ماجرای طراحی صندوق ۲۰۶ و گذشت افکار عمومی از یک فساد خیره کننده!
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ خبر داد. در سالهای اخیر کمتر سخنی درباره نحوه فساد و جزئیات آشفتگی مالی بنگاه های تولید ثروت از جمله خودروسازی به میان آورده شده و شاید الان بهترین وقت برای انتشار حقایقی است که برملا نکردن آن، خیلی زود دیر خواهد شد.
کد خبر: ۶۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴        18 August 2019

آیا طوفان قوه قضاییه دامن خودروسازان را خواهد گرفت؟
 

اطلس‌خبر به نقل از پارسینه:

علی علیزاده - تحریریه پارسینه، برخورد کم سابقه قوه قضاییه در ماه های اخیر با مفسدان اقتصادی و مخصوصاً عناصر گردن کلفتی که از بحران اقتصادی جاری چه در سالهای اخیر و چه در طول سالهای قبل و وجود تحریم های ظالمانه، به نفع خود سو استفاده های نابخشودنی کرده و در دست درازی به بیت المال از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند، در جای خود ستودنی و قابل تحسین است.
 
ماجرای رسوایی و برملاشدن ابعاد یک فساد اقتصادی متأسفانه به اخبار روزانه ای تبدیل شده که یکی از آثار منفی آن، آشنا شدن گوش افکار عمومی و عوام با این واژه و در نتیجه عدم واکنش قابل قبول به آن شده است. زنگ خطری که آهسته آهسته سایه حساسیت افکار عمومی نسبت به آن کمتر شده و شاید راه را برای فاسدان و دزدان بیت المال هموارتر و از سویی دیگر وظیفه ذاتی قوه قضاییه و شهامت ستودنی عوامل این قوه با مظاهر فساد و تباهی اقتصادی را در حاشیه قرار دهد.
 
ماجرای آنچه که خودروسازان در سالهای اخیر بر سر ملت آوردند، چه از لحاظ کیفیت خودروی تولیدی و چه از لحاظ مکانیزم ثبت نام تا تحویل خودرو، از ماجراهایی است که بنظر می رسد اکنون وقت آن شده تا ملت از جزئیات و ریزماجراهای آن بدون دخل و تصرفی باخبر شوند.
 
ورود به جزئیات و شفاف سازی در ماجرای خودروسازان داخلی در ایران و عوامل ذینفع و ذیربط آن، تا کنون از خطوط قرمزی بوده که افشای برخی از جزئیات عملکردشان به ضرر و زیان عده ای معلوم الحال منتج می شد. سالهایی که خودروسازان با پول خوابیده ملت تجارت عظیمی می کردند، کسی از روز و حال آنان کمتر باخبر می شد، اما درست در جایی که بحث تعهد و انجام وظیفه و آنهم در کمال صحت و سلامت به میان آمده، خودروسازان با آه و ناله از وضعیت بد اقتصادی تا تامین قطعه و موضوع تحریمها گوش فلک را کر کرده اند.
 
اگر امروز مافیای خودروسازی دولت را موظف به پاسخگویی به مردم، آنهم در ماجرای سنگ اندازی در مسیر تحقق  تعهداتش  می کند، باید یک روز هم پاسخگوی ملت باشد که در روزهای طلایی خود چه بر سر مردم آوردند؟ از دلالاشان در کف بازار تا عواملشان در بخش طراحی و توسعه، استاندارد، تامین قطعات خودرو، اسقاط خودرو، وضع تعرفه های آنچنانی برای خودروهای وارداتی و.....که هر یک به تنهایی ثروتی عظیم به جیب برخی عناصر دخیل در این ماجرا سرازیر می کرده و می کند.
 
در اولین روز از آخرین هفته مردادماه سال جاری، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که گزارش این کمیسیون از وضعیت صنعت خودرو، از «فساد کلان» در این صنعت و «تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند» حکایت دارد.

بهرام پارسایی روز شنبه، ۲۶ مرداد، در مصاحبه ای گفت که برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ در ایران «۲۵۰ میلیون دلار» هزینه شده که با این مبلغ «می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد». وی یادآوری کرد که پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه شده و تبدیل به «پژو اس‌دی» شده است.

به گفته پارسایی، دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران «۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢٥ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند». وی همچنین گفت که این شرکت‌ها «۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش‌فروش کرده‌اند». پیش از این نیز در گزارش‌های تحقیق و تفحص و دیگر گزارش‌های مجلس ایران از دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا، ادعای فساد در این دو شرکت مطرح شده بود.

پیش از این غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، درباره بازداشت مدیران ارشد سایپا گفته بود پرونده‌ای که تشکیل شده «۲۵ متهم دارد که شش نفر بازداشت هستند».

پارسایی روز شنبه همچنین درباره وضعیت این دو شرکت خودروسازی در دولت‌های سابق نوشت: «در دولت دهم هم ایران خودرو را وادار کردند در یکی از کشور‌ها خط تولید راه بیندازد؛ به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ده سال دیگر به آن‌ها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت، هیچ کسی هم مؤاخذه نشد.»

پارسایی درباره طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز اظهار کرد: در آن زمان بزرگترین اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته در حالی که استاندارد جهانی در این طراحی رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشت.

وی ادامه داد: بین سال‌های ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعا ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹.۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس ۳۹.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته پارسایی، طراحی خودرو یکی از منافذی است که خودروسازان به دلیل روحیه و عملکرد انحصار طلبی‌شان نهایت سوء‌استفاده را از آن داشته‌اند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «خودروساز‌ها ۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش فروش کردند، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢٥ هزارمیلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند»، افزود: این‌که چرا تاکنون با آن‌ها برخورد نشده جای سوال دارد، اما به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توانستند به جیب مردم دستبرد بزنند همین به اصطلاح طراحی‌های کارشناسی نشده است که به خاطر آن به منافع کلان رسیدند.

وی همچنین مدعی شد: در دولت دهم هم ایران‌خودرو را وادار کردند در ونزوئلا خط تولید راه بیندازد به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آن‌ها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان خواستار ورود جدی قوه قضاییه برای بررسی تخلفات خودروسازان شد و گفت: امیدواریم خودروسازان که در موارد مختلف اقدام به حیف و میل و غارت اموال مردم کردند روزی پاسخگوی عملکرد خود باشند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: