ادعای ضدایرانی دیگر رویترز به نقل از منابع آگاه؛
رویترز به نقل از منابع آگاه ترکیه ای مدعی شده است دو مسئول اطلاعاتی ایران که گذرنامه دیپلماتیک داشته و در کنسولگری ایران در استانبول حضور داشته اند، در قتل مسعودی مولوی وردنجانی نقش داشته اند.
کد خبر: ۷۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰        28 March 2020

کنسولگری ایران در قتل «مسعود مولوی» در استانبول نقش داشته است
 
خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش ضدایرانی خود به نقل از منابع آگاه، مدعی شد که کنسولگری ایران در استانبول، در قتل مسعود مولوی وردنجانی نقش داشته است.

مولوی که مدیر کانال تلگرامی «جعبه سیاه» بود و به سبک «آمدنیوز» به انتشار اخباری علیه مقامات و دستگاه‌های ایرانی می‌پرداخت، ۱۴ نوامبر سال ۲۰۱۹ در خیابانی در استانبول به ضرب گلوله به قتل رسید.

گزارش پلیس درباره این قتل که دو هفته پیش منتشر شد می‌گوید مولوی «خصوصیاتی غیرمعمول» داشته است و در حالی که زمانی در حوزه امنیت سایبری در وزارت دفاع ایران کار می‌کرد، بعد‌ها به منتقد مقامات ایران تبدیل شد.

این گزارش مدعی است که مولوی در ماه اوت سال گذشته در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از سپاه پاسداران پرداخته بود، اما رویترز تاکید می‌کند که نمی‌تواند همکاری او با وزارت دفاع ایران یا مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را تایید کند.

اگرچه مقامات ترکیه‌ای هرگز ایران را به دست داشتن در قتل مولوی متهم نکردند، اما رویترز به نقل از دو مقام آگاه بلندپایه ترکیه نوشته است که آنکارا مسئله قتل مولوی را با ایران مطرح کرده و دادستان‌ها هم بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داده اند.

رویترز به نقل از یکی از این مقامات نوشته است که در هفته‌های پس از قتل، چندین مظنون مسلح و غیرمسلح ترکیه‌ای و ایرانی بازداشت شدند که برای دو افسر اطلاعاتی در کنسولگری ایران در استانبول فعالیت می‌کردند.

مسئول ترکیه‌ای گفته است: «در اظهارات مظنونان بازداشت شده گفته شده است که این دو ایرانی که گذرنامه دیپلماتیک داشته اند، دستور ترور را صادر کرده اند.»

مقام دیگر ترکیه گفته است شواهد، از جمله اظهارات متهمان، نشان می‌دهد که «اتباع ایران نقشی جدی در تحریک و هماهنگی» قتل مولوی داشته اند.

این دو گفته اند که آنکارا درباره قتل مولوی و نقش داشتن مقاماتی با گذرنامه‌های دیپلماتیک، به زودی پیامی رسمی به تهران خواهد فرستاد.

رویترز همچون گزارش‌های پیشین خود درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان و اعتراضات آبان ماه، پای منابع رسمی ایران را هم به میان کشیده است و به نلق از دو منبع امنیتی ایرانی نوشته است که از طرف سپاه پاسداران به مولوی هشدار داده شده بود تا در پروژه‌های پهپادی با شرکت‌های ترکیه‌ای همکاری نکند. این منابع گفته اند که او برای همکاری با آمریکا و کشور‌های اروپایی هم وارد گفتگو شده بود.

یکی از منابع به رویترز گفته است که مولوی اسنادی به صورت آنلاین منتشر کرده و درخواست‌ها برای تماس با سفارتخانه ایران در آنکارا را نادیده گرفته بود و به جای آن با دیپلمات‌های آمریکایی و اسرائیلی دیدار کرده بود. جزئیاتی از این اسناد و دیدار‌ها مطرح نشده است.

گزارش پلیس ترکیه می‌گوید در حالی که مولوی و یک نفر دیگر ساعت ۱۰ شب در محله سیسلی در استانبول قدم می‌زدند، یک مرد مسلح به آن‌ها نزدیک شده و چندین تیر شلیک می‌کند که مولوی به زمین می‌افتد و نفر دیگر پناه می‌گیرد.
 
ویدیو لحظه قتل مسعود مولوی
00:19 00:19
کد ویدیو

رویترز به نقل از مقامات ترکیه‌ای مدعی شده است که نفر دوم از ژوئن ۲۰۱۸ و زمانی که مولوی وارد استانبول شد، به او نزدیک شده و اطلاعات مربوط به او را به دستگاه‌های اطلاعاتی ایران انتقال می‌داده است. گزارش پلیس ترکیه این فرد را رهبر گروه ترور مولوی توصیف می‌کند. گفته شده است او پیش از قتل به کنسولگری ایران رفته بوده و سه روز بعد از آن هم توسط یک قاچاقچی ایرانی از مرز ترکیه خارج شده و به ایران رفته است.

رویترز نوشته است که نمی‌تواند اظهارات مطرح شده درباره این فرد را تایید کند.
 

مسعود مولوی؛ نخبه یا شیاد؟

مسعود مولوی وردنجانی، متولد ۲۸ فروردین ۱۳۶۵ در شاهین شهر اصفهان، پیش از به قتل رسیدن هم چهره‌ای بحث برانگیز داشته و ادعاهایش درباره هوش مصنوعی از سال‌های دور منتقدان بسیاری داشته است. در حالی که او توانسته بود به چهره‌های برجسته سیاسی و مذهبی کشور نزدیک شده و در قاب تلویزیون حضور پیدا کند، تردید‌های فراوانی درباره مدرک دکترای او و ادعا‌های عجیب و غریبش وجود دارند.

 

او که دانش‌آموز یک هنرستان فنی حرفه‌ای بود و در دوره کاردانی عمران دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد پذیرفته شده بود، از زمستان ۱۳۸۵ شروع به طرح ادعا‌هایی کرد که به سرعت به رسانه‌های مکتوب و حتی صدا و سیما راه یافت و به عنوان یکی از نمونه‌های پیشرفت علم در دانشگاه آزاد در معیت عبدالله جاسبی، رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی، به دیدار مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برده شد و روزنامه همشهری از انتصاب وی به عنوان مشاور رباتیک شهرداری تهران نوشت.

برخی از ادعا‌های اصلی مولوی این بود که پهپاد آرکیو- ۱۷۰ آمریکایی را او بر روی زمین نشانده، شاهین رباتیکی ساخته که فناوری آن حتی در اختیار آمریکا و ژاپن هم نیست، نوعی سیستم هوش مصنوعی طراحی کرده که شرکت‌های آمریکایی حاضرند برای خرید آن دویست میلیون دلار پول بپردازند و وقت آن رسیده که دانشمندان دیگر کشور‌ها برای استفاده از علم او، آموختن زبان فارسی را آغاز کنند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: