رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۹ بیمار مبتلا به ویروس آنفلوآنزا در استان کرمان فوت کرده اند که این افراد بیماری زمینه‌ای داشته اند.
کد خبر: ۶۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷        02 December 2019

دکتر"محمدمهدی گویا" بعد از ظهر امروز ۱۱ آذرماه در نشست خبری در کرمان با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا موضوع جدیدی نیست، اظهار کرد: بیماری فصلی است که هر سال تکرار می‌شود و با سرد شدن هوا بیماری آنفلوانزا گسترش پیدا می‌کند.

وی افزود: انتظار می‌رود حداقل ۲۰ درصد مردم جامعه در هر فصل آنفلوانزایی مبتلا شوند و آنچه که باعث می‌شود این موج تشدید یا تضعیف شود چند عامل است که مهم‌ترین عامل ویروس است.

گویا تصریح کرد: ویرویس آنفلوانزا یک ویروس عجیب و مدام در حال تغییر است و همین تغییرات کوچک موجب می‌شود بدن انسان نتواند آن را شناسایی کند و فردی که سال قبل مبتلا شده، امسال نیز مبتلا می‌شود و اگر شدت بیماری زایی ویروس زیاد باشد، کسانی که مبتلا می‌شوند، بیشتر هستند.

وی با اشاره به دیگر عوامل موثر در این رابطه بیان کرد: اگر کسی در فصل آنفلوانزایی نکات بهداشتی را رعایت کرده و آگاه باشد از اینکه بیماری از چه طریق منتقل می‌شود و راه پیشگیری چیست؟ مبتلا نمی‌شود و یا کمتر ویروس را به دیگران منتقل می‌کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: فرد مبتلا به آنفلوانزا باید دست‌ها را مکرر شسته؛ هنگام عطسه و سرفه دستمال جلوی دهان و بینی خود گرفته و دستمال را داخل کیسه پلاستیکی کوچک و به سطل آشغال بیندازد که همین دو کار تا ۵۰ درصد از انتقال آنفلوانزا جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: باید فاصله حداقل یک متری را با فرد مبتلا رعایت و از مصرف داروی خودسرانه جدا خودداری شود به ویژه آنتی بیوتیک. زیرا اصلا برخی موارد بیماری نیاز به آنتی بیوتیک ندارد.

گویا با اشاره به اینکه دارو‌های کورتون دار ممکن است موجب شدت بیماری شود، اظهار کرد: فرد مبتلا تا چند روز ویروس را از طریق قطرات تنفس دفع می‌کند و به عنوان مثال پزشک توصیه می‌کند فرزند بیمار دو یا سه روز در منزل استراحت کند؛ لذا باید در منزل بماند تا به دیگران منتقل نکند.

وی با بیان اینکه ویژگی ویروس آنفلوانزا غیرقابل پیش بینی بودن آن است، تصریح کرد: از اول شهریورماه تاکنون ۱۲۸۷ نفر مبتلا به بیماری تنفسی در استان کرمان بستری شده اند که از این تعداد ۹۳ مورد ابتلای آن‌ها به آنفلوانزا قطعی و بستری شده اند.

گویا بیان کرد: ۹ بیمار نیز در استان کرمان فوت کرده اند که این افراد بیماری زمینه‌ای داشته اند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: هفته گذشته ۱۹ مورد مرگ ناشی از آنفلوانزا در کشور داشته ایم که بیش از همه در آذربایجان شرقی و تهران بوده است؛ اصفهان و کرمان نیز از استان‌هایی هستند که بیماری در آن‌ها فعال‌تر از دیگر استان‌ها بوده است.

وی افزود: در کل کشور طی هفته گذشته ۳۷۲۲ نفر بیماری تنفسی داشته ایم که ۲۶۳ نفر مبتلا به آنفلوانزا بوده و بستری شده اند و بیشترین آمار در استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، مرکزی، آذربایجان غربی و تهران بوده است.

گویا در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعطیلی مدارس به آنفلوانزا ربطی ندارد و اکثریت کسانی که مبتلا شده اند، در سنین مدرسه نیستند و سنین بالاتر هستند؛ لذا تلاش می‌کنیم در تحصیل دانش آموزان وقفه‌ای ایجاد نشود ضمن اینکه سلامت آن‌ها برای ما اهمیت دارد و تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا بوده است.

وی تصریح کرد: برای اینکه حتی یک کلاس درس تعطیل شود، باید براساس ابتلای دانش آموزان یک کلاس به بیماری تصمم گیری شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: ویروس آنفلوانزای فصلی چهار گروه مهم دارد که در یک فصل آنفلوانزایی یک یا دو ویروس فعال می‌شود و امسال دو نوع H. ۱ N. ۱ و H. ۳ N. ۲ بیشتر فعال بوده که نوع اول بیش از ۹۰ درصد موارد را تشکیل داده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه زائران اربعین در انتقال ویروس آنفلوانزا موثر بوده اند؟ گفت: این موضوع صحت ندارد، زیرا ویروس در کل منطقه و حاشیه مدیترانه همه کشور‌ها را به شدت درگیر کرده و کویت با وضعیت مشابه ما حتی با شدت بیشتر درگیر است، عمان، قطر و ... یز درگیر هستند و این بیماری ربطی به مسافرت‌ها ندارد.

گویا در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوالی درباره لزوم شفافیت در زمینه بیماری "اچ آی وی" اظهار کرد: راه‌های انتقال ویروس اچ آی وی مشخص است و راه اضافه‌ای بر آن مترتب نیست و این راه‌ها شامل تماس جنسی آلوده، اعتیاد تزریقی و انتقل از مادر به نوزاد است.

وی تصریح کرد: حدود ۴۰ هزار نفر در کشور مبتلا به این عفونت هستند و یک راز محرمانه بین پزشک و بیمار است و بنیاد عنوان شود که فرد از چه راهی مبتلا شده است. ضمن اینکه در استان کرمان نیز چندصد نفر مبتلا داریم.

گویا در پاسخ به اینکه ابتلای افراد در لردگان با سرنگ آلوده بهیار مرکز بهداشت صورت گرفته، گفت: قطعا چنین چیزی نبوده است.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: