با شروع بارش رحمت الهی در ۱۹ استان کشور، شرایط ویژه در حمل و نقل و همچنین مصارف گاز خانگی به وجود آمده است.
کد خبر: ۶۸۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲        19 January 2020

سامانه جدید بارشی چند ساعتی است که فعالیت خود را در حریم کشور ما شده و جانی تازه به خاک تشنه زمین‌های نقاط مختلف کشور بخشیده است؛ اگر چه در برخی از نقاط کشور از جمله تهران عملکردی بیش از حد انتظار داشته و بر خلاف پیش بینی‌ها، برف به جای باران تحویلمان داد، اما قدمش چندان سنگین هم نبودو مشکل خاصی در هیچ یک از نقاط کشور ایجاد نشد.

این سامانه اغلب مناطق کشور را در بر گرفته و بیشتر استان‌ها را با بارش باران و برف همراه کرده است؛ سازمان هواشناسی برای امروز پیش‌بینی کرده بود که فعالیت این سامانه بارشی در اغلب نقاط کشور به جز سیستان و بلوچستان و هرمزگان شاهد ابرناکی و بارش باشیم. بارش برف در مناطق سردسیر و مرتفع و گاهی رگبار، رعد و وزش باد شدید موقتی و برق در مناطق جنوبی پیش بینی شده بود.

ورود سامانه جدید بارشی به کشور طی ۲۴ ساعت آیندهوضعیت بارش‌ها در کشور طی ۲۴ ساعت آیندهاواخر فردا شب از حجم بارش‌ها کاسته می‌شود

فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش باران و برف در اغلب مناطق کشور خبر داد وگفت: امروز در اغلب مناطق کشور و به تدریج برای بعد از شب در جنوب شرق بارش‌هایی خواهیم داشت که در مناطق سردسیر و مرتفع به شکل برف و در مناطق جنوبی با رگبار و رعد و برق همراه است.

او افزود: بر اساس نقشه‌های هواشناسی روز دوشنبه از شدت بارش‌ها در نیمه غربی کاسته می‌شود و همواره برای استان‌های واقع در سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز واقع در استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی بارش برف و باران و برای جنوب شهر رگبار و رعد و برق پیش بینی می‌شود.

گودرزی از استمرار بارش باران طی روز دوشنبه برای مناطق شرق تهران، اصفهان و قم خبر داد و گفت: اواخر وقت روز دوشنبه سامانه بارشی از مرز‌های شرقی کشور خارج می‌شود.

این کارشناس سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید بارشی به کشور خبر داد و گفت: سه شنبه بعد از شهر سامانه بارشی دیگر از غرب وارد کشور می‌شود و مجدد مناطق شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز و به تدرج شمال شرق را بارش برف و باران در بر می‌گیرد.

او ادامه داد: بنابر نقشه‌های هواشناسی روز چهارشنبه گستره فعالیت سامانه بارشی در غرب، جنوب غرب و قسمت‌هایی از جنوب کشور است که در مناطق سردسیر و مرتفع بارش به شکل برف و در جنوب و جنوب شرق کشور همراه با رگبار و رعد و برق است.

ورود سامانه جدید بارشی به کشور طی ۲۴ ساعت آینده
ماندگاری هوای سرد در نیمه شمالی کشور تا پایان هفته

به گفته گودرزی از روز دوشنبه تا پایان هفته هوای سرد در نیمه شمالی کشور ماندگار است.

این کارشناس سازمان هواشناسی درباره آخرین وضعیت آب و هوای تهران گفت: امروز بارش برف و باران در تهران ادامه خواهد داشت و فردا با کاهش بارش‌ها بارش‌های پراکنده‌ای برای تهران پیش بینی می‌شود و تا روز پنجشنبه دیگر بارش برف و باران در آسمان پایتخت نخواهیم داشت همچنین دمای هوای تهران روز دوشنبه به یک درجه زیر صفر می‌رسد.

او در پایان نسبت به لغزندگی و اختلال در تردد معابر شهری برخی استان‌ها هشدار داد و گفت: بنابر اخطاریه سازمان هواشناسی امروز به سبب شدت بارش در استان‌های تهران، البرز، قم، زنجان، قزوین، سمنان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و همدان پیش بینی می‌شود که فردا لغزندگی، یخبندان و اختلال در تردد معابر شهری این استان‌ها داشته باشیم و همواره در محور‌های مواصلاتی این استان‌ها لغزندگی، مه آلودگی و کاهش دید پیش بینی می‌َشود و از این رو به افراد توصیه می‌شود احتیاط لازم را به عمل آورند.

با شدت گرفتن شدت برف، لغو پرواز‌ها اولین اتفاق قابل پیش بینی بود که در تنها در فرودگاه مهرآباد اتفاق افتاد؛ فرودگاه مهرآباد اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی، تمامی پرواز‌های این فرودگاه به دلیل بارش شدید برف و کاهش دید لغو شد و حوالی ظهر به حالت عادی بازگشت. حوالی ساعت ۱۳ و با بازگشت دید افقی و بهبود شرایط جوی در فرودگاه مهرآباد، پرواز‌های این فرودگاه که هفت ساعت با توقف مواجه شده بود، از سر گرفته شد. پرواز‌ها به ترتیب اولویت و بر اساس تاخیر‌های به وجود آمدهاز سر گرفته شد.

تعلیق چند ساعته پرواز‌های مهرآباد به علت کاهش دید خلبان‌ها

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری در گفتگو با خبرنگار خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تمام پرواز‌های فرودگاه مهرآباد به دلیل وضعیت بد جوی آب‌وهوا و کاهش شدید دید با تأخیر انجام شد، اما وضعیت پرواز‌ها در فرودگاه امام خمینی (ره) عادی بود؛ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) شرایط عادی دارد و پرواز‌های خارجی و داخلی در این فرودگاه بدون تأخیر انجام می‌شود

او با اشاره امکان مشکل در وضعیت راه‌ها و اهمیت توجه به زمانبندی درست، تصریح کرد: در این شرایط با توجه به بارش شدید برف و کولاک ممکن است مسافران با تأخیرات چند ساعته روبه‌رو شوند، بنابراین انجام محاسبات برای رسیدن به موقع برای انجام پرواز‌ها ضروری است و تا اطلاع ثانوی تمامی پرواز‌ها در فرودگاه مهر‌آباد با تأخیرات چند ساعته روبه‌رو می‌شود.

شبکه گازرسانی از جمله مواردی است که در اغلب موارد و با بارش برف تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ اظهارات سخنگوی شرکت ملی گاز از عادی بودن شرایط در شبکه گاز رسانی کشور خبر میدهد؛ تا به این لحظه خبری مبنی بر قطع یا افت فشار گاز به دست ما نرسیده بنا نیست خانه‌ای سرد بماند.

قطعی و اُفت فشار گاز در کشور گزارش نشده است

سخنگوی شرکت ملی گاز در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هم اکنون با وجود کاهش شدید دمای هوای سطح استان، گازرسانی بدون افت فشار در شهر‌ها و روستا‌ها تداوم دارد.

او ادامه داد:با وجود کاهش شدید دما در برخی از شهر‌ها و روستا‌های کشور، هیچ اّفت فشاری از ایستگاه‌های گازرسانی گزارش نشده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز تصریح کرد: بیشترین میزان مصرف گاز استان در این مدت به بخش خانگی اختصاص یافته که این مهم لزوم همکاری و مشارکت مردم در صرفه جویی گاز طبیعی را به جهت پایداری این سوخت پاک آشکار می‌سازد.

عسگری افزود: ما از مردم خواهشمندیم در این راستا از مصرف بی رویه گاز خوداری کنند تا در این فصل سرما شاهد افت یا قعطی گاز در کشور نداشته باشیم.

بارش برف در جاده‌های ۱۸ استان

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت راه‌های کشور، اظهار کرد: در حال حاضر تردد در محور‌های چالوس، هراز، فیروزکوه و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت) روان است و محور‌های شمالی دارای بارش برف و باران و مه گرفتگی در ارتفاعات هستند.

او افزود: ترافیک در آزادراه قزوین-کرج حدفاصل پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس، آزادراه کرج-تهران حدفاصل گرمدره تا ایران خودرو، محور شهریار - تهران سنگین است.

ورود سامانه جدید بارشی به کشور طی ۲۴ ساعت آینده

رئیس مرکز اطلاعات کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: در حال حاضر ترافیک در آزادراه ساوه - تهران، محور قدیم بومهن - تهران، آزادراه پردیس - تهران و محور تهران - پاکدشت نیمه سنگین است.

سرهنگ رحمانی تصریح کرد: در محور‌های استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، مازندران، تهران، قم، اصفهان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بارش برف و باران و در محور‌های استان‌های گیلان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بارش باران را شاهد هستیم.

وی افزود: جهت تردد در محور‌های کوهستانی و برفگیر کشور همراه داشتن زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی الزامی است.

رئیس مرکز اطلاعات کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: محور‌های شریانی قدیم پلدختر - خرم آباد و شهداد - نهبندان مسدود هستند.

سرهنگ رحمانی تصریح کرد: محور بندرلنگه - بندرخمیر (آبنمای کنخ) مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین محور دژگان انجام می‌شود.

وی افزود: محور‌های شمشک - دیزین، اولنگ - شاهرود، سی سخت - پادنا، وازک - بلده، گنجنامه - تویسرکان، پونل - خلخال و سروآباد - پاوه مسدود هستند.

محور‌های مواصلاتی مسدود نیستند

مجید رودباری مدیرکل دفتر مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت: وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه از شب گذشته بارش برف، باران و کولاک در ۱۹ استان کشور آغاز شده است، گفت: در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و قزوین شاهد بارش برف شدید بودیم و سه استان دیگر هم از شب گذشته شاهد بارش باران و کولاک بوده است.

او با بیان اینکه تمامی عوامل راهداری از روز گذشته در تمامی محور‌های برف‌گیر کشور در حال آماده‌باش هستند، گفت: مرکز مدیریت راه‌های کشور و ادارات کل تمامی استان‌ها با توجه به پیش‌بینی بارش برف و کولاک در تمامی محور‌های اصلی و شریانی کشور آماده‌باش بودند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه هم‌اکنون با توجه به وجود نیرو‌های راهداری و تجهیز ماشین‌آلات تمامی محور‌های اصلی، فرعی و شریانی کشور باز هستند، گفت: با توجه به بارش برف و کولاک خوشبختانه هیچ کدام از محور‌های اصلی و شریانی کشور به ویژه محور‌های شمالی مسدود نیست، اما رانندگان پیش از عزیمت به محور‌های برف‌گیر حتما از زنجیر چرخ استفاده کنند.

رودباری با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۳۰۰ نیروی راهداری و ۱۰ هزار ماشین‌آلات در کل استان‌های کشور حضور دارند، گفت: ۹۴۰ پایگاه راهداری زمستان و ۸۰۰ دستگاه دوربین‌های نظارتی هم‌اکنون در تمامی محور‌های کشور عملیات نظارت، کنترل و رصد فعالیت‌های نیرو‌های راهداری را انجام می‌دهند.

او تأکید کرد: تمامی ۹۴۰ پایگاه کشور مجهز به ارتباطات رادیویی هستند و با تماس‌های پیگیر از طریق مرکز مدیریت راه‌های کشور، تمامی محور‌های مسدود و یا برفی را اطلاع می‌دهند تا نیرو‌های راهداری به این مناطق اعزام شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای توضیح داد: ۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشین‌آلات هم‌اکنون در تمامی محور‌ها مجهز به GPS هستند و از طریق مرکز مدیریت استان موقعیت مکانی یکدیگر را رصد می‌کنند و با اطلاع به مدیران انجام عملیات را به یکدیگر اطلاع می‌دهند.

رودباری با اشاره به اینکه تمامی راهدارخانه‌های سراسر کشور هم‌زمان با آغاز طرح زمستانی مجهز به شن، نمک و دستگاه‌های نمک‌پاش شده‌اند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۰ هزار تن شن و نمک با توجه به بارش برف و کولاک اضافه شده است و خوشبختانه در حال حاضر هیچ کمبودی از لحاظ شن و نمک برای بازگشایی محور‌ها وجود ندارد.

او یادآور شد: به طور معمول راهدارخانه‌ها در چنین شرایطی تجهیزات مورد نیاز ۷۲ ساعت خود را ذخیره می‌کنند تا در صورت نیاز بتوانند از این مواد استفاده کنند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: