شاخص کل بورس تهران در معاملات شنبه مسیر صعودی خود را با شتاب پیمود. رشد قیمت در بیش از ۸۰ درصد از نماد‌های بورسی باعث شد تا نماگر اصلی سهام ۱.۵ درصد افزایش یابد و به سطح ۲۹۴ هزار واحد برسد.
کد خبر: ۶۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳        08 September 2019

شاخص با ارتقای ۴ کانالی دیروز فاصله خود را از ابرکانال ۳۰۰ هزار به ۲ درصد رساند. شدت تقاضا چنان بود که ۳۷درصد از کل نماد‌ها با صف خرید به کار خود پایان دادند و نقدینگی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان پشت صف‌ها امکان خرید سهم را نیافت. سهامداران خرد با حضور پررنگ در سمت خرید مالکیت ۱۲۲ میلیارد تومان از سهام را به نام خود تغییر دادند. موج صعودی قیمت‌های جهانی را می‌توان مهم‌ترین عامل محرک تقاضای سهام دانست.

دلار که از روز پنج‌شنبه با طرح نافرجام اروپا برای گشایش خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای پیش‌خرید نفت ایران و همچنین اجرایی شدن گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران ضمن رشد ۵۰ تومانی، به سطح ۱۱ هزار و ۴۲۰ تومانی دست یافته بود، معاملات روز شنبه را با افزایش ۱/ ۱ درصدی قیمت به پایان رساند. دیروز قیمت دلار آمریکا ۱۳۰تومان افزایش یافت و روی عدد ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان جا خوش کرد. گروهی از فعالان بازار روند صعودی دلار را موقت می‌دانند و گروهی با نظر به رشد تقاضای تجاری در پاییز از صعود سخن می‌گویند. این جبهه‌بندی دوگانه در سایه گمانه‌زنی بر سر قیمت جهانی نفت، کسری بودجه دولت و تغییر در روابط ایران با غرب قرار خواهد داشت.

سکه زیر ضربات اونس

بهای سکه طی روز گذشته تحت‌تاثیر سیگنال‌های ناهمسو بود. از یک طرف، رشد ارزش دلار در بازار داخلی از سکه حمایت کرد و از سوی دیگر، ریزش طلا در بازار جهانی بهای سکه را تحت فشار گذاشت.

برآیند این نیرو‌ها سرانجام در افت یک هزار تومانی سکه منعکس شد. خبر مذاکرات مجدد بین چین و آمریکا و همچنین آمار بازار کار ایالات‌متحده جوی مثبت بر بازار جهانی حاکم کرد و اونس طلا ۲درصد در پایان هفته قبل ریخت. لحن خوش‌بینانه رئیس بانک مرکزی آمریکا در روز جمعه هم زمینه را برای خروج مضاعف سرمایه‌ها از بازار طلا فراهم کرد. به این ترتیب، عقبگرد طلای جهانی از اوج بیش از ۶ساله، منجر به خنثایی اثر مثبت دلار بر بهای سکه شد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: