پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری از شهروندان با اپلیکیشن ها و سایت‌های جعلی کارت سوخت هشدار داد.
کد خبر: ۶۱۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲        13 August 2019

به دنبال اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی مبنی بر الزام استفاده از کارت سوخت برای خودروها ، ممکن است کلاهبرداران و مجرمان سایبری نیز دست به کار شده و با سوءاستفاده از پیگیری بسیاری از شهروندان در مورد کارت سوخت با طراحی اپلیکیشن‌ها و سایت‌های جعلی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کنند.

عمده کلاهبرداری‌ها در این مورد به شیوه فیشینگ انجام شده و در جریان آن، کاربران به درگاه‌های جعلی پرداخت بانکی هدایت شده و اطلاعات مربوط به شماره کارت، رمز دوم اینترنتی‌، تاریخ انقضا، cvv2 و هرآنچه که مربوط به خرید اینترنتی است به بهانه پرداخت مبلغ اندکی نظیر دو تا 10هزار تومان از آنان اخذ می شود و سودجویان در فرصتی مناسب اقدام به تخلیه حساب بانکی کاربران می کنند. 

همچنین در شیوه ای دیگر نیز ممکن است افراد سودجو با طراحی سایت و اپلیکیشن و سواستفاده ازدرگاه های بانکی واقعی که عمدتا اجاره ای است، مقادیری کمتر از 100 هزار تومان را در ازای صدور المثنی کارت سوخت، صدور خارج از نوبت کارت سوخت و ... دریافت کرده و هیچ خدماتی نیز به متقاضیان ارائه ندهند که در این خصوص با توجه به کم بودند مبلغ احتمال شکایت از سوی مالباخته نیز کمتر می شود.

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی در همین راستا به شهروندان هشدار داد که اولا دریافت کارت سوخت خودروی خود را به روزها و ساعات پایانی موکول نکنند و ثانیا به هیچ عنوان به پیامک ها، تبلیغات فضای مجازی، سایت ها و اپلیکیشن هایی مرتبط با کارت سوخت توجه نکرده و اطلاعات خود را صرفا از مراجع رسمی اعلام شده از سوی وزارت نفت پیگیری کنند.

متاسفانه علیرغم هشدارهای متعدد از طریق رسانه‌های جمعی برخی از شهروندان هنوز هم در هنگام ثبت نام کارت سوخت وسایل نقلیه خود به نشانی سایت توجه نکرده و با جستجو از طریق موتورهای جستجو و یا رفتن به لینک‌هایی که در دیگر سایت‌ها ارائه شده در دام سودجویان سایبری گرفتار می‌شوند، همچنین احتمال نفوذ بدافزارها به سیستم‌های شهروندان نیز از طریق این سایت ها وجود دارد. 

همچنین از آنجایی که یکی از روش‌های ثبت نام، استفاده از اپلیکیشن دولت همراه است، این احتمال وجود دارد تا مجرمان سایبری با طراحی اپلیکیشن‌هایی مشابه و جعلی، اقدام به سرقت اطلاعات کاربران کنند یا با قرار دادن این اپلیکیشن در سایت‌های آلوده به بدافزار، اطلاعات ذخیره شده در سیستم قربانیان را هدف قرار دهند. بنابر این پلیس فتا تاکید کردهه که شهروندان برای دریافت نسخه اصلی اپلیکیشن مربوطه باید از سایت های  معتبر ارائه دهنده اپلیکیشن تلفن همراه استفاده کرده و از دانلود و نصب منابع دیگر خودداری کنند. همچنین باید توجه داشته باشند که ثبت نام از طریق سامانه مذکور و همچنین اپلیکیشن دولت همراه، رایگان بوده و نیازی به پرداخت وجه و ارائه اطلاعات بانکی در این مرحله نیست.

با اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مالکان خودرو و موتور سیکلت‌های فاقد کارت تنها  با مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه به‌نشانی www.mob.gov.ir و اپلیکیشن خدمات دولت همراه می‌توانند برای ثبت نام کارت سوخت اقدام کنند و دیگر شیوه ها و سایت ها مورد تایید نیست.

در همین راستا تیم های رصد پلیس فتا در سراسر کشور نیز نسبت به رصد فضای مجازی اقدام کرده و شهروندان نیز در صورت رویت چنین موارد می توانند موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهند
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: