استاندار دولت يازدهم در گفت‌و‌گو «پارسينه»:
محمدرضا خباز، استاندار دولت يازدهم معتقد است اطلاع‌رساني غلط مسئولان در اين مورد براي مردم گران تمام شد و سرمايه اجتماعي شكل گرفته از تشييع سردار سليماني را تحت تاثير قرار داد.
کد خبر: ۶۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰        22 January 2020

به گزارش پارسینه؛ حوادث چند ماه اخير از آبان تا دي ماه به خصوص انهدام هواپيماي اوكرايني و شيوه اطلاع‌رساني در مورد آن سوالات زيادي براي افكار عمومي ايجاد كرد.

محمدرضا خباز استاندار دولت يازدهم در اين مورد به «پارسينه» گفت: «براي اين كه بتوانيم راه حلی برای عبور از شرایط کنونی پیدا کنیم لازم است مسئولان این سوال را پاسخ دهند که چه چیزی باعث کاهش اعتماد مردم به مسئولان شده‌است؟ چه چیزی باعث شده سرمایه اجتماعی ضعیف شود؟ چه چیزی باعث شده یک ماه مانده به انتخابات فضای کشور به خصوص در شهر‌های بزرگی، چون تهران هنوز انتخاباتی نباشد. وقتی درد را بشناسیم راحت‌تر می‌توانیم راه حل‌های درمانی را پیدا کنیم.»

خباز ادامه داد: «این روز‌ها در میان مردم زیاد می‌بینیم که این سوال مطرح شود که رای دادن چه خاصیتی دارد؟ رایی که قبلا به همین نمایندگان اصلاح‌طلب دادیم چه فایده‌ای برای ما داشت؟ چه چیزی از رای دادن عاید کشور شد؟ از همین روی لازم است که بررسی‌های دقیقی صورت گیرد که چرا سرمایه اجتماعی کاهش یافته‌است. باید از همین راهی که رفتیم بازگردیم.»

استاندار دولت یازدهم افزود: «یکی از مواردی که در این چند ماه اخیر افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد اطلاع‌رسانی اشتباه در مورد هواپیما بود. مردم ما در طول سال‌هایی که از انقلاب می‌گذرد، نشان دادند که قوی‌ترین پایه‌ها و رکن اساسی این نظام هستند. در واقع مردم هستند که به رکن اصلی دیگر یعنی رهبری و اسلام رونق می‌بخشند. مردمی که تمام طول این سال‌ها ایثار و فداکاری زیادی برای این نظام داشته‌اند، انتظار دارند که حداقل با واقعیت رو‌به‌رو شوند.»

او در مورد اطلاع‌رسانی مساله انهدام هواپیما گفت: «البته مسائلی که جنبه امنیتی ویژه دارد و ممکن است بیانش به ضرر کشور باشد قطعا با محدودیت‌های اطلاع‌رسانی مواجه است، اما حادثه سقوط هواپیما بعد از موشک‌باران پایگاه دشمن در عراق بود و خواه ناخواه برای افکار عمومی این هم‌زمانی سوالاتی ایجاد کرده‌بود.»

استاندار سابق خراسان شمالی در دولت دوازدهم ادامه داد: «از همین روی مردم انتظار داشتند که واقعیت زودتر به آن‌ها گفته شود چرا که مردم با تصور می‌کنند حالا که از جان، مال، فرزند، حیثیت و ... برای این نظام گذشته‌اند نباید با اطلاع‌رسانی اشتباه مواجه شوند.»

معاون سابق امور تقنینی معاونت پارلمانی رییس‌جمهوری همچنین افزود: «۳ روز طول کشید تا بالاخره نهاد‌های رسمی اطلاعات واقعی را در اختیار مردم قرار دادند. در شرایطی که هنوز ابهاماتی وجود داشت، اما مراجع رسمی تلاش می‌کردند این حادثه را طبیعی جلوه دهند و بر روی اظهارات خود تاکید داشتند، روشن شدن واقعیت شوک بزرگی به مردم بود. به نظر من کتمان کردن، گناه نابخشودنی است. ما نباید از مردم چیزی را پنهان کنیم. عدم اطلاع‌رسانی و اطلاع‌رسانی غلط به مردم گران تمام شد. در شرایطی که چند روز پیش از آن بدرقه بی‌نظیر سردار سلیمانی را شاهد بودیم، این حادثه رخ داد و همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داد. این سرمایه اجتماعی بی‌نظیر با اطلاع‌رسانی نابه‌جا و اشتباه تحت تاثیر قرار گرفت و باعث شد مردم گله‌مند شوند. در جریان این اتفاق به باور‌های مردم لطمه وارد شد.»

او در پاسخ به این پرسش که در این شرایط چاره چیست، توضیح داد: «باید مردم را محرم بدانیم. واقعیت‌ها را روشن و شفاف برای آن‌ها بیان کنیم چرا که اطلاع‌رسانی شفاف نیاز مردم است. چرا مردم به ماهواره‌ها رغبت پیدا کرده‌اند؟ به این دلیل است که نیازشان در مورد اطلاع‌رسانی صریح و شفاف از طریق رسانه‌های داخلی تامین نمی‌شود.»

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: