«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در واکنش به اظهارات نخست وزیر دانمارک مبنی بر عدم تمایل برای فروش گرینلند، دیدار خود با این مقام دانمارکی را به تعویق انداخت.
کد خبر: ۶۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸        21 August 2019

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت، تصمیم ترامپ نشان دهنده تمایل شدید وی برای خرید گرینلند است، که پیش‌تر به عنوان شوخی تلقی می‌شد، اما بعد‌ها کاخ سفید تاکید کرد هدف از خرید گرینلند مسائل استراتژیک این منطقه است.

ترامپ در توئیتی نوشت: «بر اساس اظهارات "مته فردریکسن" نخست وزیر دانمارک مبنی بر اینکه هیچ علاقه‌ای به فروش گرینلند ندارد، دیدار خود را با او، که برای دو هفته آینده برنامه ریزی شده بود به تعویق می‌اندازم.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نوشت: «نخست وزیر دانمارک با صراحت بیان، در وقت و هزینه آمریکا و دانمارک صرفه جویی کرد؛ مشتاقانه منتظر دیدار با وی در آینده هستیم.»

سخنگوی کاخ سفید نیز تایید کرد که بازدید ترامپ از دانمارک لغو شده است. ترامپ قرار بود در بخشی از سفر اروپایی خود، روز‌های دوم و سوم سپتامبر (۱۱ و ۱۲ شهریور) از دانمارک دیدار کند.

ترامپ روز یکشنبه ۱۸ آگوست (۲۷ مرداد) اعلام کرد به خرید گرینلند علاقمند است، ولی این موضوع از اولویت‌های دولت او نیست؛ فردریکسن نیز یک روز بعد در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت که گرینلند برای فروش نیست و ایده ترامپ برای خرید این قلمرو نیمه خود مختار در قطب شمال "نامعقول" است.

فردریکسن در ادامه افزود: «کشورش آماده انجام مذاکرات تجاری است، اما تمایلی برای فروش ندارد؛ گرینلند سرشار از منابع با ارزش مانند مواد معدنی، ذخایر ماهی و انواع غذا‌های دریایی و انرژی‌های تجدید پذیر است و مرزی جدید برای گردشگری محسوب می‌شود. از این رو ما برای تجارت اعلام آمادگی می‌کنیم نه برای فروش.»

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت، ترامپ بیش از همه، به دلیل منابع طبیعی و اهمیت ژئوپلتیکی به خرید این منطقه تمایل نشان می‌دهد؛ او خرید گرینلند را به معامله املاک و مستغلات شبیه کرد و گفت که در این مورد با مقامات دانمارک صحبت خواهد کرد.

ترامپ به شوخی با به اشتراک گذاشتن یک عکس فتوشاپ شده از یکی از برج‌های طلایی ترامپ در وسط روستایی در گرینلند وعده داد در این جزیره آسمان خراش نخواهد ساخت.

بر اساس توافقی که در سال ۱۹۵۱ امضاء شده است، دانمارک به آمریکا اجازه داده که پایگاه نظامی و تاسیسات راداری در گرینلند ایجاد کند. نیروی هوایی آمریکا هم اکنون در گرینلند یک پایگاه دارد که در هزار و ۲۰۰ کیلومتری جنوب قطب شمال قرار دارد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: