دکتر مریم سلیمی
کد خبر: ۶۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸        06 October 2019
بهره گیری از رنگ در اینفوگرافیک باید مبتنی بر اصولی صورت گیرد که برخی از آنها به اصول رنگ در مبانی هنرهای تجسمی مربوط است و بعضی نیز به ملاحظاتی همچون هدف، موضوع، مخاطب و... .

اینفوگرافیک یا اینفورمیشن گرافیک نوعی نمایشگر بصری اطلاعات است که اطلاعات را به زبانی قابل فهم و درک برای مخاطبان ارائه می کند. در این نوع گرافیک، بهره گیری از رنگ در اینفوگرافیک باید مبتنی بر اصولی صورت گیرد که به برخی از آنها در ادامه اشاره می شود.

  • پیش از بهره گیری از رنگ در اینفوگرافیک؛ شناخت مفاهیم رنگ و صفتها یا ابعاد بصری رنگ (فام، درخشندگی و اشباع) و نیز آشنایی با تئوری و هارمونی رنگ در چارچوب مبانی هنرهای تجسمی ضروری است (همچون آشنایی با رنگهای اصلی، فرعی، ترکیبی، مکمل، گرم و سرد، پیش رو و پس رو، کنتراست رنگی و نوری و...).
  • در هنگام استفاده از رنگ در اینفوگرافیک، از رنگها به صورت درست و هدفمند استفاده شود.
  • از رنگ صرفاً برای جذابیت بخشیدن به اثر استفاده نشود.
  • باید بین موضوع و رنگ های مورد استفاده، رابطه­ای عینی و کاربردی وجود داشته باشد.
  • باید در انتخاب رنگها ، مخاطبان، وضعیت اجتماعی، سن، جنسیت و... آنها را نیز مدنظر قرار داد.
  • چنانچه اینفوگرافیک مربوطه با اهداف تجاری تهیه می شود، بین رنگ سازمانی و رنگهای انتخابی برای اثر رابطه منطقی وجود داشته باشد.
  • از تنوع رنگی بی دلیل خودداری شود. (اینفوگرافیک پر کردن باکسهای رنگارنگ با متن و عکس نیست)
  • برخی از اطلاعات را در اینفوگرافیک می توان به یاری رنگ ارائه کرد. همچنین از رنگ می توان برای انتقال مفاهیم بهره گرفت.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: