ادامه تنش میان برلین و پاریس؛
آلمان گفته است که واحدهای نیروی دریایی تنها در صورت درخواست اتحادیه اروپا به تنگه هرمز اعزام می‌شوند.
کد خبر: ۶۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰        01 December 2019

آلمان در ائتلاف دریایی خلیج فارس به رهبری فرانسه شرکت نمی‌کند
 
به نقل از دویچه وله، وزارت خارجه آلمان روز یکشنبه دهم آذر (اول دسامبر) اعلام کرد که ارتش این کشور در «ماموریت اروپایی» تنگه هرمز که از سوی فرانسه اعلام شده شرکت نمی‌کند.

مقامات آلمانی گفتند که به لحاظ سیاسی از ابتکار فرانسه پشتیبانی می‌کنند، اما واحد‌های نیروی دریایی تنها درصورت درخواست اتحادیه اروپا به تنگه هرمز اعزام می‌شوند.

پیش از این فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه با اعلام طرح »ماموریت اروپایی» گفته بود که پایگاه دریایی فرانسه در ابوظبی به مرکز فرماندهی تبدیل می‌شود. در پایگاه فرانسه در ابو‌ظبی ۶۵۰ سرباز مستقر هستند.

هلند از ابتکار فرانسه پشتیبانی کرد. براساس اعلام وزارت دفاع هلند، این کشور یک ناوچه از ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۰ برای تامین امنیت آبراهه استراتژیک تنگه هرمز اعزام خواهد کرد. مقامات هلندی گفتند که هدف از اعزام این ناوچه تامین امنیت مسیر کشتیرانی در تنگه هرمز خواهد بود.

امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز

در خلیج فارس بین ایران و عربستان یکی از مهم‌ترین مسیر‌های تجارت دریایی جهان قرار دارد و امنیت آن مورد تهدید قرار گرفته است.

در تابستان سال جاری در مسیر تنگه هرمز حملاتی علیه نفتکش‌ها انجام گرفت. آمریکا ایران را متهم کرد که در این حملات نقش دارد.

به دنبال این حملات ایالات متحده قصد داشت با کمک اروپا برای تامین امنیت بیشتر تنگه هرمز ائتلاف بین‌المللی تشکیل دهد.

به گفته نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا  تاکنون بریتانیا، استرالیا، آلبانی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین به این ائتلاف پیوسته‌اند. مرکز فرماندهی این ائتلاف در بحرین واقع شده است.

برخی از کشور‌های اروپایی از پیشنهاد آمریکا استقبال کردند. اما پارلی، وزیر دفاع فرانسه آمریکا را متهم کرده بود که از اجرای تعهداتش برای دفاع از متحدان خود در منطقه خلیج فارس غفلت کرده است. او از «بی‌توجهی روزافزون آمریکا به خاورمیانه» انتقاد کرد و اعلام کرد که کشورش رهبری ائتلاف کشور‌های اروپایی را به عهده خواهد داشت.

با توجه به عدم حضور آلمان در ائتلاف پیشنهادی فرانسه اکنون مشخص نیست که ابتکار فرانسه در خلیج فارس چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

آلمان اخیرا از موضع‌گیری امانوئل مکرون علیه پیمان ناتو نیز انتقاد کرده است. مکرون در مصاحبه با نشریه «اکونومیست» از وضعیت کنونی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد کرده بود. او در این مصاحبه گفت: «آنچه ما امروز شاهد آن هستیم، مرگ مغزی ناتو است. «حملات لفظی مکرون و استفاده از «واژه‌های تند» در نکوهش پیمان ناتو سبب انتقاد برخی از سران این پیمان شد. استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در واکنش به سخنان مکرون مبنی بر »مرگ مغزی ناتو» گفت که با ارزیابی‌های مکرون موافق نیست.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز درباره انتقاد‌های مکرون گفت: «چنین حمله‌ای ضرورت ندارد، حتی اگر ما مشکلاتی داشته باشیم و حتی اگر مجبور باشیم پس از بحث و جدل با هم به تفاهم برسیم.»
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: