون مبارزه با تروریسم در مجلس دهم تصویب شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موافقت نامه‌های مهمی در این دوره از مجلس تصویب شد، از جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری در اورآسیا، روزنه مهم مسئله تجارت در شرایط تحریمی منطقه اورآسیا است. همچنین در زمینه سرمایه گذاری‌های متقابل با کشور‌های مختلف نیز قوانینی به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه کشور ما دچار بحران‌هایی از جمله سیل و زلزله است، قانون مدیریت بحران تصویب شد، ادامه داد: قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان، قانون دائمی شدن شورای حل اختلاف، قانون حمایت از حقوق معلولان که از اهمیت بالایی برخوردار بودند، در این مجلس تصویب شد.

لاریجانی با بیان اینکه قانون دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری نیز در این مجلس به تصویب رسید، تصریح کرد: قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی در حالی تصویب شد که نمایندگان در مراجعات مردمی با این مشکل مواجه می‌شدند.

وی با تاکید بر اینکه قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کارگران ایرانی براساس پیشنهاد کمیسیون ویژه اصلاح شد، عنوان کرد: قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی اهمیت بسیاری دارد و اجازه به وجود آمدن پالایشگاه‌های کوچک را می‌دهد.

قانون تجارت که سال‌ها مسکوت مانده بود، در مجلس دهم تصویب شد

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به اینکه قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورشی غیردولتی در این دوره از مجلس تصویب شد، بیان کرد: قانون تجارت در این مجلس تصویب شد، هر چند برخی افراد در رسانه‌ها اعلام می‌کنند این مجلس بی عرضه بود، از زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی تا امروز قانون تجارت در مجلس مانده بود و این مجلس جرأت کرد آن را به تصویب برساند.

قانون توسعه و اشتغال پایدار در مناطق روستایی، مشکل حاشیه نشینی را ریشه‌ای حل می‌کند

لاریجانی با بیان اینکه قانون اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدناپذیر که از اهمیت بالایی برخوردار بود، تصویب شد، تصریح کرد: قانون توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مصوب شدو در این زمینه اقدامات پایه‌ای صورت گرفت و این قانون به صورت مبنایی موضوعاتی از جمله حاشیه نشینی را حل می‌کند و اجازه می‌دهد تا در کنار روستاها، مراکز صنعتی، تولیدی و معدنی تشکیل و از مهاجرت جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تصویب شد، ادامه داد: قانون نظام جامع آموزشکده فنی و حرفه‌ای و مهارتی بسیار اهمیت دارد، در کشور ما که عدم تعادل در تخصص‌ها و هرم حرفه‌ای تخصصی وجود ندارد، این قانون زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم می‌کند.

تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از دستاورد‌های مجلس دهم است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح قوانین رفع موانع تولید رقابت پذیر توسط کمیسیون ویژه ارائه و پایه‌های جهش اقتصادی دراین مجلس گذاشته شد، گفت: قانون ساماندهی پسماند‌های عادی با مشارکت بخش غیردولتی، قانون ارزش افزوده، قانون صندوق‌های مکانیزه، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون بخشودگی وام‌های افراد و تسویه بدهی آن‌ها که مشکلاتی را برای میلیون‌ها نفر ایجاد کرده بود، در این مجلس به تصویب رسید.

لاریجانی با اشاره به اینکه قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و صنایع دستی، اصلاح قانون چک نیز در این مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، افزود: حل مشکل موسسات اعتباری چندین جلسه وقت مجلس را در جلسات علنی و غیرعلنی گرفت. مسئله مسکن جوانان نیز در چندین جلسه بررسی شد که مرکز پژوهش‌ها نیز در آن نقش داشت. ۲۰۰ قانون در این دوره از مجلس به تصویب رسیده است که به برخی از آن‌ها اشاره کردم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ابتدای مجلس دهم رهبری معظم در پیامشان نکته‌ای فرمودند که این جمله بود: مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و افزون خواهی گستاخانه استکبار قرار دهید.

مجلس دهم با حوادث عجیبی مواجه بود که هرکدام می‌توانست یک بحران ایجاد کند

وی ادامه داد: مجلس دهم در مقابل حوادث بسیار عجیب سال‌های اخیر که گاه هرکدام می‌توانست یک بحرانی در منطقه ایجاد کند با صلابت و دقت عمل کرد. با رصد حوادث بیانیه‌های مهمی صادر کرد که موضع ملت را مشخص می‌کرد چرا که به قول شهید مدرس این مجلس را به منزله تمام ایران می‌دانند و گاه با اقدام قانونی اراده ملی را تجلی می‌بخشید.

دکتر لاریجانی اظهار کرد: به عنوان مثال قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه زمانی تصویب شد که آن‌ها می‌خواستند با تروریستی اعلام کردن نیروی قدس آشفتگی در منطقه ایجاد کنند. این قانون بسیار مهم بود و همان زمان نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند به نیروی قدس غیر از بودجه سنواتی بودجه مضاعفی بدهند تا آن‌ها نیز متوجه شوند.

تصویب قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی، تجلی اراده ملت بود

رئیس قوه مقننه گفت: قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی که اقدام گستاخانه آمریکا بود و نمایندگان برای اینکه اراده خودشان را نشان دهند همان روز لباس سپاه بر تن کردند تا بگویند آن‌ها نیز سپاهی هستند.

لاریجانی در ادامه افزود: قانون اصلاح اقدام متقابل ماجراجویانه آمریکا پس از ترور شهید بزرگوار سلیمانی به صورت سه فوریتی مطرح و تصویب شد و همان زمان مجددا برای بنیه دفاعی نیروی قدس تصمیماتی را اتخاذ کردیم یا قانون اخیری که در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در مجلس مصوب شد و همچنین تشکیل کنفرانس‌های مهم در مسئله فلسطین که توسط مجلس انجام شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس تشکیل شد که رهبری در آن نطق کردند این موضوع زمانی بود که دشمنان می‌خواستند فضایی را ایجاد کنند که قدرت‌های بین المللی و مرتجع منطقه مسئله فلسطین را به فراموشی بسپارند و از این آشفتگی اهداف شوم اسرائیل دنبال شود.

سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی توسط مجلس برگزار شد

وی ادامه داد: سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان‌های همکاری اسلامی در سال ۹۶ از سوی مجلس در تهران برگزار شد؛ تروریسم و دخالت آمریکا در ایجاد آشفتگی امنیتی در کشور‌های اسلامی و تعرض به قدس شریف موضوع کنفرانس مذکور بود.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: دو نشست در سال ۹۶ علاوه بر این در محکومیت اقدام آمریکا و به رسمیت شناختن بین المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد. نشست فوق العاده کمیته فلسطین یکی از آن‌ها بود و همچنین نشست تروئیکای مجالس کشور‌های عضو سازمان‌های همکاری اسلامی نیز با حضور نمایندگان مجالس کشور‌های فلسطین، الجزایر، چاد، اندونزی، اردن، سنگال، عراق، ترکیه و مالی برگزار شد.

لاریجانی تصریح کرد: سه کنفرانس در زمینه مبارزه با تروریسم مخصوصا تروریسم دولتی آمریکا با حضور روسای مجالس ۶ کشور ایران، پاکستان، روسیه، چین، افغانستان و ترکیه تشکیل شد که دومین کنفرانس یاد شده در تهران برگزار شد.

وی اضافه کرد: دبیرخانه حمایت از حقوق مردم فلسطین که زیرنظر مجلس برحسب قانون وجود دارد و فعالیت می‌کند نشست‌های منظمی در جهت پیگیری حقوق ملت مظلوم فلسطین داشته و این یکی از کار‌های مهم بوده است.

هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور کمک نکرد

لاریجانی تاکید کرد: علاوه بر این سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد. این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد.

مجلس دهم هیچ کاستی در حوزه نظارت نداشت

 لاریجانی در ادامه با بیان اینکه در بعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، گفت: این موضوع از سر معرفت نبود؛ مجلس ۱۰ هزار تذکر به رئیس جمهور و وزرا، ۳ هزار سوال از وزرا که ۱۸۳ سوال در مجلس مطرح کرد البته برخی سوالات منطقه‌ای بود و نباید طبق آیین نامه مطرح می‌شد. همچنین ۵ سوال از رئیس جمهور و ۶ استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که دو نفر از آن‌ها نتوانستند رأی اعتماد کسب کنند و ۶۳ بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: همچنین ۵۳ جلسه غیرعلنی درباره مسائل مختلف، گرد و غبار، زلزله، مسائل امنیتی تشکیل شد که مسئولان به مجلس آمدند و نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند. به خاطر ندارم مجالس قبل یعنی هشتم و نهم از ماده ۴۰ و ۴۵ آیین نامه تا این حد استفاده کرده باشند که این نشان دهنده این است که کمیسیون‌ها در مسأله نظارت فعال بودند.

کمیسیون‌های مجلس هزار و ۸۱۸ جلسه نظارتی برگزار کردند

وی در ادامه با بیان اینکه ۳۹ گزارش نظارتی از سوی کمیسیون‌ها ارائه شد، اظهار داشت: کمیسیون ویژه، ۱۰ گزارش نظارتی در موضوعات مختلف که معمولا برای رونق تولید بود، ارائه کرد و ۱۷ گزارش در زمینه ماده ۲۳۴ ارائه شد و باز در مجلس هشتم و نهم نظیر این را ندیدم که نمایندگان از این ابزار که استنکاف از قانون باشد از این ابزار استفاده کنند و در نهایت پرونده‌ها به قوه قضاییه داده شد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به برگزاری هزار و ۸۱۸ جلسه نظارتی در کمیسیون‌های مجلس، عنوان کرد: این میزان بدون نظارت‌هایی بود که در منطقه آن‌ها صورت می‌گرفت. همچنین ۱۳۳ نماینده در ۷۳ مجمع و هیأت و شورای ملی به عنوان ناظر شرکت کردند و ۲۷۹ نماینده در هیأت‌ها و شورا‌های استانی، هزار و ۶۰۰ گزارش به معاونت نظارت دادند که حکایت از فعالیت آن‌ها بود مثل شورای پول و اعتبار و صندوق توسعه.

هیأت تطبیق قوانین و مصوبات تمام مصوبات دولت را به روز کرد

رئیس قوه مقننه در ادامه یادآور شد: کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس ۱۳ گزارش نظارتی ارائه کرد که در روز‌های اخیر دو تا از آن‌ها قرائت و به قوه قضاییه داده شد همچنین هیأت تطبیق قوانین و مصوبات که اخیرا با آن‌ها جلسه داشتم کار مهمی کرد و همه مصوبات دولت را به روز کردند چرا که گاهی مصوبات دولت دو سال تأخیر داشت که همگی به روز شد و راجع به ۲ هزار و ۴۲۵ آیین نامه دولت اظهار نظر کردند و ۱۱۰ مورد آن را خلاف قانون اعلام و لغو کردند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دیوان محاسبات بیان کرد: دیوان محاسبات ۸ هزار و ۵۱۶ گزارش به غیر از تفریغ بودجه رسیدگی کرد و از این تعداد ۳ هزار و ۲۸۵ پرونده به دادسرای دیوان محاسبات رفت و در مجموع حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان و ۴ میلیارد دلار به خزانه و صندوق توسعه ملی بازگشت که این نظارت‌ها بالفعل انجام شد.

دیوان محاسبات موضوع حقوق‌های نجومی را بررسی کرد

لاریجانی ادامه داد: زمانی که همه راجع به حقوق نجومی بحث می‌کردند که دیوان محاسبات به آن رسیدگی کرد و با بررسی ۱۰۰ هزار فیش حقوقی، تخلفات را مشخص کرد و مازاد آن را به خزانه بازگرداند.
 
رئیس مجلس دهم شورای اسلامی اضافه کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در اکثر قریب به اتفاق موضوعات مهم کشور تحلیل روز، پیشنهاد تدوین قانون و پیشنهاد نظارتی ارائه کرد لذا کار فعال و با نشاطی انجام داد که رهبری در ملاقاتی که داشتیم از این اهتمام مرکز پژوهش‌ها تشکر کردند.

روان‌سازی مشکلات کشور در حوزه سرمایه گذاری

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور در بحث روان سازی سرمایه گذاری بود، عنوان کرد: این موضوع نیاز به تنقیح قوانین داشت که قانون آن در مجالس قبل تصویب شده بود، اما تحقق آن در مجلس فعلی بود. معاونت قوانین ۷ گزارش راجع به تنقیح قوانین ارائه کرده است که در زمینه بهداشت و سلامت، انتخابات، ورزش، معدن، شورا‌ها و شهرداری‌ها بود که کار سرمایه گذاری را روان کرد. رهبری معظم چند بار گفتند که مردم را سرگردان در دستگاه‌ها نکنید لذا باید قوانین را تنقیح می‌کردیم.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: حضرت آقا امسال را سال جهش  تولید نامیدند که زیربنای این امر، قانونگذاری‌هایی بود که در کمیسیون‌های تخصصی به خصوص کمیسیون ویژه انجام شد یعنی باید تلاش کرد فضای اجرای این قوانین در کشور به وجود بیاید که قانون آن را مجلس تصویب کرده است. قوانین مادر و پایداری در کشور تنظیم شد که این مجلس در این زمینه خدمت بزرگی کرد.

لاریجانی ادامه داد:، اما به این مجلس جفا شد و هیچ وقت به مصلحت کشور نبود که یک رکن مهم و اصلی دموکراسی در کشور که این همه تلاش کرده با الفاظ سبک، تحقیر و تخریب مواجه شود. طی ۴۰ سال گذشته هیچ یک از مجالس به این اندازه مورد توهین و هجوم مواجه نشد، نه تنها از سوی دشمنان که دشمنان باید دشمنی کنند، بلکه از سوی کسانی که انتظار می‌رفت حرمت قوه و نهاد مهمی از نظام را پاس بدارند و واقعا مجلس دهم مظلوم واقع شد. این موضوع به معنای این نیست که نباید انتقاد کرد یا مجلس دهم ضعف نداشته است، بلکه منظور جفایی است که در حق این مجلس به ناحق صورت گرفت.

برخی سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند

وی تصریح کرد: من تنها گوشه‌ای از کارنامه مجلس را ارائه کردم و با توجه  به شفافیت کار مجلس، مستقیم از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود و در برابر چشم همگان بوده است و در بزنگاه ها، مجلس هر آنچه وظیفه داشت انجام داد، در هر مرحله‌ای که نیاز به یک عمل انقلابی بود و به اتفاق، نمایندگان وارد صحنه شدند و عمده کوشش مجلس این بود که گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند، اما برخی از سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند و هر آنچه دلشان خواست گفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امام علی (ع) نامه‌ای دارد به کمیل، که بسیار درس آموز است. امام با همه علاقه‌ای که به کمیل دارد و کمیل رازدار شب‌های امام علی (ع) بود و شیفته مقامات معنوی امام بود، اما در مقام مسئولیت بلادی که امام علی (ع) او را منظور کرده بود، به درستی عمل نکرد و امام در نامه‌ای او را ملامت کرد. البته در پرانتز بگویم برخی معتقدند این کمیل آن کمیل نیست، اما بیشتر معتقدند همان کمیل است، امام فرمود: چرا سپاه دشمن را که از حوزه ماموریت او گذشته و در پی غارت و چپاول بود، دفع نکردی؟ و بعد فرمودند؛ از دست دادن چیزی که انسان برای آن گماشته شده است و پرداختن به چیزی که از آن خواسته نشده، ناتوانی آشکار و اندیشه‌ای تباه است.

لاریجانی ادامه داد: دو اشتباه را امام در این نامه به کمیل می‌گوید؛ در مقام حکومت افراد ممکن است به لحاظ فردی مقید و معتقد باشند، اما وظیفه حکومتی خود را به درستی انجام ندهند، با اعوجاج انجام دهند یا با رخوت انجام دهند. یعنی تقوای فردی همیشه مقارن با تقوای سیاسی نیست. امام دو اصل را ذکر کردند که پایه‌های تقوای سیاسی است. یک فرد مسئولیت پذیر باشد و به آنچه مقدور شده است استوار باشد و آن را به درستی انجام دهد. همچنین او در چیزی که حکومت از او نخواسته است وارد نشود.

مجلس ریل گذار حکومت است

وی با طرح این سوال که در حکومت مردم سالار وظیفه قوای مجریه و قضائیه و سایر بخش‌های حکومت را کدام بخش مشخص می‌کند، گفت: بدون تردید قوه مقننه و مجلس است که وظایف بخش‌های مختلف حکومت را مشخص می‌کند و به همین جهت است که رهبری معظم انقلاب در یکی از ملاقات‌ها با نمایندگان فرمودند: مجلس مظهر حکمت نظام است. همچنین در جایگاه دیگر فرمودند: مجلس ریل گذار حکومت است؛ و امام (ره) فرمودند: مجلس در رأس امور است. نقش رأس در یک حکومت، تدبیر، فکر و فرمان راندن است.

لاریجانی تأکید کرد: هیچ بخشی از حکومت حق ندارد از اجرای قوانین مجلس سر باز زند، این همان مطلبی است که امام علی (ع) نسبت به آن کمیل را تنبه داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چه قوانین و چه نظارت مجلس مبنایی است که باید نقش‌های مختلف حکومت، وظیفه شناسی خود را از این طریق فهم و اجرا کند و از طرفی که امام علی (ع) به کمیل می‌فرماید؛ به چیزی اقدام کردی که به آن مأمور نبودی، نشان می‌دهد که هر بخشی از حکومت از آن چه مجلس به عنوان وظیفه برای آن‌ها مشخص کرده است نباید به امور دیگری بپردازند.

وی افزود: شهید مدرس می‌گفت: دولت و اعضای آن فقط باید تصمیمات مجلس را اجرا کنند، به نظرم با توجه به نظرات امام و رهبری معظم و قانون اساسی و ساختار کشور، همه اهمیت مجلس را می‌دانند پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجهه مجلس شورای اسلامی تلاش شده است؟   در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد نسبت به نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان بگم، بگم‌های سابق به ذهن متبادر نمی‌کند.

لاریجانی بیان کرد: علاوه بر این نزد عوام یک مثلی است که می‌گوید ظلم بالسویه عدل است، حرف درستی نیست، زیرا ظلم همان ظلم است، اما مقصود آن‌ها از بیان این حرف‌ها چیست؟ مقصود آن است که اگر می‌خواهند این کار را انجام دهند باید نسبت به همه یکسان باشد که این کار را نکردند. مجلس دهم با درک صحیحی از شرایط کشور تلاش کرد تا با همدلی سایر قوا توطئه‌های خطرناک دشمنان را بر ضد نظام ناکام بگذارد.

ایران قبل از بیماری کرونا، به کرونای ترامپ دچار شده بود

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکثر وقت مجلس در مقابله با حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، گرد و غبار و کرونا و حتی مهمتر کرونای ترامپ گذشت. ایران قبل از بحث بیماری کرونا که همه ملت‌ها را درگیر کرد، به کرونای ترامپ دچار شد؛ عده‌ای انتظار داشتند که این مجلس وقت خود را صرف کشمکش‌های سیاسی بلاوجه کند که ما آن را خلاف عقل و دیانت و حکمرانی مسلمانان می‌دانستیم.

وی ادامه داد: از اردیبهشت ۹۶ که دولت خبیث آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران فعال کرد، ما وارد مرحله جدیدی از نبرد با دولت آمریکا شدیم که این نبرد دولت آمریکا با ملت ایران بود. حوادث پشت سر هم پیش می‌آمد و راهی جز مقابله با این توطئه برای حفظ حقوق ملت و نظام نداشتیم، اما در همین شرایط همه فعالیت‌های مجلس در بحث تقنین و نظارت مدام در جریان بود.
دکتر لاریجانی تأکید کرد: همه گرایش‌های سیاسی در مجلس دهم حضور فعال و چشمگیری داشتند و از نظر سیاسی، مجلسی یک دست و به فرمانی نبود. نمایندگان با آزادی کامل اظهارنظر می‌کردند. ما دو تعهد داشتیم، رعایت حقوق ملت و رعایت تدابیر رهبری که به خوبی در برابر این موضوع مجلس تجاوب داشت و یاد ندارم تدبیری از مقام معظم رهبری به مجلس اعلام و کسی به آن توجهی نکرده باشد البته به خاطر ندارم که ایشان دستوری به این مجلس یا مجالس دیگر که بنده حضور داشتم، داده باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته گاهی بر سر موضوعی مانند استیضاح به شخص من دستور دادند، ولی به مجلس دستوری ندادند، بنده معتقدم باید حرمت تمام قوا را نگاه داشت و این مجموعه که همگی یا برآمده از مسیر انتخابات توسط مردم یا منصوبین از طرف مقام معظم رهبری هستند که نظام ولایی را شکل می‌دهند. اگر عده‌ای این قوه را بشکنند یا عده‌ای دیگر قوه دیگر را تخریب کنند از نظام و کشور چه می‌ماند.

وی اظهار کرد: مهمترین قوانین مبارزه با فساد توسط مجلس تصویب شد، قانون شفافیت اطلاعات، قانون رسیدگی به اموال مسئولان، مطالبه مجلس این است که قوای قضائیه و مجریه در تحقق این قوانین کوشا باشند.

لاریجانی در ادامه گفت: این مسائل برای کسانی که مرتکب بی اخلاقی می‌شوند بیشتر صدمه روحی دارد، برای افرادی که مظلوم واقع می‌شوند خداوند در همین دنیا بهروزی را برای آن‌ها رقم می‌زند، سوال این است که چرا این اقدامات صورت می‌گیرد؛ ممکن است برخی معتقد باشند فقط برای قدرت طلبی است، ممکن است در برخی جریانات سیاسی افرادی باشند که این کار را برای قدرت بیشتر انجام دهند. اگر اینگونه باشد که همه آن باطل است حتی اگر همین نظر نازل قدرت باشد مسیر و رفتار خود را می‌طلبد، با چکش که نقاشی نمی‌کشند.

وی افزود: سیاست ورزی در هر سطحی یک هنر است و قواعد خود را می‌طلبد، اما برخی فکر می‌کنند با این اقدامات حذفی یا تخریب رسانه‌ای،   انقلاب و نظام را حفظ می‌کنند در حالی که باید دید این تلقی عقلا و از نظر تجربه تاریخی در این ۴۰ سال چقدر وجاهت داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فعل سیاسی اگر از پشتوانه عقلانی برخوردار باشد ممکن است توفیق پیدا کند، اما پایدار نیست، ایراد مبنای عقلانی این برداشت است این فکر خطاست چرا که پاسخ روشنی دارد و مانع رشد جامعه می‌شود و همین کفایت می‌کند جامعه‌ای که خود در فضای آزاد تجربه نکند و شکست و پیروزی نداشته باشد دچار فلج ذهنی می‌شود.

لزوم تعبیه حرکت و تعامل استعداد‌های فطری در جامعه

لاریجانی تاکید کرد: رشد وقتی رخ می‌دهد که فقط در مسیر آزادی فکر و عمل محقق شود، سال‌ها پیش رهبر معظم انقلاب در سالگرد شهید آیت الله مطهری فرمودند: ایشان ایدئولوگ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. از نظر شهید مطهری جامعه مثل فرد دارای روح، حیات، مرگ، نسیان، عصیان و فطرت است. همانگونه که برای رشد فرد باید زمینه حرکت و تکامل استعداد‌ها را فراهم کرد که ایشان در فلسفه تربیت گفته اند در جامعه نیز باید زمینه حرکت و تعاملی استعداد‌های فطری را فراهم کرد.

رئیس قوه مقننه افزود: استاد مطهری فرمودند: القای برخی تصمیمات ممکن است حتی برای کوتاه مدت مفید باشد، ولی استمرار اینگونه تصمیمات مانع رشد جامعه می‌شود و جامعه هیچ گاه به بلوغ سیاسی نمی‌رسد، باید بگذاریم افراد در جامعه خودشان تجربه کنند اگر فلسفه حکمرانی مردم سالاری دینی رشد همه جانبه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی آحاد جامعه است و به تعبیر شهید مطهری اگر یک جامعه به دلیل داشتن روح جمعی از ویژگی‌های فطری برخوردار است خصوصیت فطرت در این است که باید استعداد‌ها رشد یابد و رشد استعداد‌ها در فضای آزادی و مسابقه رخ می‌دهد.

تاکید حکما بر معرفی فضیلت سیاسی در رفتار اعتدال آمیز

وی ادامه داد: امر و القای تصمیم به معنای نداشتن ضوابطی است که قانون مشخص کرده است در مقام اجرا نباید سختگیری کرد که فلسفه هستی رشد آحاد جامعه را منتفی کند. همه بخش‌های حکومتی چه تقنینی، اجرایی و قضایی از یک فلسفه حکومتی برخوردارند و بدون فهم این مبانی حکمرانی قانون اگر مناسب هم باشد در مقام اجرا می‌تواند طوری عمل کرد که آسیب نرسد به همین جهت اکثر حکمای ما فضیلتی سیاسی را در رفتار اعتدال آمیز بین دو حد افراط و تفریط معرفی کردند.

لاریجانی گفت: مبنای قانونگذاری و نظارت باید توجه به جنبه فطرت روح جامعه باشد که خود نیازمند داشتن آزادی و  شرایط مساوی در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد است و این را باید جدی گرفت.

 لاریجانی ادامه داد: در غیراین صورت به طور قطع جامعه از نظر رشدیافتگی دچار خسران می‌شود و پژمردگی سیاسی و فرهنگی، احساس دور افتادگی از حکومت پیدا می‌کند که زیان ملی برای کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:، اما از نظر تجربه در این ۴۰ سال پس از انقلاب هر وقت یک جناحی به طور کامل سرکار بود برآیند کار اینگونه نبود که بتواند مشکلات کشور را حل کند مگر زمانی که تا حدی توانسته است کنار هم قرار بگیرند و مدارا داشته باشند، علت این است که ظرفیت فکری ایران و ایرانی آنقدر وسیع است که در چارچوب یک جناح نمی‌گنجند و یا جناح‌ها کوچکتر از این هستند که ظرفیت وسیع را حل کند و هر چه این مسیر را تنگ‌تر کنند حل مشکلات سخت‌تر می‌شود و بالعکس باید وسعت به این دامنه داد و همدیگر را به رسمیت بشناسند.

وی یادآور شد: کسانی که داخل انقلاب و نظام هستند نه به تعبیر مقام معظم رهبری، افراد منحرف یا مردودی‌ها، باید با هم مدارا داشته باشند و مدارا داشتن به رشد عقلانی نیاز دارد. همچنین همت همه باید به سوی ایران اسلامی و انقلابی و پیشرفته باشد.

 لاریجانی با اشاره به گام دوم انقلاب گفت: جوانان فعال در این عرصه گام دوم انقلاب که رهبری فرمودند: جوانان فعال در این عرصه باشد به طور قطع توجه به تجربیات گذشته انقلاب خواهد بود و با فهم عمیق از نظام حکمرانی ولایی به خدمت مشغول می‌شوند؛ درنظام حکمرانی ولایی بحث از نظام است و مجلس بخش نرم‌افزار این نظام است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس به عنوان بخش قوی، فعال و کارآمد باید حضور جدی داشته باشد و نباید تخریب شود، تصریح کرد: شورای نگهبان هم رکن مهم قانونی است و نباید مورد اهانت قرار گیرد؛ برخی در مجلس به یکی از حقوقدانان شورای نگهبان تعرض و بیان کردند که در خارج تحصیل کرده است و این درست نیست، اگر حکمرانی بورس گرفت و در خارج تحصیل کرد سرمایه کشور است و نباید تخریب شود، حرفمان را باید به جا و درست مطرح کنیم.

وی از تلاش‌های کارکنان مجلس در تمامی بخش‌ها تشکر کرد و گفت: اگر زحمات آن‌ها نبود نمایندگان مجلس نمی‌توانستند به آسانی کارشان را انجام دهند؛ از تلاش‌های رئیس مرکز پژوهش‌ها و همکارانشان؛ مرکز پژوهش‌های اسلامی قم و همکارانشان، معاون قوانین و همکاران، معاون نظارت و مدیران معاونان ایشان، معاون اجرایی و همکاران، رئیس دیوان محاسبات،   مستشاران و دادستان این دیوان، رئیس کتابخانه مجلس و مدیران و کارکنان، دبیر هیأت رئیسه و مدیرکل این بخش، رئیس حراست و کارکنان، رئیس حفاظت سپاه و همکاران، نیروی انتظامی، خانواده شهدای حمله تروریستی مجلس در این دوره مجلس تشکر  و قدردانی کرد.

لاریجانی با یادآوری اینکه تشکر اصلی من از نمایندگان مجلس است، افزود: من صمیمانه به شما ارادت دارم و در این مدت سلوک، رفتار اخلاقی و منش بسیار پسندیده به من درس آموز بود و به خاطر برخی قصورات از شما درخواست حلالیت دارم؛ تلاش همه شما برای رفع مشکلات بود.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: