معاون اداری مالی وزارت علوم اظهار داشت که در تداوم راهبرد مدیریت سبز در این وزارتخانه، تا دو سال دیگر عملا خبری از پایان نامه های کاغذی در دانشگاه ها نخواهد بود.‎
کد خبر: ۶۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲        12 October 2019

 نوشتن یکی از نیازهای اولیه بشر است. بر این اساس از همان ابتدا تلاش کرد تا وسیله‌ای برای این منظور تهیه کند که برای آن از لوحه‌های گلی، پاپیروس، لوحه‌های چوبی، نمدی و پارچه ابریشمی استفاده می‌شد.

به مرور ساخت اولین کاغذ با استفاده از گیاهی به نام پاپیروس توسط مصریان تهیه شد که Paper از همان گرفته شده است، می‌دانیم که چوب ماده اولیه تولید کاغذ محسوب می‌شود و انسان برای آنکه نیازهای خود را در زمینه نوشت‌افزار برطرف کند، درختان زیادی را قطع می‌کند. البته میزان تولید کاغذ از هر درخت بنا به اندازه، سن، قطر و ارتفاع متفاوت است.

گفته می‌شود از حدود دو و سه دهم کیلوگرم چوب حدود یک کیلو کاغذ به دست می‌آید که از چوب درختان تأمین می‌شود و برای آن نیاز است تعدادی درخت قطع شود که با توجه به وضعیت جنگل‌ها در کشور و حتی دنیا به نظر می‌رسد ادامه این روند روزهای بدتری را برای جنگل‌ها رقم بزند.

حدود ۱.۶ میلیون هکتار از جنگل‌های شمال کشور باقی مانده است که این رقم در دهه ۳۰ حدود ۳.۵ میلیون هکتار بود یعنی در این مدت حدود دو میلیون هکتار عرصه جنگلی را از دست داده‌ایم. البته نیمی از ۱.۶ میلیون هکتار موجود نیز تا حدود زیادی تخریب شده است و نرخ تخریب در جهان نیز بهتر از این نیست. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲ میلیون هکتار از جنگل‌های استوایی جهان از بین رفته است که دلایل مختلفی دارد. بنابراین اگر با این روال پیش رویم تا چند سال آینده دیگر جنگلی باقی نخواهد ماند.

سومین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز صبح امروز با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از معاونان وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

محمد تقی نظر پور معاون اداری مالی وزارت علوم در ابتدای این برنامه اظهار داشت: سومین نمایشگاه مدیریت سبز با هدف نمایش عملکرد و توانمندی های دانشگاه و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با همکاری وزارت علوم، سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور و دانشگاه هایی که در این حوزه کمک کنند امروز آغاز به کار کرده و افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: تقریبا همه دانشگاه‌ها تمایل داشتند با ما همکاری کنند اما با توجه به ظرفیت موجود توانستیم تنها ۵۰ دانشگاه و پژوهشگاه را داشته باشیم. این نمایشگاه در واقع نمایشگاه دو سالانه است و سال گذشته برگزار نشد. اهداف این نمایشگاه در ابتدا به نمایش گذاشتن طرح های اجرا شده، نمایش طرح های مبترکانه و نوآورانه با همکاری پارک‌ها و پژوهشگاه‌های علم فناوری است. همچنین میزان تاثیرگذاری کارهای انجام گرفته در زمینه زیست محیطی، آب، کشاورزی پسماند، فرهنگ سازی مدیریت سبز و... در این نمایشگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: از جمله اقدامات ما این بود که از سال ۹۶ ردیف متمرکزی تحت عنوان مدیریت سبز در نظر گرفته شد تا بتواند اجرای مدیرت سبز را در پی داشته باشد.همچنین ارتباط مستمر با دانشگاه، تشکیل جلسات تخصصی برای ارزیابی مدیریت سبز، ارایه راهکارها، طراحی سامانه در این حوزه جزو دیگر اقدامات ما در راستای مدیریت سبز بوده است.

وی ادامه داد: تا سال ۹۹ پایان نامه‌ها از کاغذی به شکل الکترونیکی خواهد شد.

نظرپور بیان کرد: بیش ۱۸۰ میلیارد سرمایه گذاری ملی و اختصاصی برای این امر اختصاص پیدا کرده و بیش از یکصد طرح مهم در این زمینه انجام شده است. تشکیل شورای مدیریت راهبردی مدیریت سبز در بیش از ۱۵۰ دانشگاه و ۴۰ پارک و پژوهشگاه علم و فناوری را داشتیم و ۵۰۰ طرح پروژه مدیریت سبز در پارک‌ها علم و فناروی، پژوهشگاه‌ و دانشگاه‌ها انجام شد.

وی افزود: کاشت یک میلیون نهال در دانشگاه‌ها انجام شد، همچنین حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع مدیریت سبز، توسعه فرهنگ مدیریت سبز از جمله اقدامات مهم این طرح است. همچنین کاهش مصرف کاغذ، بطری های پلاستیکی از جمله برنامه‌های این طرح مهم خواهد بود. علاوه بر این بحث حذف ظروف یکبار مصرف در برخی از دانشگاه ها انجام شده است.

معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: ما در سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد از درآمدهای اختصاصی مان را برای این کار هزینه کردیم. از طرفی دانشگاه‌های ما انتظار دارند دولت هم بتواند اعتبارات این چنینی برای مدیریت سبز در نظر بگیرد.

منبع:راهبردمعاصر

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: