لغو عضویت پنج نوه از خاندان سلطنتی؛
پادشاه سوئد برای کاهش تعداد افرادی که از پول مالیات دهندگان درآمد کسب می کنند، پنج تن از نوه های خود را از مزایای سلطنتی خلع کرد.
کد خبر: ۶۴۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷        09 October 2019

تصمیم خردمندانه پادشاه سوئد که برای ما عجیب است

اطلس‌خبر به نقل از پارسینه:

  پادشاه سوئد در اقدامی جالب توجه پنج نفر از نوه‌های خود را از مقام عالی سلطنتی خلع کرد تا به این ترتیب مبالغ دریافتی آن‌ها از صندوقی که توسط مالیات دهندگان سوئدی تامین مالی می‌شود، حذف شود.

بر اساس بیانیه‌ای که بر روی وب سایت «دربار سلطنتی سوئد» منتشر شده است، این پنج نفر عنوان‌های شاهزاده، شاهدخت، دوک و دوشس را حفظ خواهند کرد، اما انتظار نمی‌رود که به وظایف سلطنتی عمل کنند.

با این تصمیم تنها دو نوه «شاه کارل گوستاف شانزدهم» که همچنان از مزایای سلطنتی بهره‌مند خواهند بود فرزندان «پرنسس ویکتوریا»، ولیعهد سوئد هستد که در سلسله مراتب جانشینی پس از مادرشان قرار دارند.

در سال ۱۹۸۰، پادشاهی سوئد به نخستین دودمانی تبدیل شد که قانون جانشینی را تغییر داد و به این ترتیب نخستین فرزند پادشاه، بدون توجه به جنسیت، جانشین او خواهد شد.

نکته جالب توجه و البته شاید برای ما عجیب این است که والدین نوه‌های خلع شده از حقوق سلطنتی از این اقدام پدر خود استقبال کرده و آن را برای فرزندان خود مفید دانسته اند.

«پرنسس مدلین»، جوان‌ترین فرزند پادشاه، در یک مطلب اینستاگرامی نوشت که این تحول از «مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بود» و او به همراه همسرش، کریستوفر اونیل»، که شهروند آمریکا است و نمی‌تواند لقب شاهزاده داشته باشد، بر این باورند که این فکر خوبی بوده است. او اضافه کرد که این اقدام به فرزندانشان فرصت بیشتری می‌دهد «تا به عنوان افرادی عادی به زندگیشان شکل بدهند.»

 

«پرنس کارل فیلیپ»، تنها پسر پادشاه هم با استقبال از این موضوع در اینستاگرام خود نوشت این تصمیم به فرزندانش «انتخاب‌های آزادانه تری در زندگی» خواهد داد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که بحث در مورد این که چه کسی در خاندان سلطنتی باید از پول مالیات دهندگان عایدی داشته باشد، بالا گرفت. «دیک هریسون»، تاریخ نگار سوئدی به «بی بی سی» گفت: ضرورتی ندارد که مالیات دهندگان سوئدی اعضای خاندان سلطنتی را که نیازی نیست وظیفه‌ای رسمی به عهده داشته باشند، تامین مالی کنند.

تصمیم پادشاه سوئد برای حذف دریافتی نوه هایش از پول مالیات دهندگان و استقبال فرزندان او از این تصمیم احتمالا برای مردمی که هر روز خبری از انتصاب یا اختلاس آقازاده‌ها و داماد‌های مسئولین پرشمار می‌شنوند عجیب و حسرت برانگیز باشد.

فرزندان پادشاه سوئد از این که فرزندانشان می‌توانند با رها شدن از قید و بند‌های خاندان سلطنتی به زندگی شخصی خود بیشتر بپردازند خرسند شده اند، اما در کشوری دیگر تلاش عمده مسئولان و فرزندانشان و حتی افراد دور و نزدیک به آن‌ها این است که به نوعی به خزانه دولتی و بیت المال متصل شده، از پرداخت مالیات شانه خالی کرده، و مادام العمر از این موهبت استفاده کنند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: