تحلیل واشنگتن پست؛
واشنگتن پست در گزارشی با بررسی گفتگو‌های میان طالبان و آمریکا و احتمال دستیابی آن به یک توافق اولیه، موضوع داعش را به عنوان یک تهدید بزرگ دیگر در افغانستان به میان می‌کشد.
کد خبر: ۶۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵        21 August 2019

توافق آمریکا و طالبان، فرصتی برای قوی‌تر شدن داعش افغانستان
 
اطلس‌خبر به نقل از پارسینه: انفجار مهیبی روز یکشنبه در یک مراسم عروسی در کابل جان بیش از ۸۰ نفر را گرفت. طالبان این حمله را محکوم کرد، اما داعش مسئولیت آن را پذیرفت.

واشنگتن پست در گزارشی با بررسی گفتگو‌های میان طالبان و آمریکا و احتمال دستیابی آن به یک توافق اولیه، موضوع داعش را به عنوان یک تهدید بزرگ دیگر در افغانستان به میان می‌کشد.

مقامات افغانستانی می‌گویند شاخه محلی این گروه تروریستی را در مناطق کوهستانی در نزدیکی مرز پاکستان احاطه کرده اند و آن‌ها دیگر هیچ منطقه مسکونی‌ای در اختیار ندارد.

فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، روز سه شنبه گفت: «ما پایگاه‌های آن‌ها را در شرق نابود کرده و در یک محدوده بسیار کوچک جمعشان کرده ایم. آن‌ها نمی‌توانند با نیرو‌های ما رو در رو بجنگنند.»

البته رهبران محلی در ولایات مرزی ننگرهار و کونار نظر دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند نیرو‌های داعش به ترساندن مردم در مناطق روستایی تحت کنترلشان ادامه می‌دهند، پسر‌ها را به زور به خدمت می‌گیرند و دختران را از مدرسه رفتن باز داشته اند. مسئولان محلی و مقامات آمریکایی می‌گویند نیرو‌های طالبان و داعش همچنان در حال نبرد با یکدیگرند، اما آن‌ها نگرانند در صورتی که توافقی میان طالبان و آمریکا حاصل شود، اعضای تندروی این گروه به داعش بپیوندند.

ایالات متحده و طالبان چند ماه است که برای رسیدن به یک توافق اولیه در حال گفتگو هستند و به نظر می‌رسد آخرین دور مذاکرات هم به زودی انجام شود. در پیشنویس کنونی توافق شده است که آمریکا ۵ هزار نیروی خود را از افغانستان خارج کند و در مقابل هم طالبان رابطه خود با القاعده را قطع کند. در این طرح همچنین خواسته شده تا گفتگو میان طالبان و مقامات افغانستان آغاز شده و برای آتش بس برنامه ریزی شود.

با این وجود، در توافق مذکور به داعش، دشمن قسم خورد طالبان و تهدید تروریستی بسیار بزرگتری که دارد اشاره‌ای نشده است. ماه گذشته میلادی وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره اعلام کرد که حتی اگر توافقی به دست بیاید، القاعده، داعش و برخی تندرو‌های طالبان «تهدیدی اساسی» علیه افغانستان و ایالات متحده خواهند بود و تا آینده‌ای قابل پیش بینی به یک ظرفیت ضدتروریسم مستحکم نیاز است.

هر سه گروه شبه نظامیانی افراطگرا هستند، اما تفاوت‌هایی با هم دارند. طالبان یک جنبش داخلی افغانستانی با ریشه‌های عمیق در جامعه این کشور است. القاعده یک شبکه تروریستی بین المللی است که تا اندازه زیادی تضعیف شده است. داعش یک نیروی چریکی بنیان گرفته در خاورمیانه است که قصد دارد یک خلافت جغرافیایی تاسیس کند.

روز یکشنبه زلمَی خلیل زاد، فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و رئیس هیئت مذاکره کننده با طالبان، در توییتر خود نوشت موفقیت در مذاکرات، افغان‌ها را در موقعیت بسیار قوی تری برای شکست دادن داعش قرار می‌دهد. مقامات آمریکایی هم بر این باورند طالبان که همین حالا هم در نبرد با داعش است، می‌تواند نیرویی برای تقویت تلاش‌های ضد تروریسم این کشور علیه داعش باشد.

تعداد نیرو‌های داعش در افغانستان بر اساس آمار‌های ارتش آمریکا و سازمان ملل متحد بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر برآورد می‌شود. ارتش آمریکا تخمین می‌زند که تعداد کل آن‌ها ۱۰۰۰ جنگجوی فعال در سال ۲۰۱۷ بوده است. با این وجود نگرانی گسترده‌ای وجود دارد که شمار این افراد در صورت توافق طالبان و آمریکا با پیوستن افراد تندروی طالبان به داعش می‌تواند بیشتر شود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز سه شنبه درباره قدرت گرفتن دوباره داعش گفت خلافت خودخوانده آن‌ها که در عراق و سوریه متمرکز بود از بین رفته است، اما در گفتگویی با «سی بی اس» درباره حضور این گروه در افغانستان اظهار داشت که «قطعا جا‌هایی وجود دارند که داعش امروز بسیار قدرتمندتر از سه یا چهار سال پیش است.»

یک مقام غربی به واشنگتن پست گفت که طالبان با ۸۰ هزار نیروی مبارز بسیار پرشمارتر از داعش در افغانستان است، «اما داعش بسیار بی رحمتر است».

او اضافه کرد: «طالبان هنوز فکر می‌کند به دنبال اهداف مشروع است. برای داعش هرکسی یک شکار منصفانه است. آن‌ها می‌توانند با یک کنشگر تنها خرابی فراوانی ایجاد کنند، همانطور که در حمله به عروسی دیدیم. آن‌ها به دنبال استخدام مردان جوان سُنی در دانشگاه‌های افغانستان هستند و به دنبال کسانی هستند که می‌توانند برای نبرد در خارج راحت‌تر از مرز‌ها عبور کنند. این یک دلیل برای حفظ نیروی ضدترور در این کشور است.»
 
توافق آمریکا و طالبان، فرصتی برای قوی‌تر شدن داعش افغانستان

در کابل، به ویژه در میان اقلیت شیعه و قوم هزاره که شاهد حمله اخیر به مراسم عروسی و بمب گذاری‌های انتحاری دیگر بوده، رهبران محلی می‌گویند انتظار دارند پس از توافق صلح با طالبان، حملات داعش بدتر هم بشود.

چمن علی بشودی، نماینده شهرداری در محله هزاره نشین، می‌گوید «حتی پس از امضای توافق صلح، حملات داعش ادامه خواهد یافت و تندرو‌های طالبان به آن‌ها ملحق خواهند شد.»

او با بیان این که سال گذشته یک زن داعشی با عملیات انتحاری در مرکزی برای ثبت نام رای دهندگان ۶۰ نفر را کشت، اضافه کرد: «از دولت خواستیم به ما سلاح بدهد، چرا که نمی‌توانند از ما محافظت کنند.»

داعش در سال ۲۰۱۴ وارد درگیری‌های افغانستان شد و اگرچه در ابتدا تهدیدی جدی تلقی نمی‌شد، اما اکنون شمار اعضا، آن افزایش یافته است، برای به دست آوردن مناطقی در چهار ولایت تلاش کرده است، دانشجویان را به خدمت می‌گیرد، و عملیات‌های انتحاری را انجام می‌دهد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، این گروه از همچنین از معادن محلی، صنعت چوب و دیگر منابع طبیعی درآمد قابل توجهی به دست آورده و در عین حال به اخاذی و آدم ربایی برای کسب پول هم دست می‌زند.

هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)  هم اخیرا در گزارشی اعلام کرد حملات داعش در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳۸۱۲ نفر تلفات داشته است که ۴۲۳ نفر از این تعداد جان خود را از دست داده اند.

در همین حال در مناطق روستایی شرق افغانستان هم گفته می‌شود داعش عقب رانده شده، اما شکست نخورده است. عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، گفت که نفوذ داعش در منطقه کاهش پیدا کرده و نمی‌توانند مناطق تازه‌ای را تصرف کنند، اما هنوز آنجا حضور دارند. او اضافه کرد: «آن‌ها و طالبان با هم می‌جنگند و یکدیگر را می‌کشند، اما نمی‌دانیم چه کسی دست بالا را دارد.»

سلیم محمد سلیم، نماینده سابق ولایت کونار، می‌گوید داعش در منطقه او پایگاه‌هایی تاسیس کرده، روستاییان را فراری داده، برخی مردان را به زور به خدمت گرفته و دیگران را که مقاومت کرده اند کشته است.

او می‌گوید: «آن‌ها در این مناطق مستقر شده اند و هیچ کس نمی‌تواند بیرونشان کند. طالبان تلاش کرد و شکست خورد. آمریکایی‌ها شروع کردند به فرستادن پهپاد، اما آن را متوقف کردند. حکومت افغانستان هم بی کفایت است.»

سلیم اظهار می‌کند که نیرو‌های طالبان ملایم‌تر هستند و تصمیمات قبایل محلی را می‌پذیرند، اما رهبران داعش چهره هایشان را می‌پوشانند و زورگو هستند. «آن‌ها گوش نمی‌کنند. فقط زور می‌گویند.»

او می‌گوید زمانی که مبارزان سابق ضدشوروی (طالبان) احساس کردند از قدرت رانده شده اند به نیرویی متخاصم تبدیل شدند و یک جنگ داخلی ویرانگر شکل گرفت و این بار «اگر یک توافق صلح جامع وجود نداشته باشد که به طالبان شغل، ادغام دوباره در جامعه و جایی در قدرت بدهد، برخی از آن‌ها به داعش خواهند پیوست و جنگ ادامه خواهد یافت.»
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: