تشریح جزئیات گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: تغییرات جدید دستیابی به ۱ میلیون سو غنی سازی را تسهیل می‌کند
کد خبر: ۶۲۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰        07 September 2019

کمالوندی: تغییرات جدید دستیابی به ۱ میلیون سو غنی سازی را تسهیل می‌کند/ نظارت آژانس مثل سابق همچنان انجام خواهد شد

اطلس‌خبر به نقل از پارسینه:

  به نقل از واحد مرکزی خبر، بهروز کمالوندی در نشست خبری اعلام جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: همواره در تلاش بودیم که غنی سازی به نحوی باشد که پاسخگوی نیاز‌های کشور، رقابت پذیر و متناسب با دانش روز باشد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی از سال ۵۳ در حوزه هایی چون نیروگاه‌های هسته‌ای و پرتو‌ها آغاز شد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تا انتهای دهه ۶۰ تغییراتی در ساختار و اهداف این سازمان صورت گرفت.

وی ادامه داد: از ابتدای دهه ۷۰ مسائلی، چون لیزر و چرخه سوخت هسته‌ای در راس برنامه‌ها قرار گرفت، دهه ۸۰ دهه رسیدن به مقیاس‌های صنعتی بعد از کار‌هایی بود که صورت گرفته است و توسعه‌هایی در حوزه آزمایشگاهی و تحقیق و توسعه صورت گرفت، اورانیوم نطنز و آب سنگین اراک همچنین بسیاری از موارد دیگر از جمله آنهاست.

آقای کمالوندی گفت: وارد شدن به این سطح از توانایی در این حوزه باعث شد دشمنان ما که نمی‌توانستند پیشرفت‌های ما را ببینند و مشاهده کنند که ایران در حوزه هسته‌ای به یک قدرت تبدیل شده است، مشکلاتی را بوجود بیاورند. اوج فشار‌ها زمانی بود که اورانیوم ۴ درصد و سپس ۲۰ درصد تولید شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آغاز دهه ۹۰ چرخه سوخت تکنولوژی‌های برتر مثل کوآنتوم قوت گرفت بر اساس اسناد بالا دستی توسعه نیروگاه‌های اتمی کشور برنامه غنی سازی با هدف رسیدن به ظرفیت یک میلیون سو ظرف ۱۵ سال در دستور کار قرار گرفت. این مسئله پیش از برجام هم در دستور کار قرار داشت و در مذاکرات برجام، سازمان انرژی اتمی تلاش زیادی کرد که مواردی لحاظ شود مثلا نیروگاه‌های در حال ساخت پیشرفت کند و غنی سازی به نحوی باشد که پاسخگوی نیاز کشور باشد.

وی افزود: تلاش برای اینکه کشور به فناوری بومی دست پیدا کند و رقابت پذیر و متناسب با دانش روز باشد هم در دستور کار ما بود.

 پس از برجام با بدعهدی‌هایی مواجه شدیم 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از برجام با بدعهدی‌هایی مواجه شدیم و طرف مقابل تعهداتی را که می‌بایست انجام نداد و با مشکلاتی روبرو شدیم که اوج آن خروج امریکا از اردیبهشت در سال گذشته از برجام بود.

آقای کمالوندی افزود: مقدار زیادی از پاسخ‌ها را برای ایران و کشور‌های دیگر برای به حداقل رساندن ارتباط با ایران ایجاد و براساس آن نظام تصمیم گرفت با فقدان تعادل بین تعهدات و حقوق ما توازنی ایجاد کند که یا طرف مقابل به تعهدات خود برگردد و اگر نشد ایران با کاهش تعهدات خود موازنه‌ای در داد و ستد‌ها نتیجه برجام را ایجاد کند.

وی در خصوص نسخه چارچوب برجام و کاهش تعهدات گفت: متنی به زبان فارسی ۱۲۰ صفحه و نسخه انگلیسی در ۱۶۰ صفحه است که ۵ ضمیمه دارد. اگر کاهش تعهداتی باشد بایست متمرکز بر ضمیمه یک باشیم که در ضمیمه اول حدود ۲۰ صفحه از ۱۲۰ صفحه را به خود اختصاص می‌دهد که در ۸۲ بند و خلاصه آن هشت موضوع اصلی اولویت اصلی ماست.

۸ سرفصل هسته‌ای مطرح شده در برجام

کمالوندی افزود: این هشت موضوع اصلی درباره تعهدات رآکتور آب سنگین اراک و فقدان اجرای رآکتور قبلی و باز طراحی آن است، تولیدات کارخانه آب سنگین که قرار بود ۱۳۰ تن عرضه شود، بازفرآوری سوخت مصرف شده، غنی سازی در ظرفیت و سطح غنی سازی که سه ممیز ۶۷ (۳/۶۷) غنی سازی را کنار گذاشتیم، تحقیق و توسعه، فردو. میزان ذخایر را عملا کنار گذاشتیم، نظارت‌ها و دسترسی‌های آژانس انرژی اتمی بین المللی و تعهداتی در ارتباط با شفاف سازی مثل سابق همچنان انجام خواهد شد.

 مسیر غنی سازی ما محدودیتی وجود نداشته است 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در مسیر غنی سازی ما محدودیتی وجود نداشته است، چون برنامه‌ها بلندمدت و با روش‌های جدید انجام می‌شود.

آقای کمالوندی افزود: در بحث تحقیق و توسعه، رفتن به سمت یک میلیون سو را ارائه می‌کنیم، اما اینکه چقدر بتوانیم این تغییرات را انجام دهیم متفاوت است.

وی با اشاره به بند‌های ۳۲ تا ۴۳ که درباره تحقیق و توسعه است، گفت: عمده کار اقتصادی دنیا بر این اساس صورت می‌گیرد و روش‌های دیگر لزوما اقتصادی نیستند و ما در این موضوع عملا ۸ موضوع را داریم که ۴ اقدام آن بلافاصله در مسیر غنی سازی انجام می‌شود.

کمالوندی افزود: در مسیر غنی سازی ما می‌توانیم بگوییم محدودیتی وجود نداشته است، چون برنامه‌ها بلند مدت و با روش‌های جدید انجام می‌شود و مستندسازی دانش یکی از کار‌هایی است که در دنیا صورت می‌گیرد و تاکنون هزاران سند در این راستا درست کردیم.

وی گفت: در بند ۳۹ تولید محصول با ماشین نسل جدید یکی از موضوعات مهم است که در قبل از این کاهش تعهدات، اگر قرار بود غنی سازی صورت گیرد به صورت اتوماتیک بود، اما بعد از این علاوه بر اتوماتیک بودن ماشین‌ها، ما را در انباشت ذخایر هم کمک می‌کنند.

به همین منظور آقای بهروز کمالوندی در جمع خبرنگاران ابعاد مختلف و جزئیات گام سوم را تشریح خواهد کرد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: