بررسی آخرین تحولات سوریه پس از حمله ترکیه؛
کردهای سوریه مدعی شده اند که دولت این کشور با اعزام ارتش به مرز شمالی برای جلوگیری از عملیات تهاجمی ترکیه علیه آنها موافقت کرده است.
کد خبر: ۶۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸        14 October 2019

ارتش سوریه برای مقابله با پیشروی تُرکها با کرُدها توافق کرد

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، عصر یکشنبه ۲۱ مهر گزارش داد که ارتش این کشور نیروهایی را برای مقابله با تهاجم ترکیه به شمال این کشور اعزام کرده است؛ همزمان رهبران آلمان و فرانسه در نشست خبری مشترکی نسبت به پیامدهای این عملیات نظامی هشدار دادند.

خبرگزاری سانا در خبر کوتاه خود هیچ جزئیات دیگری ارائه نکرده و در توئیترش نیز تنها از قول گزارشگرش نوشته است: «یگان‌های ارتش عربی سوریه برای مقابله با تهاجم ترکیه رهسپار شمال شده‌اند».

خبر این توافق درحالی اعلام می شود که آمریکا اعلام کرده باقی نیروهایش شامل هزار سرباز را به دلیل "آسیب پذیر بودن" شرایط در شمال سوریه از آنجا خارج می کند.

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه که هفته پیش شروع شد با هدف اخراج نیروهای کرد از نواحی واقع در طول مرز سوریه انجام می شود، چون ترکیه آنها را "تهدیدی" برای خود عنوان می کند.

در پایان هفته نواحی تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه (که عمدتا از جنگجویان کرد تشکیل شده) هدف بمباران شدید قرار گرفتند و نیروهای ترکیه علیه دو شهر مرزی پیشروی زیادی داشته اند.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید ترکیه و شبه‌نظامیان کرد سوریه که در پی خروج نیرو‌های آمریکایی درگیر نبرد شده‌اند، نباید اجازه دهند زندانیان گروه موسوم به حکومت اسلامی محبوس در شمال‌شرق سوریه، فرار کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بامداد ۲۲ مهر ماه به وقت ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته‌است که ایالات متحده بدترین زندانیان گروه حکومت اسلامی را داشت: «ترکیه و کرد‌ها نباید به آن‌ها اجازه فرار دهند».

او سپس افزوده است «پس از درخواست‌های مکرر، اروپا باید آن‌ها را پس می‌گرفت. آن‌ها باید حالا این کار را بکنند».

اشاره ترامپ به صدها تن از نیروهای داعش است که از قاره اروپا راهی نبردها در سوریه شده بودند. بنا بر گزارش‌ها، شمار داعشی‌های زندانی در شمال سوریه بین ۸ هزار تا ۱۲ هزار نفر است که تقریبا دو هزار نفر از آن‌ها در دسته «جنگجویان تروریست خارجی» از شمال آفریقا، اروپا و آمریکا قرار می‌گیرند. کمتر از یک هزار نفر از آنها اروپایی هستند.

دونالد ترامپ در عین حال تاکید کرده که اعضای گروه موسوم به حکومت اسلامی «هرگز وارد آمریکا نمی‌شوند و اجازه ورود هم نخواهند داشت».

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: