مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست از ارائه برنامه جامع اطفای حریق منابع طبیعی کشور تا هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵        23 February 2016
به گزارش ایسنا،علی تیموری در نشست خبری معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از موضوعات مهم در سال 94 که در دستور کار دولت قرار گرفت، اختصاص هشت میلیارد تومان به بحث شناسایی، پیشگیری و اطفای حریق منابع طبیعی بوده است که چهار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
 
 وی با بیان اینکه این برای اولین بار است که جدا از اعتبار دستگاه‌ها، دولت صرفا برای شناسایی، پیشگری و اطفای حریق تخصیص اعتبار داشته است، اظهار کرد: سازمان هوا و فضای سپاه و پدافند غیر عامل بسیج شدند تا در صورت نیاز بالگرد در اختیار مناطق چهارگانه، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قرار دهند.
 
مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بیش از 50 درصد آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال‌های 92 و 93 کاهش داشته است، گفت: امسال تعداد آتش‌سوزی‌ها افزایش یافته اما وسعت آنها با کاهش روبرو بوده است. امسال بیش از 260 بار جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی شدند در حالیکه در سال 93، 216 بار آتش‌سوزی رخ داد.
 
تیموری با اشاره به اینکه اطفای حریق با همکاری وزارت دفاع اتفاق می‌افتد، گفت: از شش ماه گذشته روی طرح جامع اطفای حریق کار شد که سازمان مدیریت بحران، ‌وزارت دفاع و پشتیبانی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها، ‌مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست در این طرح حضور دارند که هفته آینده طرح جامع اطفای حریق منابع طبیعی کشور به صورت کامل ارائه خواهد شد.
 
وی در ادامه با اشاره به برنامه جامع حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی، گفت: این گونه جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض است و به عنوان چتری برای سایر گونه‌ها محسوب می‌شود. برنامه جامع حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی با مشارکت بیش از 60 دانشگاه و موسسه علمی، 200 تشکل مردم‌نهاد تدوین شده است که از سوی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها به عنوان برنامه پنج ساله ابلاغ شد.
 
تیموری با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد تلفات پلنگ به خاطر استفاده از سموم و شکار این‌گونه است، گفت: بیمه این گونه در دستور کار دفتر صید و شکار قرار دارد. با شرکت‌های خصوصی بیمه رایزنی شد تا در سه محور تلفات پلنگ بر انسان و تلفات پلنگ بر دام و باغات بیمه صورت گیرد که این بحث نهایی شده و در هفته آینده تفاهمنامه سازمان محیط زیست، صندوق ملی محیط زیست و بیمه انجام خواهد شد.
 
مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر یک پلنگ باعث مرگ انسان شود 165 میلیون خسارت به خانواده متوفی داده خواهد شد. سعی داریم بیمه گونه‌های دیگری چون خرس سیاه و خرس قهوه‌ای هم محقق شود.
 
وی افزود: شرکت‌های بیمه و شرکت‌هایی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه محیط زیست هستند از بیمه‌کردن گونه‌ها حمایت می‌کنند. بیمه دانا نیز یوزپلنگ و تعدادی از محیط‌بانان را با توجه به علاقه خود برای کار در حوزه محیط زیست بیمه کرده است.
 
تیموری با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست ضرر و زیان شکار پلنگ را از پنج میلیون تومان به 80 میلیون تومان رساند، گفت:‌ در سه ماهه اول سال 11 یا 12 مورد گونه پلنگ شکار شد اما از ابتدای خردادماه جز یکی دو مورد این اتفاق نیفتاد.
 
مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ممنوعیت شکار چهارپایان در سال 94 مثل سال 93 به قوت خود باقی است، گفت: به 21 استان دستورالعمل شکار پرندگان ارسال شده است. همچنین دستورالعمل قرق اختصاصی در دستور کار شورای عالی محیط زیست است که کمک زیادی به حفظ حیات وحش خواهد کرد.
 
تیموری با بیان اینکه تفاهمنامه‌ای تا پایان سال با فدراسیون تیراندازی برای آموزش شکارچیان منعقد خواهیم کرد، گفت: یکی از شروط سازمان حفاظت محیط زیست برای کسانی که مجوز شکار می‌گیرند آموزش قوانین محیط زیستی است که در سال 95 اتفاق خواهد افتاد.
 
مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دو باغ وحش نمونه کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست تشویق و به عنوان باغ وحش نمونه معرفی خواهند شد، افزود: در زمینه کار تکثیر پرندگان و چهارپایان نیز باید نظارت سازمان وجود داشته باشد و افرادی که از سازمان برای فعالیت در این حوزه زمین گرفته‌اند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورتی که فعال نبوده‌اند زمین از آنها پس گرفته شده و به کسان دیگری واگذار می‌شود.
 
 

برچسب ها: پلنگ ایرانی ، بیمه ، دولت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: