دیده‌بان حقوق بشر:
دیده‌بان حقوق بشر امروز (چهارشنبه) ضمن انتشار گزارشی در پایگاه الکترونیکی خود ائتلاف متجاوز عربی را به کشتن ۴۷ ماهیگیر یمنی و بازداشت ۱۰۰ تن دیگر از آغاز ۲۰۱۸ تاکنون متهم کرد.
کد خبر: ۶۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲        21 August 2019
در این گزارش آمده است، نیرو‌های دریایی وابسته به ائتلاف عربی از اوایل ۲۰۱۸ تاکنون با مشارکت کشتی‌های جنگی و بالگرد‌ها پنج حمله به سمت قایق‌های ماهیگیری یمنی‌ها داشته‌اند و در اثر این حملات دست کم ۴۷ ماهیگیر یمنی کشته و بیش از ۱۰۰ ماهیگیر دیگر نیز بازداشت شده‌اند. در میان آمار کشته شده‌ها هفت کودک نیز دیده می‌شوند. همچنین ائتلاف برخی از بازداشتی‌ها را در عربستان تحت شکنجه قرار داده است.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد حملات ائتلاف به ماهیگیران و قایق‌های آن‌ها عمدی بوده است و ضمن نقض قوانین جنگ، غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، مسئولان ائتلاف که دستور اجرای این حملات را داده یا آن را اجرایی کردند یا بازداشتی‌ها را تحت شکنجه قرار دادند، در جنایت‌های جنگی دست دارند.

در این گزارش به نقل از معاون مدیر بخش اضطراری دیده‌بان حقوق‌بشر آمده است، نیرو‌های دریایی ائتلاف عربی به صورت مکرر قایق‌ها و ماهیگیران یمنی را بدون کسب اطمینان از اینکه آن‌ها اهداف نظامی مشروع هستند، مورد هدف قرار دادند.

طبق این گزارش، کشتن ماهیگیران با وجود اینکه با پارچه‌های سفید علامت می‌دادند یا رها کردن سرنشینان قایق‌هایی که تخریب شده‌اند تا غرق شوند، جنایت‌های جنگی محسوب می‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشر ائتلاف عربی را به تلاش برای ممانعت از عدم انجام تحقیقات در خصوص جنایت‌های جنگی احتمالی و دیگر حملات غیرقانونی خود از جمله حمله به قایق‌های ماهیگیری متهم کرد.

این ائتلاف که پیش از این بار‌ها مدعی شده بود، برای ممانعت از وقوع هرگونه حملات علیه غیرنظامیان یمنی، تدابیر لازم را اتخاذ می‌کند، هنوز درباره گزارش مذکور واکنشی نشان نداده است.

 

منبع:العربی الجدید

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: