تشکیل جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور؛
حسن روحانی با اشاره به اینکه اگر تا ۱۳ فروردین، همه، مراعات‌ها را انجام دهند، شرایط تغییر خواهد کرد، گفت: برنامه داریم به افرادی که اینترنتی خرید می‌کنند تخفیف داده شود.
کد خبر: ۷۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴        21 March 2020

 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز شنبه دوم فروردین در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اِعمال محدودیت برای مراکز پر تردد و پرجمعیت تجاری و پاساژ‌هایی که معمولاً جمعیت زیادی در آن جمع می‌شود، از طریق وزارت کشور به استانداران اعلام شد و قاعدتا یا اجرا شده یا امروز اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: مغازه‌های معمولی که در آن تردد زیادی نیست، محل بحث ما نیست و همچنین فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها و بقالی‌ها و میوه‌فروشی‌ها هم اصلاً مورد بحث ما نیست و همچنین تکلیف داروخانه‌ها هم معلوم است و برعکس توصیه می‌کنیم که ساعات بیشتری را وقت بگذارند و اگر امکان دارد تا ۱۲ شب باز باشند و اگر امکان دارد برخی فروشگاه‌های بزرگ ۲۴ ساعته فعال باشند تا باعث شود جمعیت زیاد در یک نقطه جمع نشود.

*هدف این است که مردم در یک نقطه خاص متراکم نشوند*

رئیس‌جمهور افزود: هدف این است که مردم در یک نقطه خاص متراکم نشوند و اصل این است که حتی الامکان از خانه خارج نشوند.

روحانی با بیان اینکه به وزارت صمت و بخش اقتصادی ما ابلاغ می‌کند که بررسی کنند و ببینند که چگونه می‌توان به کسی که خرید اینترنتی انجام می‌دهد تخفیف داده شود، اظهار داشت: کسی که به در مغازه می‌رود و چیزی می‌خرد مقداری گرانتر باشد، ولی برای کسی که به آن مغازه و فروشگاه پیغام می‌دهد و جنس را دم در خانه خود تحویل می‌گیرد ارزانتر باشد. گاهی یک نفر با موتور یا وسیله‌ای که دارد، جای ۱۰ یا ۲۰ خانواده در شبانه روز کار می‌کند و این باعث کاسته شدن حجم تردد‌ها می‌شود.

وی با یادآوری اینکه همه درخواست‌ها برای رعایت محدودیت‌ها برای ۱۰ تا ۱۵ روز آینده است، گفت: اینکه می‌گوییم در خانه بمانید، سفر نروید و مراعات کنید، برای دو یا سه ماه نیست و همه این‌ها برای بازه ۱۰ تا ۱۵ روزه است و ان‌شاالله تا ۱۳ فروردین همه ما اعم از مغازه‌دار‌ها و مردم مراعات کنیم و اگر مراعات کنیم، شرایط ما خود به خود تغییر می‌کند.

*مردم مشکوک به این ویروس به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند*

رئیس جمهور با اشاره به جزئیات تصمیم‌گیری‌های امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: اولین تصمیم این بود که مردم مشکوک به این ویروس به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند؛ چون خود این مراجعه باعث ابتلای آن‌ها می‌شود.

*پرخطرترین تردد‌ها تردد در بیمارستان است*

وی خاطرنشان کرد: اولاً در جایی که ضروری و لازم است این کار انجام بگیرد و اگر پزشک متخصصی تاکید کرده که این کار انجام بگیرد، مراجعه کنند و در بیمارستان‌ها هم اگر امکان پذیر است جای را برای این کار بگذارند. یک چادر در حیاط بزنند و یا یک ساختمان را مشخص کنند که افراد به آنجا نروند و مبتلا نشوند. پرخطرترین تردد‌ها تردد در بیمارستان است، چون آنجا محیط آلودگی دارد و مردم همه باید مراقبت کنند که این کار انجام بگیرد.

*اگر کسی حالش وخیم نیست بهترین مکان خانه است نه بیمارستان*

روحانی افزود: اگر بناست کسی استراحت کند یا برای مدت دو هفته ایزوله یا قرنطینه شود اگر حالش وخیم نیست بهترین مکان خانه است نه بیمارستان و نقاهتگاه. اگر به هر دلیلی در خانه امکان پذیر نیست به نقاهتگاه برود و اگر موردی هست که به یک تداوم و نظارت پزشکی نیاز دارد، در آن شرایط، به بیمارستان برود.

وی با تاکید بر این که هرچه بتوانیم بیمارستان‌ها را خلوت کنیم زودتر عبور می‌کنیم، تصریح کرد: در جایی که ضروری است به بیمارستان برویم و وقتی کاملاً ضروری است تخت «آی سی یو» را اشغال کنیم؛ چون تمام این بحث‌هایی که می‌کنیم یکی از دلایلش این است که پیک بالا نرود.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر این بیماری هست و ما با آن دو یا سه هفته دیگر یا بیشتر دست به گریبان هستیم، با یک روند عادی و معمولی که پرستار و تخت و تجهیزات بیمارستانی و داروی ما همه با هم می‌خوانند کار‌ها راحت پیش می‌رود و تعداد مرگ و میر هم کاهش پیدا می‌کند.

روحانی با تاکید بر اینکه هدف اول این است که که بتوانیم تعداد مرگ و میر و افراد مبتلا کاهش یابد، بیان داشت: افراد مبتلا با ساده‌ترین وجه درمان شوند و به آن حالت خطرناک نرسند و بنابراین همه این‌هایی که در بخش بهداشت و درمان توصیه می‌شود بر این مبنا ادامه دهیم و توجه کنیم که بیمارستان‌های ما شلوغ نشود.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: