امام جمعه مشهدمقدس گفت: انقلاب و دگرگون‌سازی جامعه مهمترین دستاورد قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) است.
کد خبر: ۶۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴        12 September 2019
آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در اجتماع «رهروان زینبی» با بیان این‌که امروز به‌عنوان نخستین روز فصل دوم انقلاب عاشورای سیدالشهدا (ع) مطرح است اظهار داشت: بزرگداشت امروز به‌عنوان رسالت به عهده شما خواهرانی است که به‌عنوان رهرو راه زینب (س) بعد از هزار و سیصد و چند سال در عرصه این انقلاب حضور دارید و در جای‌جای حرکت انقلابی در این جامعه و کشور وجود شما در پاسداشت راه زینب اثرگذار است.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که ما در امروز به‌عنوان یک سؤال با آن سر و کار داریم و شاید برای بعضی شما خواهران تحصیل‌کرده و باسواد به‌عنوان یک مطلب قابل پرسش مطرح باشد، این است که «عامل اصلی حضور ۸۴ زن و بچه در عرصه میدان جنگ و منجر شدن سرنوشت آنان بعد از شهادت عزیزانشان به این اسارت جانکاه و فجیع چه بود؟»، «آیا یک جریان اتفاقی بود یا جریان ارادی از پیش برنامه‌ریزی‌شده؟»

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که برداشت عمومی مردم این است که بعد از شهادت سیدالشهدا (ع) و یارانش، دشمن به‌طور طبیعی بر خانواده آنان مسلط بشود، افزود: دشمن نیز بر حسب حقد و کینه‌ای که در اجرای آن، سیدالشهدا (ع) را به شهادت رسانده، اهل‌بیت سیدالشهدا (ع) را سرکوب کند و به انواع سرکوبگری‌ها آنان را مورد شکنجه قرار دهد.

وی با تأکید بر این‌که مظالم وارد شده بر اسرا بر اثر حقد و کینه با سیدالشهدا (ع) نبود، خاطرنشان کرد: افرادی که دشمن سیدالشهدا (ع) و خاندان امیرالمؤمنین (ع) بودند، یک اقلیت شاید کمتر از ۱۰۰ نفر بودند، این که وقتی سیدالشهدا (ع) در میدان در مقابل لشکر می‌فرماید «چرا خون مرا حلال می‌شمارید؟» و بعد فریاد می‌زنند «به خاطر بغضی که از پدرت داریم»، این جواب از همان خوارج درون لشکر داده شد.

علم‌الهدی یادآور شد: آنان به جنگ امام حسین (ع) آمدند تا به یزید ثابت کنند در اردوی امام حسین (ع) نیستند، وفادار حکومت بنی‌امیه هستند، از این حکومت امتیاز بگیرند و فردا مورد تاخت و تاز و لعن حکومت بنی‌امیه دور باشند.

وی با تأکید بر این که هم لشکر عمر سعد و هم حضرت زینب (س) و کودکان برای اسارت برنامه داشتند، اظهار کرد: در دوره‌ای که رسانه‌های ارتباطی وجود نداشت، در گوشه بیابانی زدوخوردی انجام شده و تمام می‌شود چه کسی کشت و کشته شد، به بیرون منعکس نمی‌شود چرا جنگیدند؟ چرا ۷۲ نفر به جنگ نابرابر در مقابل ۳۰ هزار نفر ایستادند؟

امام جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: سیدالشهدا (ع) این ۸۴ زن و بچه را با خود به کربلا آورد در نقطه مرکزی کشور اسلام، مسیری را به‌عنوان اسارت طی کنند، همه‌جا مردم را توجیه کنند، بیدارسازی به وجود بیاورند و این زدوخورد یک‌روزه عاشورا، به انقلاب و دگرگون‌سازی که جامعه را تحت تأثیر قرار دهد و در آن تحول ایجاد کند، مبدل شود؛ اسارت اهل‌بیت (ع) کتک خوردن، گرسنگی و تشنگی کشیدن نبود، اسارت اهل‌بیت (ع) حرکت رسانه‌ای قوی برای تبدیل زدوخورد در عاشورا به انقلاب و دگرگون‌سازی بود.

وی افزود: این‌طور نبود دخترخانم را سیلی بزنند و تمام شود برود، آنان قیام می‌کردند، حرف می‌زدند، بیدارسازی و هشیارسازی داشتند، روزی که اهل‌بیت (ع) را وارد شام کردند، مردم شام جشن گرفتند، فاصله ورود و خروج اهل‌بیت (ع) به شام ۱۰ روز نبود، اما وقتی اهل‌بیت (ع) از شام خارج می‌شدند شام سیاه‌پوش شد.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: اسارت اهل‌بیت (ع) برای از بین بردن تبار پیامبر (ص) بود، آن‌قدر اسرای کربلا را تحت فشار قرار بدهند تا هویت و تبار خود را زیر پا بگذارند و پس از آن دیگر کسی درصدد خون‌خواهی حسین بن علی (ع) قیام نکند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: