عربستان سعودی و ایران جزو کشورهای بزرگ خاورمیانه هستند، اگر بین این دو کشور درگیری و حتی جنگ مستقیم رخ دهد، نتیجه آن فاجعه بار خواهد بود.
کد خبر: ۶۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲        21 September 2019
«شی جین پینگ»، رییس جمهوری خلق چین ۲۹ شهریور /۲۰ سپتامبر بنا به دعوت با «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان سعودی تلفنی گفتگو کرد. سلمان بن عبدالعزیز وضعیت حمله به تاسیسات نفتی این کشور را به اطلاع رهبر چین رساند.

شی جین پینگ تاکید کرد: چین حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را محکوم می‌کند، این رویداد به وضعیت منطقه خلیج فارس و بازار انرژی جهانی هجوم برده است. امید است این حادثه به طور همه جانبه، عینی و عادلانه مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. وی طرف‌های ذیربط را به پرهیز از اقدامات تنش‌زا و حفاظت مشترک از صلح و ثبات منطقه فراخواند.

بامداد ۲۳ شهریور دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهر‌های «بقیق» و «هجره حُریص» مورد حمله قرار گرفتند. این خبر سراسر جهان را حیرت زده کرد، قیمت نفت بین المللی نیز جهش بی سابقه‌ای در چند دهه گذشته را تجربه کرده است. پس، پیشرفت این حادثه قضاوت قبلی ما را به اثبات می‌رساند که طوفانی در راه است و ابر سیاه جنگ بار دیگر بر فضای خلیج فارس حکم فرما است.

عربستان چهارشنبه هفته گذشته بقایای یک موشک کروز و پهپاد‌هایی را به نمایش گذاشت که می‌گوید در حمله اخیر به تاسیسات نفتی‌اش مورد استفاده قرار گرفته و گفته که نقش ایران در این حملات غیرقابل انکار است.

ایران حضور در این حمله را رد کرد، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هشدار داد: اگر به ایران حمله شود، «جنگی تمام‌عیار» در خواهد گرفت و عربستان باید «تا آخرین سرباز آمریکایی» بجنگد.

عربستان سعودی و ایران جزو کشور‌های بزرگ خاورمیانه هستند، اگر بین این دو کشور درگیری و حتی جنگ مستقیم رخ دهد، نتیجه آن فاجعه بار خواهد بود. ایران نه حوثی یمن است و نه سوریه، اگر جنگ علیه این قدرت سنتی خاورمیانه رخ دهد، ممکن است کل خاورمیانه به باتلاق جنگ کشانده شود.

چین بزرگ‌ترین وارد کننده نفت خاورمیانه است، تشدید تنش‌های منطقه امنیت تامین انرژی جهان را تهدید می‌کند، این موضوع با منافع خاورمیانه و جهان همخوانی ندارد و به نفع چین هم نیست. چین به عنوان کشور مسوولیت پذیر در امور خاورمیانه همواره نقش متقاعد کننده صلح و مذاکرات را بازی می‌کند. «هواچون یینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفته بود، چین در امور خاورمیانه هرگز تماشاگر نیست، ما فعالانه برای حفظ صلح و ثبات خاورمیانه تلاش کرده و می‌کنیم. گفت و گوی تلفنی رهبران چین و عربستان نمونه‌ای جدید از تلاش‌های چین در این راستا است.

اما برخلاف اقدامات مسوولانه چین، آمریکا بدون ارایه هیچ گونه شواهدی، در اولین فرصت پس از رخ دادن این رویداد، ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرد. عربستان به عنوان همپیمان آمریکا شاید به اجبار اتهامات شبیه آمریکایی را عنوان می‌کند، تیر روی کمان گذاشته شده و باید پرتاب شود. آمریکا تاکنون در این منطقه نقش آتش افروزی داشته و تنها به دنبال آشفته سازی جهان است.

به گزارش بی بی سی، وزارت دفاع آمریکا خبر داد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با اعزام نیرو‌های نظامی این کشور به خلیج فارس «برای دفاع» و عموما برای دفاع هوایی و موشکی در عربستان موافقت کرده است. پنتاگون می‌گوید این اولین گام آمریکا در واکنش به حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان است.

یک روز پیش وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که چند نهاد بانکی ایران، از جمله بانک مرکزی ایران را تحریم کرده است. دونالد ترامپ روز جمعه در کاخ سفید در جمع خبرنگاران از توسل به تحریم، به جای اقدام نظامی دفاع کرد.

وی در توضیح استفاده از تحریم‌ها علیه ایران گفت: ساده‌ترین کار این است که ۱۵ نقطه اصلی را در ایران بزنم. می‌توانم همین حالا جلوی شما این کار را بکنم و همین است که هست. بعد هم شما خبر قشنگ و بزرگی برای گزارش دارید. اما من فکر می‌کنم که شیوه برخورد شخص قدرتمند و چیزی که قدرت شما را نشان می‌دهد این است که قدری خودداری کنید.

در مقایسه با «خودداری» ترامپ، رسانه‌های غربی خاصه رسانه‌های آمریکایی بسیار هیجان زده شدند، آن‌ها تا حد امکان فضایی جنگی ساخته و گزارش‌های فراوانی مربوط به حمله نظامی به ایران منتشر کردند. اما خنده دار این است که همین رسانه‌ها یک هفته پیش به جوسازی «دیدار تاریخی» ترامپ و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پرداختند.

در حال حاضر میزان تولید سالانه نفت خلیج فارس یک سوم میزان تولید کل جهان را تشکیل می‌دهد، بسیاری کشور‌ها به خصوص کشور‌های آسیای شرقی و اروپا به نفت خاورمیانه وابسته اند. اما روند پیشرفت وضعیت کنونی اضطراب این کشور‌ها را به دنبال داشته است، اگر جنگ رخ دهد، عواقب آن خیلی وحشتناک خواهد بود. به این سبب ما شاهد آن هستیم که حتی ژاپن هم گفته‌های آمریکا و عربستان را قبول نکرده است. ۲۷ شهریور وزیر دفاع ژاپن مدعی شد که وی هیچ اطلاعاتی دال بر این که ایران دستی در حمله به دو سایت نفتی عربستان دارد، ندیده است. ژاپن امیدوار است بین آمریکا و ایران و کشور‌های خاورمیانه میانجی گری کند.

یکی از اظهارات ترامپ پرمعنی است، وی ۲۵ شهریور در توییتی نوشت: آمریکا بزرگ‌ترین کشور تولید کننده انرژی است، دیگر به نفت و گاز خاورمیانه نیاز ندارد. باید اعتراف کرد که رهبر آمریکا شاید نه از روی عمد، اما حقایقی را عنوان کرده است: به دنبال تکمیل فناوری نفت و گاز شیل، آمریکا به کشور صادر کننده انرژی جهان تبدیل شده است، در حقیقت از لحاظ بازرگانی، آمریکا و کشور‌های تولید کننده خاورمیانه به رقبای تجاری بدل شده اند؛ بنابراین تنش پیوسته خاورمیانه و حتی قطع تامین نفت برای آمریکا به معنای آن است که شاید فرصت‌ها از چالش‌ها بیشتر است، چرا که آمریکا می‌تواند به قیمت خوب، نفت و گاز صادر کند، همچنین اسلحه بیشتری بفروشد.

 

 

منبع:رادیو بین‌المللی چین

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: