سازمان ملل خواستار تسهیل تحریمها برای کمک به ایران شد؛
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که با توجه به تاثیر تحریم های گسترده بر بخش بهداشت و حقوق بشر در کشورهایی که با اپیدمی ویروس کرونا روبرو هستند، این تحریم ها باید فورا مورد ارزیابی قرار گیرند. از سوی دیگر دانشمندان نقاط مختلف جهان در حال حاضر سرگرم پژوهش و آزمایش حدود ۷۰ دارو برای مقابله با ویروس کرونا هستند. البته تنها ۲ دارو از این شمار امیدبخش محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۷۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳        25 March 2020

به گزارش رسانه های معتبر جهان، همزمان با اعلام سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا برای حمایت کم‌سابقه از بازار‌های مالی و کسب و کارها، قیمت جهانی طلا در جریان معاملات روز سه‌شنبه با جهش ۱۱۶ دلاری مواجه شد.بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) اعلام کرد که با هدف غلبه بر تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا ضمن خرید ۵۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه و ارائه تقاضای ۲۰۰ میلیارد دلاری برای اوراق رهنی مسکن، ۳۰۰ میلیارد دلار اعتبار نیز برای حمایت از کسب و کار‌های بحران‌زده تخصیص می‌دهد.

در پی اعلام این سیاست، ارزش برابری دلار در مقابل ارز‌های عمده جهان تضعیف شد؛ از جمله نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا ۱.۳۲ درصد تقویت شد. در همین حال، قیمت هر اونس طلا در فاصله ۷ ساعت از ۱۵۵۱ دلار تا ۱۶۶۷ دلار صعود کرد، ولی این جهش در ادامه معاملات تا ۱۵۹۲ دلار تعدیل شد.

در چنین شرایطی بازار‌های سهام اروپا پس از تجربه شدیدترین رکود خود در چهار سال گذشته، داد و ستد‌های روز سه‌شنبه را با رشد شاخص‌ها آغاز کردند؛ به طوری که شاخص بورس آلمان (داکس) ۶ درصد افزایش یافت و رشد شاخص قیمت سهام ۴۰ شرکت برتر بورس یورونکست پاریس از ۴.۲ درصد فراتر رفت.
 
همچنین شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا روز سه‌شنبه پنجم فروردین به ۵۲ هزار نفر رسید و سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که ایالت متحده می‌تواند کانون جهانی تازه شیوع این ویروس باشد. در همین حال، دونالد ترامپ با مقاومت در برابر هشدارهای مقامات بهداشتی و مخوصاً قرنطینه، اصرار دارد که فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا در هفته‌های آینده از سر گرفته شود. ولی فرماندار نیویورک هشدار داده است که سرعت شیوع ویروس کرونا در این ایالت کُند نشده بلکه سرعت گرفته است.
 
اما همزمان با آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ابراز تمایل کرده که محدودیت‌های قرنطینه‌ای هرچه زودتر برداشته شوند، اندرو کومو، فرماندار نیویورک هشدار داده که میزان ابتلا در این ایالت بیش از آن خواهد بود که پیشتر برآورد می‌شد. کومو گفت: "حداکثر تعداد مبتلایان بیش از آنی است که برآورد می‌کردیم و زودتر از آنی که برآورد می‌کردیم به نقطه حداکثری شیوع خواهیم رسید. "

بیش از ۲۵ هزار مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا در نیویورک شناسایی شده و بیش از ۲۰۰ نفر هم بر اثر کووید-۱۹ درگذشته‌اند.
 
فرماندار نیویورک از دولت مرکزی انتقاد کرد که تجهیزات و کمک‌های کافی برای مقابله با این بیماری به ایالتش نفرستاده و گفت: "ما به کمک دولت فدرال نیاز داریم و به کمک دولت فدرال همین حالا نیاز داریم. "

در حالی که سازمان مدیریت بحران ۴۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) به نیویوک فرستاده آقای کومو گفت: این ایالت به ۳۰ هزار دستگاه نیاز دارد. او گفت: "۴۰۰ دستگاه؟ من به ۳۰ هزار دستگاه احتیاج دارم. می‌خواهید بابت ۴۰۰ تا ازتان تشکر هم بکنم؟ ابعاد بحران را متوجه نشده‌اید. "
 
از سوی دیگر میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که با توجه به تاثیر تحریم‌های گسترده بر بخش بهداشت و حقوق بشر در کشور‌هایی که با اپیدمی ویروس کرونا روبرو هستند، این تحریم‌ها باید فورا مورد ارزیابی قرار گیرند.

او گفت: حیاتی است تا از فروپاشی سیستم‌های بهداشتی کلیه کشور‌ها جلوگیری شود، چون می‌تواند تاثیری ویرانگر داشته باشد:"در این مقطع حساس، به دلایل بهداشت عمومی و حمایت از حقوق و جان میلیون‌ها نفر در این کشورها، تحریم‌های اعمال شده بر بخش‌های مختلف باید کاهش یابد یا معلق شود. "

باچله گفت: برای نمونه گزارش‌های حقوق بشری مکررا بر تاثیر این تحریم‌ها بر دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه‌های تنفس مصنوعی و تجهیزات محافظتی برای کارمندان بخش بهداشت تاکید داشته است.

براساس بیانیه سازمان ملل بیش از ۵۰ مددیار پزشکی در ایران از زمان اعلام شناسایی پنج هفته پیش این بیماری درگذشته اند.

همچنین اشاره شده است که این ایپدمی درحال سرایت از ایران به کشور‌های همسایه مثل افغانستان و پاکستان است که باعث فشار بر خدمات بهداشتی می‌شود.
 
گزارش‌ها حاکی است که در پی شیوع کرونا و افت قیمت نفت و ارزش روبل (واحد پول روسیه) درخواست وام شهروندان روسی از بانک‌ها به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است.قیمت نفت از ۷۰ دلار در ابتدای سال جاری میلادی به حدود ۲۸ دلار سقوط کرده و در پی آن روبل روسیه طی یک ماه گذشته ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

هر دلار آمریکا در روز سه‌شنبه پنجم فروردین ۷۹ روبل معامله شد.خبرگزاری «ار ب. کا» روسیه گزارش داده که مردم روسیه خرید لوازم برقی، خودرو و منزل را نیز به شدت افزایش داده‌اند تا جلوی افت دارایی‌های نقدی خود را بگیرند. همچنین تقاضا برای ارز‌های خارجی به شدت افزایش یافته است.

ایریانا نوسووا، مدیر شرکت اعتبارسنجی «آکرا»، می‌گوید افت ارزش روبل باعث شده است که مردم برای تبدیل دارایی‌های نقدی خود عجله کنند.
 
و در نهایت به نوشته دویچه وله : در بین اخبار منفی ناظر بر شیوع بیماری کرونا، سه خبر منتشر شده درباره سه کشور مختلف به خوش‌بینی نسبت به کنترل گستره بیماری کرونا دامن زده است.

این در حالی است که برخی از نهاد‌ها و مسئولان این سه کشور و از جمله انستیتو کخ اعلام کرده‌اند که برای ارائه ارزیابی دقیق باید منتظر تحولات روز‌های آینده ماند. تحولات مثبت به سه کشور چین، ایتالیا و آلمان باز می‌گردد.

مسئولان استان هوبئی چین اعلام کرده‌اند که پس از مهار شیوع کووید-۱۹ بخش قابل ملاحظه‌ای از محدودیت‌های پیش‌بینی شده در این استان از روز چهارشنبه ششم فروردین (۲۵ مارس) لغو خواهند شد.

در چارچوب این سیاست، برای تردد ۶۰ میلیون نفر از جمعیت استان یاد شده، محدودیت‌های گسترده‌ای پیش‌بینی شده بود.
 
افزون بر آن اعلام شده است که محدودیت‌های ناظر بر تردد مردم در شهر ووهان روز هشتم آوریل رفع می‌شود؛ بنابراین برای شهروندان استان هوبئی منهای ساکنان ووهان از بامداد روز چهارشنبه ۲۵ مارس امکان سفر به استان‌های دیگر چین فراهم خواهد شد.
 
ارزیابی انستیتو رابرت کخ آلمان

تمهیدات پیش‌بینی شده از سوی دولت آلمان نیز تاثیر مثبتی بر روند شیوع بیماری کرونا در این کشور داشته است. انستیتو کخ در آخرین ارزیابی خود از کاهش شتاب ابتلا به بیماری کرونا خبر داده است. مسئولان این انستیتو اعلام کرده‌اند که گرچه کاهش شتاب موارد جدید ابتلا به بیماری کرونا باعث خوش‌بینی شده، اما ارزیابی دقیق منوط به مشاهده آمار روز‌های آتی است.

لوتار ویلر، رئیس انستیتو کخ ضمن تایید کاهش شتاب ابتلا به بیماری کرونا در آلمان گفته است که این موسسه تا روز چهارشنبه ۲۵ مارس برای ارائه ارزیابی قطعی خود زمان نیاز دارد.ویلر کاهش شمار مبتلایان جدید به بیماری کرونا در آلمان را نتیجه اقدامات و تصمیمات دولت این کشور دانسته است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی دانشگاه جانز هاپکینز حدود ۲۵ هزار نفر در آلمان مبتلا به ویروس جدید کرونا هستند. همین آمار از مرگ ۹۴ نفر و بهبود ۲۸۰۰ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ خبر می‌دهد.
 
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: