سخنگوی دستگاه قضا چندی پیش در اظهاراتی به بیان گزارشی از اراضی و املاکی، که در سال جدید از ید افراد سودجو، فرصت طلب و زمین خوار خارج و به نهاد‌ها و سازمان‌های متولی زمین و مسکن اعاده شده پرداخت.
کد خبر: ۶۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸        11 October 2019

به گزارش قوه قضاییه، در سال ۹۸ با تلاش و جدیت دستگاه قضایی در کمتر از ۶ ماه، ۱۶۷ هزار هکتار زمین از ید زمین خواران خارج و به نهاد‌های متولی زمین و مسکن تحویل داده شد.

سخنگوی دستگاه قضا در تاریخ ۱۰ مهر ۹۸، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، به بیان گزارشی از اراضی و املاکی که در سال جدید از ید افراد سودجو، فرصت طلب و زمین خوار خارج و به نهاد‌ها و سازمان‌های متولی زمین و مسکن اعاده شده است پرداخت و گفت: در این فرآیند نهاد‌های زیادی از جمله وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، نیروی انتظامی، سازمان بازرسی و سازمان ثبت اسناد و املاک همکاری داشتند؛ اما نهایتا برگشت این اموال و این اراضی به دولت و نهاد‌های ذیربط با تصمیم مقامات قضایی بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه در این نشست خبری در رابطه با بازگشت املاک و اراضی به بیت المال گفت: در مورد «اراضی ۸۵ هزار متری در شهرک غرب» که اخیرا وزارت اطلاعات اعلام کرد، این تصمیم مقامات قضایی دادگستری استان تهران بود که باعث شد این اراضی که بخشی به پارک تبدیل شده بود و بخشی در اتوبان همت قرار داشت، با ارزش ۵ هزار میلیارد تومان به دولت و شهرداری برگشت. اسناد مالکیت این اراضی ظرف امروز و فردا در اداره ثبت اسناد و املاک تهران نسبت به شصت هزار متر آن صادر می‌شود و نسبت به مابقی نیز تا یکی دو هفته آینده اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: در پرونده دیگری در اراضی پلاک ۲۱۰۸ سنگان موسوم به سولقان، ۷۱ هکتار از اراضی دولتی از زمین خواران مسترد و تحویل راه و شهرسازی استان تهران شده است؛ در منطقه ۱۸ تهران اراضی موسوم به تقی آباد که ۵۰ هکتار با ارزش هزار میلیارد تومان بود، رفع تصرف و به اداره اوقاف تحویل شد.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: پلاک ۷۹ سوهانک با مساحت ۱۵ هکتار و با ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان، به اداره کل منابع طبیعی تحویل شد، اراضی بوستان ولایت با عرصه ۷ هکتار و ارزش ۴۰ میلیارد تومان، در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت.

اسماعیلی گفت: در اراضی شمیرانات، یک و نیم هکتار از اراضی با ارزش ۵۰ میلیارد تومان تحویل اداره منابع طبیعی استان تهران شد. در بخش دیگری از اراضی سولقان، یک و شش دهم هکتار با ارزش ۲۵ میلیارد تومان تحویل اداره منابع طبیعی شهرستان تهران شد.

اسماعیلی افزود: در حاشیه بلوار آفریقای تهران که یکی از نقاط ارزشمند شهر تهران است ۳ هزار و ششصد متر زمین با ارزش ۳۶۰ میلیارد تومان تحویل شهرداری تهران شد. در منطقه چیتگر، یک و سه دهم هکتار از اراضی به ارزش ۶۵ میلیارد تومان تحویل شهرداری شد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه بیش از ۳۵ مورد استرداد املاک را به بخش‌های مختلف منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، اوقاف و ... داشته‌ایم، گفت: در استان تهران ارزش ریالی مجموعه آنچه که به این دستگاه‌ها بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان زمین از ید زمین خواران گرفته شد و عملا تحویل نهاد‌های متولی زمین و مسکن گردید.

اسماعیلی افزود: این موارد مربوط به استان تهران بود و اگر آنچه که در سایر استان‌ها هم هست بخواهیم به این میزان اضافه کنیم، تا الان در سال ۱۳۹۸ مجموعا ۱۶۷ هزار هکتار از اراضی ارزش ریالی می‌شود و اموالی است که با تلاش و جدیت دستگاه قضایی از ید زمین خواران گرفته شده و به نهاد‌های متولی زمین و مسکن تحویل گردیده است.

چند درصد مساحت تهران از زمین‌خواران پس گرفته شد؟ +نقشه

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: