رئیس جمهوری روسیه تردید دارد که ترکیه با عملیات نظامی در شمال سوریه بتواند تروریست‌های داعشی که از اردوگاه‌های تحت نظارت کردها رها می‌شوند را مهار کند و خطر پراکنده شدن آنها به سایر مناطق، ازجمله کشورهای جامعه مشترک‌المنافع جدی است.
کد خبر: ۶۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹        12 October 2019
"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه تردید دارد که ترکیه پس از آغاز عملیات نظامی در مناطق شمالی سوریه، قادر باشد تروریست‌های داعشی را در این منطقه مهار کند.

بر اساس اطلاعات دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین در نشست غیرعلنی رهبران کشور‌های عضو جامعه مشترک المنافع که روز جمعه در عشق آباد (پایتخت ترکمنستان) برگزار شد، گفت: «در شمال سوریه منطقه‌ای وجود دارد که تروریست‌های داعشی در آنجا متمرکز شده‌اند، آن‌ها تاکنون تحت کنترل شبه نظامیان کرد قرار داشتند و حالا که ارتش ترکیه وارد این منطقه شده و کرد‌ها این اردوگاه‌ها را رها کرده‌اند، تروریست‌های داعشی می‌توانند به هر جا پراکنده شوند. من اطمینان ندارم که ارتش ترکیه بتواند سریعاً این منطقه را تحت کنترل خود درآورده و این تروریست‌ها را مهار کند.»

رئیس جمهوری روسیه با یادآوری اینکه، بر اساس اطلاعات اداره کل اطلاعات عمومی ستادکل نیرو‌های مسلح روسیه، در این منطقه ممکن است صد‌ها و شاید هزاران تروریست داعشی حضور داشته باشند، خطاب به همتایان خود افزود: «اگر بخواهیم تنها از کشور‌های جامعه مشترک المنافع صحبت کنیم، این یک خطر بزرگی برای ما خواهد بود. این تروریست‌ها به کجا خواهند رفت؟ از طریق مرز‌های ترکیه و دیگر مناطق سوریه که تحت کنترل کسی قرار ندارد و سپس از طریق خاک کشور‌های همسایه ممکن است به هر منطقه‌ای و به کشور‌های ما نفوذ کنند. ما باید این خطر را درک کرده و منابع سرویس‌های امنیتی خود را برای مقابله با تهدیدات جدید آماده کنیم.»

پوتین تاکید کرد: «نقش اصلی در این زمینه را باید ساختار‌های ویژه مبارزه با تروریست در چارچوب جامعه کشور‌های مشترک المنافع، به‌خصوص مرکز ضدتروریستی ایجاد شده در چارچوب این جامعه ایفاء کند. لازم است تا فعالیت ارگان‌های امنیتی ملی و سرویس‌های ویژه کشور‌های عضو هماهنگ شود تا اقدامات لازم برای سرکوب آنها، از جمله مقابله با تبلیغات ایدئولوژیکی تروریستی، حمایت مالی و فنی از تروریست‌ها با انرژی بیشتری انجام شود و لازم است تا به طور حرفه‌ای برای متوقف کردن این تهدیدات تلاش کرد.»

لازم به یادآوری است، "ویچسلاو والودین" رئیس دومای دولتی روسیه نیز روز جمعه در استانبول با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه دیدار و با وی درباره شکل گیری یک روند یکپارچه و هماهنگی قوانین ضدتروریستی گفتگو کرد.

هیئت بلندپایه پارلمانی به ریاست رئیس دوما، روز جمعه برای شرکت در سومین کنفرانس روسای مجالس ترکیه، ایران، پاکستان، افغانستان، چین و روسیه در زمینه اقدامات ضدتروریستی به استانبول سفر کرد.

بر اساس اطلاعات دفتر مطبوعاتی دومای روسیه، والودین در دیدار با رئیس جمهوری ترکیه، مسائل مهم در دستور کار کنفرانس استانبول که شامل لزوم اقدامات مشترک در عرصه مقابله با تروریسم و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای می‌شود را مورد بررسی قرار داد.
 
منبع:خبرگزاری «تاس»
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: