در طول تاریخ تنها جنگ مانع برگزاری بازی‌های المپیک شده، ولی امسال ویروس کرونا مسبب این اتفاق شد.
کد خبر: ۷۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱        25 March 2020

افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان و تاثیرش روی ورزش که با لغو مسابقات زیادی همراه شد (به منظور پیشگیری از گسترش شیوع) المپیک ۲۰۲۰ توکیو را یک سال عقب انداخت. این برای نخستین بار نیست که بازی‌های المپیک به طور کامل لغو می‌شود یا به دلایل مختلف به تعویق می‌افتد.

تا امروز سه دوره المپیک لغو شده که هر سه به خاطر جنگ‌های جهانی بود. در سال ۱۹۱۶ قرار بود بازی‌های المپیک در برلین برگزار شود. جنگ جهانی اول از سال ۱۹۱۴ آغاز شد و آلمان یکی از کشور‌هایی بود که در جنگ حضور داشت. با وجود این که خیلی از تاسیسات آماده شده بود، IOC المپیک را لغو کرد. این اتفاق موجب شد مرکز کمیته بین المللی المپیک که پیش از این متغیر بود ثابت شود و شهر لوزان سوییس به عنوان پایتخت المپیک شناخته شود.

در سال ۱۹۴۰، جنگ جهانی دوم موجب لغو بازی‌های المپیک شد. مانند امسال قرار بود بازی‌ها در توکیو برگزار شود. جنگ جهانی دوم تقابل متحدین و متفقین بود که موجب شد ژاپن در سال ۱۹۳۸ از میزبانی خود انصراف دهد. IOC برای نجات آن بازی‌ها تمام تلاش خود را کرد و آن را به هلسینکی انتقال داد. با این حال در سال ۱۹۳۹ شوروی به فنلاند حمله کرد و این اتفاق با لغو المپیک ۱۹۴۰ همراه شد. همچنین المپیک ۱۹۴۴ که قرار بود در لندن برگزار شود به دلیل تداوم جنگ جهانی دوم لغو شد.

پنجم سپتامبر ۱۹۷۲ در جریان بازی‌های مونیخ یک حمله به دهکده المپیک شد که مرگ ۱۷ نفر را به همراه داشت. این اتفاق موجب شد بازی‌ها تا ۳۶ ساعت لغو شوند و سپس آوری بروندیج، رییس کمیته بین المللی المپیک تصمیم گرفت مسابقات دوباره از سر گرفته شوند. همچنین حمله به دهکده المپیک آتالانتا در بیست و هشتم جولای ۱۹۹۶ با لغو ۲۴ ساعته بازی‌ها در آمریکا همراه شد.

در دوران جنگ سرد، تحریم‌های زیادی رخ می‌داد. اغلب کشور‌های آفریقایی در سال ۱۹۷۶ در واکنش به عمل نیوزلند در المپیک مونترال شرکت نکردند. تیم ملی راگبی نیوزلند با آفریقای جنوبی بازی کرده بود (تیم آفریقایی به خاطر آپارتاید توسط کمیته بین المللی المپیک اخراج شده بود). چهار سال بعد دوباره به یک دلیل سیاسی بین المللی تحریم المپیک اتفاق افتاد. این بار به خاطر حمله شوروی به افغانستان، آمریکا و کشور‌های متفقین تصمیم گرفتند در المپیک مسکو شرکت نکنند. شوروی هم خیلی زود پاسخ داد و چهار سال بعد در بازی‌های ۱۹۸۴ لس آنجلس شرکت نکرد.

آخرین بحرانی که بازی‌های المپیک را تحت تاثیر قرار داد به المپیک گذشته برمی‌گردد. ویروس زیکا که از طریق پشه به انسان انتقال داده می‌شد برای زنان باردار مشکل ایجاد می‌کرد. به همین خاطر گروهی از پزشکان خواستار لغو بازی‌های ۲۰۱۶ ریو شدند. گروهی از ورزشکاران نگرانی خود را نسبت به این موضوع نشان دادند، اما در نهایت بازی‌ها بدون هیچ مشکلی برگزار شد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: