چماق در مقابل چماق؛
کارشناسان بر این باورند که ایران از فعالیت‌های اخیر در تنگه هرمز به دنبال ایجاد اهرم فشاری علیه آمریکا و استفاده از آن در مذاکرات احتمالی است.
کد خبر: ۶۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸        20 July 2019

ایران با رویکرد تهاجمی در تنگه هرمز به دنبال چیست؟
 

اطلس‌خبر به نقل از پارسینه:

در چند هفته گذشته تنگه هرمز به یکی از خبرسازترین نقاط دنیا بدل شده است. آسیب دیدن شش نفتکش در نزدیکی سواحل امارات بر اثر انفجار مین که هیچ کس مسئولیت آن را به عهده نگرفته است، سرنگونی پهپاد «گلوبال هاوک» آمریکا توسط پدافند سپاه پاسداران، ادعای آمریکا در سرنگونی پهپاد ایران، توقیف یک نفتکش احتمالا اماراتی در اوایل هفته گذشته توسط ایران، و توقیف نفتکش انگلیسی در روز گذشته (جمعه)، مهم‌ترین رویداد‌هایی بوده اند که پیرامون تنگه هرمز به وقوع پیوسته اند.

«لس آنجلس تایمز» در گفتگویی با کارشناسان درباره رخداد‌های اخیر به این نتیجه رسیده است که مقامات ایرانی می‌خواهند به آمریکا و متحدانش نشان بدهند که جمهوری اسلامی قادر است سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ را عقب زده و اهرم فشاری در مقابل آن ایجاد کند.

رضا اکبری، مدیر برنامه و کارشناس ایران در «موسسه گزارش جنگ و صلح» می‌گوید «پیامی که ایران می‌فرستد این است که می‌تواند آب‌هایی بین المللی را نه تنها برای آمریکا، بلکه برای تجارت بین المللی ناامن کند.»

آریانه طباطبائی، کارشناس علوم سیاسی همکار «شرکت رَند» هم بر این باور است که ایرانی‌ها می‌توانند در صورت از سرگیری مذاکره با ایالات متحده، از افزایش خطر درگیری در تنگه هرمز به عنوان یک اهرم و ابزار چانه زنی استفاده کنند.

او می‌گوید: «استراتژی ایرانی‌ها برای این طراحی شده است که اروپایی‌ها و جامعه بین المللی را وادار کنند به ایالات متحده برای تغییر سیاستش فشار بیاورند.»

طباطبائی اضافه کرد: «مقامات ایرانی می‌خواهند مطمئن شوند که جامعه بین المللی درک کند آن‌ها هم چماق دارند (در مقابل چماق و هویج غرب). البته وضعیت شکننده مانده است و مشخص نیست که قمار ایران خطر یک درگیری نظامی را رفع کند یا افزایش دهد.»

اکبری هم بر این باور است که هنوز زود است بگوییم استراتژی ایران به نفعش بوده یا خیر.

او اضافه می‌کند: «سپاه گاسداران انقلاب ایران نشان می‌دهد که می‌تواند از مرز‌های زمینی و دریایی ایران حفاظت کند.»

طباطائی بر این باور است که استراتژی ایران ممکن است با نتیجه معکوس همراه شود، چرا که در صورت افزایش تنش‌ها در تنگه هرمز، ممکن است جامعه بین المللی به سمت ایالات متحده کشیده شود.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: