نگرانی مقامات امنیتی و نظامی صهیونیست از تغییر سیاست واشنگتن؛
مقامات پیشین و کنونی اسرائیل در گفتگو با المانیتور نسبت به تغییر رویکرد آمریکا در منطقه ابراز نگرانی کردند و اظهار داشتند که اسرائیل اکنون در مقابل ایران تنها رها شده است.
کد خبر: ۶۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴        12 October 2019

آمریکایی‌ها اسرائیل را در مقابل ایران تنها گذاشتند
 
 سه روز پس از آغاز حمله ترکیه به مواضع شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در توییتر خود با محکوم کردن این اقدام نسبت به «پاکسازی قومی کرد‌ها توسط ترکیه و نایبانش» هشدار داد. اگرچه نتانیاهو اشاره‌ای به عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه نکرد، اما این موضوع موجب نگرانی نظامیان اسرائیل شده است.

یک مقام عالی رتبه اسرائیلی که نامش فاش نشده به «المانیتور» گفت: «ما اکنون تنها رها شده ایم. موازنه قدرت استراتژیک درست جلوی چشمان ما در حال تغییر است. آدم‌های بد پیروز شدند و آدم‌های خوب ما را نادیده گرفتند. اکنون اسرائیل به حال خودش واگذار شده تا با محور قدرتمند ترکی- روسی- ایرانی مقابله کند.»

یک مقام ارشد امنیتی سابق اسرائیلی هم با اشاره به حمله ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان گفت: «ما می‌دانیم که این [کار] نیروی هوایی ایران بود. آمریکایی‌ها هم این را می‌دانند. هرکسی که لازم باشد این را می‌داند. این هم مانع نمی‌شود که محمد جواد ظریف در یک استودیوی تلویزیونی بنشیند و بدون کوچکترین تردیدی اعلام کند که ایران هیچ نقشی در حمله نداشته است.»

یک منبع نظامی اسرائیلی دیگر هم درباره عقب نشینی آمریکا از سوریه، رها کردن کرد‌ها و تلاش برای دیدار با حسن روحانی به «المانیتور» می‌گوید: «درست است که این سیاست از زمان رئیس جمهور باراک اوباما آغاز شد، اما ما امیدوار بودیم که با ترامپ شاهد تغییر جهت باشیم. این خیلی نگران کننده است چرا که آمریکایی‌ها تصمیم گرفته اند دیگر نخواهند پلیس دنیا باشند، پیش از آن که جهان تصمیم بگیرد می‌تواند بدون نیروی یک پلیس خودش را مدیریت کند.»

تغییر در منطقه اسرائیل را مجبور کرده است تا طرح هایش را تغییر دهد، دوباره به مفاهیم خود بیاندیشد و برای سناریو‌هایی که خیلی وقت پیش بایگانی کرده بود آماده شود. یکی از این سناریوها احتمال درگیر شدن در جنگی در آینده خیلی نزدیک است که بیش از یک جبهه دارد. سه سال پس از آن که اسرائیل باور کرده بود در طرف برنده جنگ قرار دارد، اکنون در حال درک این واقعیت است که در طرف بازنده قرار دارد و یا دست کم این که رها شده است. از این پس ارتش اسرائیل باید در مقابل تهاجم ایرانی‌ها و حزب الله بایستد.

نگرانی‌ها پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان و توانایی عملیاتی سطح بالای به کار رفته در آن اوج گرفت. یک نظامی سابق اسرائیل به «المانیتور» گفت: «مسئله این نیست که ما نمی‌دانستیم ایران موشک کروز و پهپاد‌های مسلح دارد. مسئله این است حتی با وجود آن که این را می‌دانستیم، نادیده اش گرفته بودیم. تا کنون عملکرد ایران در درگیری‌ها با اسرائیل در بهترین حالت ضعیف بود. آن‌ها چند باری تلاش کردند به بلندی‌های جولان راکت شلیک کنند، اما بیشترشان در داخل مرز سوریه فرود آمدند. اکنون روشن شده است که آن‌ها توانایی بسیار بیشتری دارند و روشن نیست که اسرائیل برای مقابله با آن‌ها آماده باشد.»

گابی اشکنازی در آستانه «یوم کیپور» در گفتگویی با روزنامه «معاریو» توصیه «آریل شارون»، نخست وزیر سابق این رژیم را یادآور شد که تاکید داشت اسرائیل نباید خودش را در خط مقدم درگیری با ایران قرار دهد، اما نتانیاهو این قاعده اساسی را نقض کرد و ایران را به عنوان تهدید نهایی مطرح کرد و از آن به عنوان اهرمی برای موفقیت در انتخابات استفاده کرد. ۱۰ سال از زمانی که نتانیاهو دوباره قدرت را در اسرائیل به دست گرفت می‌گذرد و ایران هنوز در رقابت هسته‌ای متوقف نشده، بیش از پیش در منطقه مسلط شده و اسرائیل برای مقابله با این تهدید با حال خود رها شده است.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: