رئیس جمهور فیلیپین، خواستار مداخله ناوگان هفتم ارتش ایالات متحده علیه نیرو‌های چینی در دریای چین جنوبی شده است.
کد خبر: ۶۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹        10 July 2019
 رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین اعلام کرده است که در صورت نقض قوانین بین‌المللی آب‌راه‌های دریایی توسط چین، آمریکا باید با نیروی نظامی خود از فیلیپین حمایت کند.

به گزارش سی. ان. ان، دوترته به خبرنگاران اعلام کرده است که آمریکا باید همه چیز تحت کنترل چین در منطقه را "بمباران" کند؛ مگر اینکه دولت چین، کنترل جزایر اسپراتلی و دیگر مناطقی که تحت ادعای این کشور است را واگذار کند.

وی اظهار داشته است: "می‌خواهم تمام نیرو‌های مسلح ناوگان هفتم آمریکا آنجا باشند؛ وقتی آن‌ها به دریای چین جنوبی وارد شوند، من نیز همراه نیروی آمریکایی که نخست آنجا می‌رود خواهم بود، سپس به آمریکایی‌ها خواهم گفت: ‘بسیار خب، بیایید همه چیز را بمباران کنیم! ’"

این اظهار نظر از سوی وی در حالی منتشر شده است که وی ماه‌ها پیش، کانادا را که یکی از بزرگترین هم‌پیمانان آمریکا است به جنگ تهدید کرد؛ این تهدید پس از آن صورت گرفت که یک شرکت کانادایی، محموله عظیمی از زباله‌های پلاستیکی را با برچسب کالا‌های قابل بازیافت به فیلیپین ارسال کرد.

اوایل امسال دوترته در واکنش به این خبر، در مورد کانادا اظهار داشته بود: "ما علیه آن‌ها اعلام جنگ خواهیم کرد؛ ما به هر حال از پس آن‌ها برخواهیم آمد".

حال، دولت فیلیپین، ادعای حکمرانی چین بر دریای چین جنوبی را به چالش کشیده است؛ این دریا، مسیر تجاری مهمی به شمار می‌رود که با حضور ارتش چین، بر سرش جنجال به وجود آمده است.

طبق گزارشات، همزمان با این مسئله، دولت دوترته با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، وارد توافقی کلامی درخصوص حق ماهیگیری کشتی‌های چینی در ساحل فیلیپین شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طی بازدید خود از چندین کشور آسیایی در سال ۲۰۱۷ و دیدار با دوترته، وی را مورد تحسین قرار داد و علی‌رغم گزارشات کشتار‌های فراقانونی در فیلیپین، به داشتن "رابطه عالی" با وی اشاره کرد.
منبع:پایگاه خبری هیل
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: