منبع دیپلماتیک فرانسوی:
یک منبع دیپلماتیک فرانسه در پاسخ به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر بازگشت روسیه به گروه ۷ گفت که این امر به پیشرفت در مذاکرات صلح درباره اوکراین بستگی دارد.
کد خبر: ۶۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶        21 August 2019
این منبع که نامش فاش نشده گفت: "ما در جریان این موضوع هستیم که آمریکایی‌ها می‌خواهند آن‌ها سال آینده به این گروه بپیوندند. مساله اوکراین حیاتی است. زمینه‌ای وجود دارد که می‌تواند برای برخی پیشرفت‌ها در این زمینه مطلوب باشد. "

رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته خواستار بازگشت روسیه به گروه هفت موسوم به کشور‌های پیشرفته صنعتی جهان شد.

دونالد ترامپ در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «فکر می‌کنم بسیار مناسب است ببینیم روسیه به جمع پیشرفته‌ترین اقتصاد‌های دنیا بازگردد.»

وی در حین حمایت از بازگشت روسیه با انتقاد مجدد از سیاست‌های رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت: باراک اوباما خواستار خروج روسیه از گروه هشت بود.

ترامپ افزود: در صورت بازگشت روسیه به گروه هشت ما حرف‌های زیادی با روسیه برای گفتن داریم.

در این ارتباط همچنین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص بازگشت روسیه به گروه جی هشت گفت: گروه هشت وجود ندارد و همینک گروه جی هفت است.
 
بازگشت روسیه به گروه ۷ منوط به پیشرفت در مذاکرات صلح اوکراین است

«ولادیمیر پوتین» تصریح کرد: هرگونه تماس همواره سودمند است و ما هیچ چیزی را بعید نمی‌دانیم.

روسیه پس از بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ از این گروه کنار گذاشته شد. به این ترتیب گروه ۸ به گروه ۷ تغییر نام داد.

در پی تحولات داخلی در اوکراین و پیوستن منطقه کریمه به روسیه و شکاف به وجود آمده بین روسیه و غرب، سران هفت کشور صنعتی لغو عضویت روسیه از گروه جی هشت را به‌طور غیررسمی اعلام کردند.

این نخستین بار نیست که ترامپ از بازگشت روسیه به جمع این کشور‌ها حمایت می‌کند. او سال گذشته هم در آستانه برگزاری نشست گروه ۷ خواستار بازگشت روسیه به جمع این کشور‌ها شد.

نشست گروه ۷ سال ۲۰۱۹ در فرانسه از تاریخ دوم تا چهارم شهریور در تفرجگاه ساحلی "بیاریتز" برگزار می‌شود.

انتظار می‌رود در مجموع ۲۴ هیات خارجی همراه با رهبران «گروه ۷» شامل «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا روز شنبه ۲۴ اوت از سوی «امانوئل مکرون» در یک شام غیر رسمی پذیرایی شوند.

در این نشست، نمایندگانی از اتحادیه اروپا و سازمان‌های مهم بین المللی مانند سازمان ملل متحد، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی نیز شرکت خواهند داشت.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: