رسانه‌های آلمانی خبر دادند؛
یک شهروند آلمانی- افغان که متهم است اطلاعات نظامی ارتش آلمان را در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی ایران قرار داده است، از امروز پشت میز محاکمه قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷        20 January 2020

آغاز دادگاه کارمند ارتش آلمان به اتهام جاسوسی برای ایران

به گزارش «پارسینه»، محاکمه «عبدالحمید س» شهروند افغان به اتهام جاسوسی برای ایران روز دوشنبه ۳۰ دی (۲۰ ژانویه) آغاز می‌شود. این فرد که ۵۱ سال سن دارد در استخدام ارتش آلمان بوده است.

او به «خیانت در یک مورد ویژه و جدی و همچنین ۱۸ مورد نقض اسرار حرفه‌ای» متهم است. طبق کیفرخواست دادستان فدرال آلمان، متهم که تابعیت دوگانه آلمانی و افغان دارد مظنون است که «اسرار دولتی با ماهیت نظامی را به سرویس اطلاعاتی ایران منتقل می کرده است».

به نوشته اشپیگل، این پرونده به این دلیل بسیار حساس است که این مترجم سابق در یگان ویژه‌ای در زمینه جنگ الکترونیک همکاری می کرده و در این یگان پیام‌های رادیویی طالبان در افغانستان را ترجمه می‌کرده است. با این حال بازرسان بعید می‌دانند که وی توانسته باشد به اطلاعات مخفی راجع به نیروهای آلمانی دست یافته باشد.

بخش ضد جاسوسی ارتش آلمان در سال ۲۰۱۷ با هشدار تشکیلات اطلاعاتی کشورهای متحد به این مترجم مظنون و متوجه شدند که سفرهای او به برخی کشورهای اروپایی همزمان با سفرهای مقامات سرویس مخفی ایران است.

این مترجم ارتش آلمان در ژانویه سال گذشته میلادی دستگیر شده و پرونده‌ای علیه او و همسرش توسط دادگاه شهر کوبلنتس به جریان افتاده است.

ماموران امنیتی آلمان در ژانویه سال ۲۰۱۹ پس از بازگشت عبدالحمید از یک سفر خارجی و در حین جاسوسی او را بازداشت می‌کنند.

بازرسان امور قضایی در ماه دسامبر سال گذشته، آسیه، همسر عبدالحمید را نیز متهم به همدستی با فعالیت‌های جاسوسی همسر خود و همچنین پشتیبانی از او کرده‌اند. هر دو متهم به همکاری با سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

اطلاعات بیشتر درباره فعالیت‌های جاسوسی

عبدالحمید سال‌ها به عنوان مترجم و همچنین مشاور فرهنگی برای ارتش آلمان کار کرده است. گفته می‌شود که این شهروند افغان اطلاعات و اسرار دولت آلمان را در اختیار سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی ایران قرار می‌داده است.

هنوز روشن نیست که این فرد افغان چه اطلاعاتی در اختیار نیروهای امنیتی ایران قرار داده است. مسئولان ارتش آلمان از دادن اطلاعات بیشتر به خبرگزاری‌ها درباره این پرونده منع شده‌اند.

محاکمه عبدالحمید روز ۲۰ ژانویه پشت درهای بسته آغاز می‌شود. در صورت تایید اتهامات وارده، دست‌کم ۱۵ سال زندان در انتظار او خواهد بود. مجازات آسیه‌ اس. حداکثر ۱۱ سال اعلام شده است.

سرویس ضد جاسوسی ارتش آلمان ایران را به موازات روسیه و چین، در شمار کشورهای بسیار فعال در امور جاسوسی در آلمان ارزیابی می‌کند.

منابع: دویچه وله، یورونیوز
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: