مشاور عالی اسبق رییس‌جمهوری در گفتگو با پارسینه:
اکبر ترکان فعال سیاسی و اقتصادی گفت:واردات غیر ضروری در این شرایط که اقتصادمان ناخوش‌احوال است، اصلا و ابدا توجیهی ندارد. پس لازم است، کالا‌های وارداتی‌مان را هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی مدیریت کنیم.
کد خبر: ۷۲۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲        04 April 2020

به گزارش پارسینه؛ اکبر ترکان، مشاور عالی اسبق رییس‌جمهوری در گفتگو با پارسینه اظهار داشت: انتخاب نام «جهش تولید» از آنجایی انتخابی صحیح و به‌جا است که کشور به دلیل قرار گرفتن در حالت تحریم و همچنین مانع‌های داخلیِ فضای اقتصادی به تحقق این شعار احتیاجی مبرم دارد.
وی افزود: اولین گام برای جهش تولید این است که باید کالا‌های وارداتی‌مان را هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی مدیریت کنیم. در واقع واردات غیر ضروری در این شرایط که اقتصادمان ناخوش‌احوال است، اصلا و ابدا توجیهی ندارد. پس لازم است، کالا‌های وارداتی‌مان را هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی مدیریت کنیم تا خزانه‌ِ محدود صرف خرید اقلامی نشود که یا نیازی به آن‌ها نداریم یا می‌توانیم در داخل برای‌شان به راحتی خط تولید راه‌اندازی کنیم.
ترکان همچنین تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از توافق‌نامه هسته‌ای یا همان برجام که در سال ۲۰۱۸ با امضای رییس‌جمهوری ایالات‌متحده اتفاق افتاد، تجارت بین‌المللِ کشور به شدت آسیب دید و همچنین در بازار جهانیِ نفت هم سهم کمی در فروش داریم که موجب اُفت درآمد دلاری شده است. معلوم است در چنین شرایطی دو هدف مهم را باید پیگیری کنیم که شامل جبران افت دلار‌های نفتی و البته مصرف صحیح و به‌جایِ دلار‌های محدودی می‌شود که با فروش پایین نفت به خزانه کشور تزریق می‌شود. یعنی در موقعیتی قرار نداریم که در داد و ستد با کشور‌های دیگر بی‌حساب و کتاب عمل کنیم و همین دارایی محدود را هم صرف خرید کالا‌هایی غیر ضروری کنیم.
اکبر ترکان تاکید کرد: این درست است که ایران تحریم شدیدِ نظام بین الملل را متحمل می‌شود، این درست که هم در مقوله تولید و هم در بحث مصرف وضعیت مطلوبی نداریم، اما اگر قرار بر مصلحت‌اندیشی و واقع‌بینی باشد و تصمیم به ترویج آرامش در کشور بگیریم، در همین شرایط دشوار هم می‌توانیم بخش عمده‌ای از نیازهای‌مان را برطرف کنیم.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: