یک روزنامه چاپ سئول خبر داد؛
یک روزنامه چاپ کره جنوبی گزارش داد ایران به دلیل ناتوانی سئول در پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران، به این کشور اعتراض کرده است.
کد خبر: ۶۷۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸        14 December 2019

درخواست ایران از کره جنوبی برای پرداخت ۶ میلیارد دلار پول نفت
به گزارش خبرنگار «پارسینه»، یک رسانه کره‌ای گزارش داد وزارت خارجه ایران ماه گذشته میلادی از کره جنوبی خواسته است تا پول نفتی را که از ایران خریداری کرده است پرداخت کند.

بلومبرگ به نقل از روزنامه «چوسون ایلبون» کره جنوبی گزارش داد ایران «تاسف شدید» خود را نسبت به ناکامی سئول در پرداخت پول نفتی که از ایران خریده، ابراز کرده است. طلب ایران در دوبانک کره‌ای سپرده گذاری شده و به دلیل تحریم‌های آمریکا در چندان سال اخیر به بانک مرکزی ایران انتقال داده نشده است.

بر اساس گزارش این روزنامه، دیگر نهاد‌های ایران از جمله بانک مرکزی هم نسبت به وضعیت پیش آمده اعتراض کرده اند. مبلغ طلب ایران از کره جنوبی بابت فروش نفت ۶ میلیارد دلار (۷ تریلیون وون کره جنوبی) ذکر شده است.

«چوسون ایلبون» اضافه می‌کند که کره جنوبی ماه گذشته نماینده‌ای به ایران فرستاد تا توضیح بدهد که این کشور تلاش خواهد کرد تا با هماهنگی ایالات متحده پرداخت این پول را به سرانجام برساند.
 
گزارش این روزنامه کره ای در حالی منتشر شده که صبح امروز یک روزنامه دیگر این کشور در نوشته بود که کره جنوبی در حال مذاکره با آمریکا بر سر درخواست ایران از سئول برای ادامه یافتن صادرات کالا‌های بشردوستانه به تهران است. تجارت این کالاها، پس از تحریم‌های سخت‌تری که از سوی آمریکا بر ایران اعمال شد، تقریبا متوقف شده بود.
 

تجارت کالاهای بشردوستانه


در گزارش «یونهاپ» آمده است که با استناد به برخی اخبار داخلی ایران در روز شنبه، تهران سفیر کره جنوبی را فراخواند تا شکایتی را اعلام کرده و از سئول بخواهد، تجارت کالا‌های بشردوستانه با ایران را ادامه دهد.

یونهاپ همچنین در گزارش خود به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی نوشت: طرف ایرانی، موضع خود را مبنی بر این که امیدوار است تجارت کالا‌های بشردوستانه ادامه یابد، بیان کرده است و در حال مذاکره بر سر این موضوع با ماست. ما اغلب اوقات با ایران و آمریکا مذاکره می‌کنیم تا ارسال کالا‌های بشردوستانه مانند کمک‌های دارویی بتواند با استفاده از سیستم نقل و انتقال مبتنی بر ارز رایج کره جنوبی [وون]، ادامه پیدا کند.

برخی منابع آگاه می‌گویند که مقامات وزارتخانه‌های امور خارجه، اقصاد و صنعت کره جنوبی، هفته گذشته، به واشنگتن رفته و درباره این مسئله با مقامات آمریکایی مذاکره کرده‌اند.

طبق گزارش یونهاپ، آمریکا در ماه آوریل سال جاری میلادی، تصمیم گرفت به معافیت‌های واردات نفت از ایران توسط کره جنوبی و برخی دیگر کشورها پایان دهد که از آن موقع، کره جنوبی در زمینه فروش دارو، تجهیزات دارویی و دیگر محصولات بشردوستانه به ایران از طریق سامانه دوجانبه نقل‌وانتقال و با به کارگیری ارز رایج کره جنوبی، با مشکلاتی مواجه شده است.

در این گزارش همچنین گفته شده است بانک مرکزی ایران، حساب‌های مبتنی بر ارز رایج کره در بانک ووری و بانک صنعتی سئول دارد که نه تنها برای پرداخت محصولات نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه می‌توان از آن‌ها برای محصولاتی که مشمول تحریم‌ نشده‌اند، استفاده کرد.

تحریم بانک مرکزی ایران

آمریکا، موج جدید تحریم‌های بانکی ایران را پس از خروج از برجام در اردیبهشت ۹۷ آغاز کرد و بر این اساس در آبان ۹۷ دسترسی نظام بانکی ایران به شبکه بانکی سوئیفت قطع شد.

وزارت خزانه داری آمریکا بیستم سپتامبر هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارت‌خانه اقدام عملی علیه بانک مرکزی ایران را در چارچوب عملیات ضدتروریستی به مرحله اجرا درآورده است. پیش از آن ولی الله سیف، رئیس کل وقت بانک مرکزی ایران و علی طرزعلی، معاون پیشین بخش بین‌الملل این بانک را به دلیل کمک و تسهیل نقل و انتقالات مالی برای کمک به سپاه پاسداران، نیروی قدس آن و حزب الله لبنان و همچنین  رسول سجاد، مدیر پیشین اداره بین‌الملل بانک مرکزی و حسین یعقوبی، معاون پیشین امور بین‌الملل این بانک را به عنوان عوامل یک شبکه بین‌المللی انتقال نفت برای حمایت از تروریسم در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته بودند.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، بانک مرکزی ایران عامل نقل و انتقال میلیارد‌ها دلار منابع پولی با هدف تامین مالی سپاه پاسداران ایران و نیروی سپاه قدس آن و نیز حزب الله لبنان معرفی شده بود.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی پس از حملات پهبادی یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان به بهانه تامین مالی تروریسم اعمال شد.

از تفاوت‌های تحریم جدید بانک مرکزی با تحریم‌های دور قبلی که پس از خروج ترامپ از برجام اعمال شد، این است که تحریم‌های جدید به بهانه تامین مالی تروریسم انجام شده است.

بر این اساس، رفع تحریم‌های جدید بانک مرکزی دشوارتر شده و تهدیدات بیشتری متوجه موسسات مالی می‌شود که بخواهند با بانک مرکزی همکاری کنند.

البته بانک مرکزی ایران پیشتر در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۱۱ (۲۸ آبان سال ۱۳۹۰) و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تحریم شده بود که با اجرایی شدن برجام از سال ۲۰۱۶ این تحریم لغو شد. بر پایه این تحریم موسسه‌های پولی و مالی بین‌المللی از مبادله با بانک مرکزی ایران منع شده بودند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: