با حضور معاونان وزرای خارجه؛
کشورهایی باقی مانده در برجام به‌‌رغم طرح «مکانیسم ماشه» در پایتخت اتریش تشکیل جلسه می‌دهند. این جلسه با هدف یافتن راه‌حلی برای مناقشه هسته‌ای با ایران و مانع شدن از بازگشت‌تحریم‌های سازمان ملل برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸        26 February 2020

یک بار دیگر نگاه‌ها در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران متوجه وین، پایتخت اتریش است؛ جایی که کشورهای باقی مانده در برجام بر آنند تا راه‌حلی برای نجات توافق هسته‌ای با ایران بیابند.

این در حالی است که سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در واکنش به کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای ایران در راستای فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» گام برداشته‌اند.

دویچه وله به نقل از خبرگزاری آلمان خبر از برگزاری نشست«کمیته نجات برجام» داده است. در صورت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به سازمان ملل، احتمال تجدید تحریم‌های بین‌المللی ایران وجود دارد.

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) امروز، چهارشنبه، به ریاست «سید عباس عراقچی» و «هلگا اشمید» در شهر وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

در گزارش خبرگزاری آلمان آمده است که هدف از تشکیل این اجلاس یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای مناقشه هسته‌ای با ایران است. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحریم‌های آمریکا و انفعال کشورهای اروپایی محدودیت‌های ناظر بر غنی‌سازی اورانیوم را به گونه‌ای گام به گام کاهش داده است.

ماه گذشته، جمهوری اسلامی اعلام کرد که در پنجمین دور از کاهش تعهدات برجامی خود، به تعهدات و الزام‌های پیش بینی شده در توافق هسته‌ای پایبند نخواهد ماند. این در حالی است که ناظران سیاسی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران هنوز گامی در راستای نقض کامل برجام برنداشته است.

کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز روز ۱۴ ژانویه اعلام کرده بودند که چاره‌ای جز کلید زدن سازوکار حل اختلاف برجام موسوم به «مکانیسم ماشه» ندارند. این امر می‌تواند منجر به تجدید و از سر گیری تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گردد.

دورنمای نشست وین

به‌رغم آن، سه کشور اروپایی ذیربط در توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند که اولویت آن‌ها حفظ و نجات توافق هسته‌ای است. مهلت ۶۵ روزه‌ی تعیین شده در ارتباط با مکانیسم ماشه در صورت توافق کشورهای مربوطه قابل تمدید است.

از این رو، جلسه وین با حضور دیپلمات‌های ارشد کشورهای شرکت کننده در توافق هسته‌ای منهای آمریکا برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزاشی در همین ارتباط اعلام کرده است که هنوز جدول زمانی برای دست‌یابی به توافقی در ارتباط با مناقشه هسته‌ای تعیین نشده است.

این خبرگزاری به نقل از یکی از دیپلمات‌های شرکت کننده در اجلاس وین اعلام کرده است که کشورهای شرکت کننده در این اجلاس تا کسب توافقی درباره مناقشه هسته‌ای با ایران فاصله زیادی دارند.

از این رو، به نظر نمی‌رسد نشست کشورهای ذینفع در توافق هسته‌ای با ایران در روز چهارشنبه ۲۶ فوریه بتواند تغییری تعیین کننده در مناقشه‌هسته‌ای با این کشور ایجاد کند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: