چین امروز (سه شنبه) اعلام کرد، پسر بچه‌ای که ۲۵ سال پیش بعد از انتخاب شدن از سوی دالایی لاما به عنوان دومین چهره رده بالای بودایی‌های تبت ناپدید شد، هم اکنون یک فارغ التحصیل کالج و دارای شغلی ثابت است.
کد خبر: ۷۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴        19 May 2020

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از زمانی که این پسربچه به نام " گدهون چوئکیی نیاما" در سن شش سالگی کمی بعد از معرفی شدن به عنوان پانچن لامای یازدهم به همراه خانواده‌اش ناپدید شد اطلاعات خیلی کمی درباره محل حضورش منتشر شده است.

چین که تبت را بخشی از خاک خود می‌داند، یک پسر دیگر به نام "گیالتسن نوربو" را برای این سمت معرفی کرده و گمان برده می‌شود که او تحت کنترل مستقیم دولت در خاک خود چین زندگی می‌کند و به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است.

او را عمدتا یک چهره سیاسی که تحت کنترل پکن قرار دارد می دانند و شهرتی در حد و اندازه دالای لاما ندارد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، " گدهون چوئکیی نیاما در زمان کودکی تحصیلات اجباری را به صورت رایگان طی کرده، در کنکور ورود به کالج قبول شده و هم اکنون دارای یک شغل است.

ژائو خاطر نشان کرد، نه این فرد که هم اکنون ۳۱ سال سن دارد و نه خانواده‌اش نمی‌خواهند در "زندگی عادی فعلی" خود هدف مزاحمت قرار بگیرند.

جزئیات بیشتری در خصوص آنها منتشر نشده است.

دالایی لاما به عنوان رهبر معنوی بودایی‌های تبت که در سال ۱۹۵۹ به تبعید فرار کرد با چین بر سر اینکه چه کسی آینده بودایی‌های تبت را تعیین کند اختلاف دارد.

دولت خودخوانده تبتی‌های ساکن تبعید اخیرا به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ناپدید شدن این پسر خواستار پاسخگویی چین در قبال محل دقیق حضور وی شد.

پارلمان تشکیل شده از سوی این تبتی‌های ساکن تبعید، واقع در شمال هند که به "کاشاگ" مشهور است اعلام کرد: اقدام چین در ربودن پانچن لاما و انکار قهرآمیز هویت مذهبی و حق او برای انجام اعمالش در صومعه خود نه فقط نقض آزادی مذهبی به حساب می‌آید بلکه در عین حال نقض فاحش حقوق بشر نیز محسوب می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای از چین خواست "فورا محل حضور پانچن لاما را علنی سازد و به قانون اساسی خودش و تعهدات بین المللی خود به حمایت از آزادی مذهبی برای تمامی اشخاص پایبند بماند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: