تلاش دولتها برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی؛
شیوع بیماری کووید ۱۹ ناشی ازشیوع ویروس کرونا این روزها بیش از هر نقطه جهان، اروپا را تحت تاثیر قرار داده است. پس از ایتالیا و اسپانیا که اخیرا بیشترین شمار قربانیان را به خود اختصاص داده‌اند، فرانسه نیز برای نخستین بار از جان باختن بیش از ۲۰۰ نفر دیگر بر اثر ابتلا به این بیماری ظرف تنها یک دوره زمانی بیست و چهار ساعته خبر داد.
کد خبر: ۷۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲        26 March 2020

به گزارش رسانه های معتبر بین المللی، با اعلام آمار جدید ایتالیا تعداد موارد مرگ در اثر ابتلا به کرونا (کووید-۱۹) در سرتاسر جهان به بیش از ۲۱ هزار نفر رسید. بر اساس آمار رسمی کشور‌ها تا کنون حدود ۴۵۰ هزار نفر در سرتاسر جهان به این ویروس مبتلا شده‎‌اند. تعداد موارد جدید مرگ در ایتالیا طی یک روز گذشته به ٦٨٣ نفر رسیده و در مجموع بیش از ۷۵۰۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. این رقم با فاصله بیشترین تعداد مرگ و میر در میان کشور‌های جهان است.

از دیروز تا کنون تعداد پنج هزار و ۱۲۰ مورد جدید در این کشور به ثبت رسیده که نسبت به دیروز کاهش داشته است. اسپانیا هم اعلام کرده است که با مرگ ۷۳۸ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا (کویید-۱۹) در شبانه روزگذشته تعداد کل جانباختگان در این کشور به بیش از ۳۴۰۰ نفر رسیده است.

از سوی دیگر سنای ایالات متحده بسته ۲ تریلیون دلاری محرک‌های اقتصادی برای مقابله با پیامد‌های ناشی از شیوع ویروس کرونای جدید را تصویب کرد. تصویب این بسته کمکی به دلیل اختلافات بر سر برخی مسائل میان دو حزب به تعویق افتاده بود.اما اکنون این بسته با ۹۶ رای موافق و بدون رای مخالف به تصویب سنا رسیده‌است.

هدف اصلی از محرک‌ها کمک به افرادی‌ست که کار خود را از دست داده‌اند، همچنین کمک به صاحبان صنایع و کسب‌وکار‌های خرد که شیوع ویروس پیامد‌های اقتصادی مهمی بر زندگیشان گذاشته است.این بسته میلیارد‌ها دلار را نیز برای خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز در شرایط فعلی در نظر گرفته‌است و کمک‌های نقدی مستقیم در اختیار برخی خانواده‌های آمریکایی می‌گذارد.

البته هنوز جزئیات دقیق کمک‌ها مشخص نیست، ولی در عمل بزرگ‌ترین بسته محرک‌های اقتصادی‌ست که در آمریکا به رای گذاشته شده است.

همچنین سازمان پزشکان بدون مرز در واکنش به توئیتی از وزیر خارجه آمریکا در انتقاد از ممانعت در برابر فعالیت این گروه در ایران، نوشته «تحریم‌های ایالات متحده هم برای سلامت مردم ایران زیان‌آور است».

سازمان پزشکان بدون مرز در ادامه توئیت خود بار دیگر تاکید کرده که در حال حاضر جلوی فعالیت این گروه در ایران گرفته شده، اما «ما همچنان آماده‌ایم هرجا که لازم است کمک‌های خود را ارائه کنیم».
 
شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا به مرز ۶۵ هزار نفر رسید

در حالیکه سازمان جهانی بهداشت از احتمال تبدیل شدن ایالات متحده به کانون جدید شیوع ویروس کرونا هشدار داده است، شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در این کشور به ۶۴۷۷۵ نفر و شمار قربانیان در این کشور به ۹۱۰ نفر افزایش یافت.

دولت سوریه مقرارت منع آمد و شد اعلام کرد

دولت سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این کشور، شهروندان حق ندارند بین ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۶ صبح به خیابان‌ها بیایند. تاکنون ۵ مورد ابتلا به ویروس کرونا در سوریه ثبت شده است. با این حال با توجه به از هم پاشیدگی این کشور جنگ‌زده، این احتمال وجود دارد که شمار مبتلایان بسیار بیش از این باشد. در حالی که جنگ داخلی در سوریه وارد دهمین سال خود می‌شود، دولت بشار اسد کنترل بیش از ۷۰ درصد خاک این کشور را در اختیار گرفته است.

فرودگاه اورلی پاریس بسته می‌شود

دولت فرانسه اعلام کرد فرودگاه بین‌المللی اورلی پاریس از روز سه‌شنبه ۳۱ مارس تا اطلاع ثانوی بسته می‌شود. دولت فرانسه در ماه فوریه به دلیل عدم کنترل وضعیت مسافران از کشور‌های پرخطر به‌ویژه ایرانیان در فرودگاه اورلی پاریس مورد انتقاد قرار گرفته بود. تاکنون ۱۳۳۱ نفر در فرانسه به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند.
 
اوکراین تمام ارتباطات هوایی و ریلی خود با خارج را قطع می‌کند

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد تمام ارتباطات هوایی و ریلی این کشور با خارج را از روز جمعه ۲۷ مارس برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا قطع می‌کند. تاکنون ۱۱۶ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۴ مورد مرگ و میر در اوکراین ثبت شده است.

معاون سفیر بریتانیا در مجارستان بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ درگذشت

استیون دیک، معاون سفیر بریتانیا در مجارستان درگذشت. آقای دیک ۳۷ سال داشت. این خبر در حالی منتشر می‌شود که رسانه‌های بریتانیایی روز چهارشنبه از مرگ یک دختر ۲۱ ساله سالم خبر داده بودند. از زمان آغاز بحران شیوع ویروس کرونا، جوانان و افراد سالم عمدتا به‌عنوان انسان‌های مقاوم در برابر کووید-۱۹ معرفی می‌شوند. تاکنون ۴۶۵ نفر در بریتانیا بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند.

اردوغان: در دو تا سه هفته بر شیوع ویروس کرونا غلبه می‌کنیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گفت: این کشور با توجه به تدابیر و اقدامات در پیش گرفته شده در ۲ تا ۳ هفته آینده بر ویروس کرونا غلبه می‌کند. آقای اردوغان در یک نطق تلویزیونی خطاب به شهروندان ترکیه گفت: «ما برای تمام سناریو‌های پیش رو آماده‌ایم.» این سخنان در حالی عنوان می‌شود که وزارت آموزش ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد تمام مدارس این کشور تا ۳۰ آوریل (یک ماه و یک هفته دیگر) تعطیل خواهند ماند. تاکنون دست‌کم ۵۹ نفر در ترکیه جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست داده اند.

۷۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در نخستین روز قرنطینه در هندوستان

در حالیکه بیش از یک میلیارد هندی، نیمه شب ۲۴ مارس قرنطینه شدند، این کشور روز چهارشنبه ۷۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و یک فوتی را ثبت کرد. تاکنون در هند ۶۵۷ مورد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ثبت شده و ۱۲ نفر جان خود را از دست داده اند. ناراندا مودی نخست وزیر هند دیشب از قرنطینه این کشور به مدت سه هفته خبر داد.
 
و از سویی دیگر نمایندگان پارلمان آلمان روز چهارشنبه ۲۴ مارس (۶ فروردین) درباره اختصاص بسته ۱۵۶ میلیارد یورویی اضافی برای مقابله با بحران کرونا در این کشور به توافق رسیدند. این بودجه که استقراض دولتی محسوب می‌شود از سوی اکثریت نمایندگان، حتی نمایندگان احزاب اپوزیسیون در پارلمان آلمان نیز مورد تایید قرار گرفت.

پارلمان آلمان با تصویب این بسته دست دولت را برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی این کشور که در معرض ورشکستگی قرار دارند باز می‌گذارد. برای این منظور نمایندگان همچنین باید ماده تکمیلی اضطراری در قانون تامین بودجه را می‌پذیرفتند که مطابق آن دست دولت برای ایجاد بدهی‌های جدید باز گذاشته شود.

لایحه استقراض ۱۵۶ میلیارد یورویی دولت آلمان از سوی نمایندگان ائتلاف دولتی احزاب متحده دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی و حزب سوسیال دموکرات و همچنین احزاب مخالف دموکرات‌های آزاد و حرب چپ و سبز‌ها در مجلس آلمان مورد تایید قرار گرفت. نمایندگان حزب پوپولیست راستگرای آلترناتیو برای آلمان از شرکت در رای‌گیری خودداری کردند.

وزارت دارایی آلمان پیش‌بینی می‌کند که برنامه کمک‌های دولتی برای مقابله با بحران اقتصادی ناشی از گسترش بیماری کووید۱۹ در بودجه تکمیلی ۱۲۲.۵ میلیارد یورو هزینه داشته باشد. کمک‌های بلاعوض به مبلغ ۵۰ میلیارد یورو هم برای شرکت‌های کوچک و افراد شاغل مستقل برنامه‌ریزی شده است. بیمارستان‌ها نیز باید برای جبران هزینه ناشی از لغو عمل‌های جراحی برنامه‌ریزی شده و اختصاص تخت‌های خود به بیمار‌های کرونایی پول بیشتری دریافت کنند.
 
منابع: BBC-DW-euronews-REF
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: