مداخله آمریکا در مورد نفتکش ایرانی محکوم است
حزب چپ یونان با انتشار بیانیه ای، دخالت آمریکا در مورد نفتکش ایرانی را غیرقابل قبول و خلاف قوانین بین المللی قلمداد کرد.
کد خبر: ۶۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰        21 August 2019
حرب چپ گرای یونان (کک آ) با انتشار بیانیه‌ای که توسط خبر گزاری رسمی یونان (انا. ام. پی) منتشر شده است، اعلام کرد: هشدار‌ها و اخطار‌های آمریکا به یونان و دیگر کشور‌ها در مورد حرکت نفتکش ادریان دریا که از جبل الطارق بسوی مدیترانه در حال حرکت می‌باشد، دخالت آمریکا در امور داخلی کشور‌ها و غیرقابل قبول است.

در این بیانیه از دولت یونان خواسته است که در اقدامات جنگ طلبانه و دخالت جویانه نظام سرمایه داری آمریکا بر علیه ایران جداً خودداری کند، زیرا آمریکا با نواختن طبل جنگ در خاورمیانه و بر علیه ایران، درصدد تامین منافع سلطه جویانه و امپریالیستی خود می‌باشد.

حزب چپ گرای یونان در بیانه خود همچنین تاکید می‌کند: دولت یونان مواطف است بر اساس قوانین بین المللی کشتیرانی آزاد هم به این نفتکش اجازه پهلو گرفتن را بدهد و هم تمام خدمات و سرویس‌های مورد نیاز به این نفتکش و ملوانان آن ارایه نماید و از همراهی با خواسته‌های نامعقول و غیرقانونی آمریکا خودداری نماید.

این حزب در ادامه بیانیه خود افزوده است: این نفتکش براساس قوانین بین المللی کشتیرانی می‌تواند در هر بندری و در هر کشوری که در مسیرش قرار دارد، پهلو بگیرد و خدمات لازم را دریافت کند.

حزب چپگرای یونان در ادامه در بیانیه خود آورده است: این هشدار‌ها و اخطار‌های آمریکا به کشور‌ها مبنی بر عدم همکاری با این نفتکش در چارچوب شدت بخشیدن به تهاجم آمریکا برعلیه ایران صورت می‌گیرد و بسیار برای ملت‌های منطقه خطرناک است.

این حزب یونانی می‌افزاید: نفتکش ایرانی می‌تواند در بنادر یونان و در بنادر هر کشوری که مایل است توقف کند و پهلو بگیرد و کشور میزبان باید امنیت، مواد سوختی، خدمات لازم به نفتکش و کارکنانشان را مهیا و انجام دهد و از این رو از دولت یونان می‌خواهیم تسلیم فشارهایآمریکا نشود.

حزب چپ‌گرای یونان در ادامه بیانیه خود تصریح کرده است: دولت یونان نباید با ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس همراهی نماید و هیچ کشتی جنگی و یا هواپیمایی در جمع این ائتلاف قرار ندهد، زیرا این ائتلاف غیرقانونی و بر علیه ملت‌های منطقه و در راستای تامین منافع غیرقانونی نظام سلطه است.

نفتکش ایرانی ادریان دریا که پیش از این گریس ۱ نامیده می‌شد، توسط نیرو‌های انگلیسی بطور غیرقانونی در نزدیک سواحل جبل الطارق به مدت ۴۵ روز توقیف گردید که جمهوری اسلامی ایران آن را راهزنی دریایی و خلاف قوانین بین المللی درباره کشتیرانی آزاد قلمداد کرد.

در حال حاضر که در خواست آمریکا برای ادامه توقیف نفکش ایرانی توسط مسئولان جبل الطارق رد و این نفتکش در حال حرکت در آب‌های بین المللی است، آمریکا درصدد جبران شکست خود در ادامه توقیف نفتکش ادریان دریا، برآمده به تلاش‌های غیرقانونی خود برای توقبف این نفتکش ادامه می‌دهد و کشور‌های دیگر را تهدید به اقدامات تلافی جویانه درصورت همکاری و همیاری با این نفتکش می‌نماید.

چندی پیش نیز رسانه‌های یونانی گزارش داده بودند که ایجاد چنین وضعیتی و پس از هشدار‌ها و اخطار‌های مکرر آمریکا به دولت جدید این کشور، گریاگوس میتساوکیس" نخست وزیر یونان آزمون بزرگی درباره توانایی وی برای اداره بحران می‌باشد. زیرا از یک سو یونان دارای منافع و همکاری خوبی با آمریکاست و از سوی دیگر ایران دوست دیرینه و قدیم یونان است و مضافاً تعداد زیادی از کشتی‌های یونان در مسیر خلیج فارس بطور روزانه در حال تردد می‌باشند، در این صورت یونان نباید خود را وارد فضای پرتنشی سازد که آمریکا براه انداخته است.

پرونیزو نیز چندی پیش در مقاله‌ای نوشته بود که دولت یونان نباید خود را در مقابل ایران قرار دهد، زیرا، یونان دارای منافع زیادی در منطقه مهم خلیج فارس و با ایران نیز دارای رابطه دیرینه و دوستانه‌ای است.

در همین حال دولت یونان روز گذاشته اعلام کرد؛ تاکنون ایران بصورت رسمی از این درخواست پهلو گرفتن نفتکش ادریان دریا در بندر "کالامات" تقاضایی نکرده است، ولی وزارت امورخارجه و وزارت کشتیرانی یونان روند اوضاع را بدقت تحت نظر دارند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: