گله وزیر بهداشت از رشد جمعیت پیر ایران و وضعیت بحرانی بهداشت روان کشور؛
وزیر بهداشت به مشکلات بهداشت روان اشاره کرد و گفت: این مشکلات در کشور به دلیل فضای ناشاد جامعه، بسیار زیاد است و انگار جریاناتی در کشور بیشتر به گریستن مردم تا شاد کردن آنها، دل بسته‌اند.
کد خبر: ۶۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰        12 July 2019

سخنان تکان دهنده وزیر بهداشت از آینده «پیر» و تبعات جامعه غمزده ایران

اطلس‌خبر به نقل از پارسینه:

سعید نمکی که به شمال کشور سفر کرده، در سخنانی تکان دهنده از وضعیت جامعه پیر ایران و شرایط بهداشت روان جامعه گله کرد.

وی بهداشت روان را یکی از معضلات کشور عنوان و خاطرنشان کرد: توفیق دارم که ۳۰ سال پیش، مراقبت‌های سلامت روان را در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور، ادغام کردیم. مشکلات بهداشت روان کشور به دلیل فضای ناشاد جامعه، بسیار زیاد است و متاسفانه همه کمک می‌کنند که فضای کشور، غمگین‌تر شود؛ در حالیکه بار‌ها مقام معظم رهبری فرمودند که فضای کشور را شاد و بانشاط کنید، اما ما از آن سو، ضجه، گریه، اندوه و غصه، یاس و ناامیدی را تبلیغ می‌کنیم و انگار جریاناتی در کشور بیشتر به گریستن مردم تا شاد کردن آنها، دل بسته‌اند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بار‌ها عرض کرده ام قطار وزارت بهداشت و سلامت این مردم را به لوکوموتیو سیاست نمی‌بندم، افزود: بنده وزیر بهداشت همه مردم ایران اعم از شیعه، سنی، مسیحی، کلیمی، زرتشتی، اصلاح طلب، اصولگرا، بدون خط سیاسی و حتی زندانیان محکوم به اعدام هستم. اخیرا هم یکی از دوستان با سیاست در یکی از استان‌های کشور، در امری که کاملا در حوزه اختیارات وزیر و وزارت بهداشت است، مداخله کرد که صریحا موضع گرفتم، اجازه نمی‌دهم که یک رییس دانشگاه به دلیل مخالف بودن نماینده یک منطقه با دولت، به آن منطقه کمتر رسیدگی کند و در هر صورت، مردم نباید لگدمال سیاست‌زدگی‌ها شوند.

در آینده با سالمندان روان نژند روبرو هستیم

نمکی به افزایش جمعیت سالمندان در کشور و ضرورت برنامه‌ریزی برای مقابله با موج سالمندی جمعیت در آینده اشاره کرد و گفت: سالمندان ایرانی با سالمندان سایر کشور‌ها چه بسا متفاوت هستند؛ چون بسیاری جوانی نکرده، پیر شده‌اند؛ همانگونه که جوانان کشور به دلیل کلاس‌های بسیار مافیای آموزشی که در کشور شکل گرفته، کودکی نکرده، جوان و منزوی می‌شوند. سالمندان افسرده، پر هزینه هستند؛ چون سلامت خود را کنترل نمی‌کنند و در آینده با جمعیت سالمند روان نژندی و افسرده روبرو هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: خوشبختانه کار ما در راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت تمام شده است و مازندران، یکی از استان‌هایی بود که در آن پزشک خانواده اجرا شد، اما نقصان‌ها و همزمان برکاتی به همراه داشت. در هر حال باید ابتدا پرونده الکترونیک سلامت را آغاز می‌کردیم، چون یک ریل و زیرساخت است و از این به بعد پزشکی خانواده و سیستم ارجاع را اجرا کنیم و استان مازندران در این زمینه پیشتاز است و می‌خواهیم این استان در کنترل هزینه‌ها و پیشگیری از تقاضا‌های القایی و منطقی کردن خدمات هم پیشتاز باشد.
 

در ادامه جلسه یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه عنوان کرد که امیدواریم این وعده‌ها همانند وعده های رییس جمهور سابق نباشد که نمکی پاسخ داد: بنده یا وعده نمی دهم یا اگر وعده ای دهم، محکم پای آن ایستاده ام. پنج سال عمده بودجه کشور را مدیریت کردم و با همه مسئولان استانی صحبت کنید که اگر بنده وعده ای دادم که محقق نشده، حرف شما درست است. وزیر کشور یکی از حرف‌هایی که به استانداران می‌زد این بود که اگر دکتر نمکی وعده داده، اطمینان داشته باشید محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: از این خبرنگار عزیز که ما را مقایسه کرد، می خواهم که حتما وعده های بنده را به همراه نماینده تام الاختیار بنده، پیگیری کند و هر کجا که تصمیمی محقق نشد، با بنده تماس بگیرد.

در همین زمان این خبرنگار که برداشت نادرستی از صحبت های وزیر بهداشت مبنی بر بی نیازی کشور در حوزه درمان داشته بود، بین سخنان دکتر نمکی آمد که وزیر بهداشت عنوان کرد: گفتم که در حوزه درمان از اعزام بیماران به خارج از کشور بی نیاز شدیم. پدرم در بیمارستان کاشان، جان خود را از دست داد و مادرم هم چندین بار در بیمارستان کاشان بستری شده است و همین امروز هم در همان کاشان بستری است. اعتقادم بر این است که اگر بیمارستان کاشان درخور مادر بنده نیست، در شأن مردم هم نیست و اگر هم هست، برای مادر بنده نیز هست. این حرف‌ها را به عنوان حرف‌های پوپولیستی نمی‌گویم. همسر من زمانی که زایمان کرد، رییس دانشگاه بودم و گفتم باید در اتاق شش تخته همان شهر بماند، چون خون همسر بنده، سرخ‌تر از خون زنان روستایی آن دیار نیست. در خانه ما هنوز یک قرص خارجی مصرف نشده، از مسیر پاویون هم رفت و آمد نمی ‌نم و خودم نان و گوشت و مایحتاج را می‌خرم تا حداقل بفهمم مردم چه مشکلات و دردهایی دارند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: