به باور کارشناسان، پیشنهاد توقف برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی در ازای کمک واشنگتن به توسعه سواحل این کشور، باعث نابودی تلاش جد و پدر کیم جونگ اون در جهت هسته‌ای شدن پیونگ‌یانگ است.
کد خبر: ۶۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲        20 October 2019

آمریکا طی مذاکرات اخیر با کره شمالی که در استکهلم—پایتخت سوئد—برگزار شد، در ازای توقف فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ یانگ، برنامه‌ای طولانی مدت برای کمک به توسعه نواحی ساحلی و ایجاد منطقه توریستی کره شمالی پیشنهاد داد که با واکنش تند و ترک جلسه از سوی نمایندگان کره شمالی مواجه شد.

روزنامه هانکوک ایلبو چاپ کره جنوبی به نقل از یکی از مقامات این کشور که نخواست نامش فاش شود نوشت: مذاکره کنندگان آمریکا در ازای لغو فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ یانگ طرحی را برای کمک به توسعه منطقه توریستی کالما در کره شمالی پیشنهاد کردند. اما نمایندگان کره شمالی بدون آنکه به این پیشنهاد پاسخ دهند جلسه را ترک کردند. کیم میونگ گیل، مذاکره کننده ارشد کره شمالی که از نگاه آمریکایی‌ها بسیار انعطالف ناپذیر است پس از دریافت این پیشنهاد به شدت از آمریکایی‌ها به دلیل پایبندی به نگرش قدیمی خود در امور هسته‌ای کره شمالی، انتقاد کرد.

به گفته کارشناسان، اولویت کره شمالی در این مذاکرات لغو یا تخفیف تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل است. این در حالی است که پیشنهاد آمریکایی‌ها به جای لغو تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ، پیشبرد صنعت گردشگری کره شمالی از طریق توسعه سواحل و ایجاد منطقه توریستی آن است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار‌ها اعلام کرده که آینده روشن کره شمالی در ازای توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی است. او که خود یکی از دلالان عرصه املاک و مستغلات بوده بار‌ها به توسعه منطقه وونسان کالما در کره شمالی اشاره کرده است. او مدعی است که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به جای تاسیس زرادخانه هسته ای، از طریق توسعه سواحل برای گردشگری، باعث رشد اقتصادی کشورش می‌شود.

ترامپ همچنین در نشست سنگاپور به پتانسیل بالای منطقه کلما و تاثیر آن برای رشد اقتصادی کره شمالی اشاره کرده بود. این در حالی است که طبق تصاویر ارسال شده پایگاه «نورث ۳۸» کره شمالی با سرعت بالایی تفرجگاه کلما را توسعه داده تا برای سالگرد تولد بنیانگذار جمهوری خلق کره کیم ایل سونگ – پدربزرگ رهبر کره شمالی-- آماده و افتتاح شود.

این تفرجگاه مجتمعی عظیم با هتل‌های بزرگ، مجموعه‌های ورزشی و تفریحی است. با این حال، پیشنهاد آمریکایی‌ها برای کمک به توسعه مناطق ساحلی و گردشگری کره شمالی هیچگاه قابل مقایسه با قدرت هسته‌ای پیونگ یانگ نیست.

به باور کارشناسان، پیشنهاد توقف برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی در ازای کمک به توسعه سواحل آن برای گردشگران مانند دادن اجازه ورود به آمریکا و نابودی تلاش جد و پدر کیم جونگ اون برای هسته‌ای شدن این کشور است. رهبر کره شمالی نیز به درستی وعده کوچک و پیش پا افتاده آمریکا در ازای لغو فعالیت‌های هسته‌ای را درک کرده است.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: