با خرید مزارع گندم و معادن آهن صورت گرفت؛
ایران و عربستان در مدت کوتاهی از یکدیگر و برای نخستین بار به سرمایه گذاری در استرالیا روی آورده اند.
کد خبر: ۵۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶        18 June 2019

سرمایه‌گذاری در استرالیا؛ زمین جدید رقابت ایران و عربستان
معدن سنگ آهن متعلق به ایران
 

اطلس‌خبر به نقل از پارسینه:

ایران و عربستان سعودی که رقابتی شدید با یکدیگر در غرب آسیا دارند، اکنون هر دو به سرمایه گذاری در استرالیا روی آورده اند.

«فوربز» گزارش داد که عربستان سعودی از طریق «شرکت سرمایه گذاری کشاورزی و دامداری سعودی» یکی از بزرگترین هولدینگ‌های کشاورزی جهان را به مساحت ۵۰۰ هزار جریب از یک گندم کار برجسته استرالیایی به نام جان نیکولتی به مبلغ تقریبی ۴۰ میلیون دلار خریده است.

از سوی دیگر ایران هم با هزینه ۱.۷ میلیون دلار ۵۰ درصد از یک معدن سنگ آهن را در نزدیکی شهر معدنی «یالگو» که نزدیک برخی زمین‌های کشاورزی عربستان است، خریداری کرده است.

مالکیت عربستان بر مزرعه گندم پس از آن که با دقت از سوی مقامات استرالیایی مرتبط با سرمایه گذاری‌های خارجی مورد ارزیابی قرار گرفت، اوایل ماه آوریل تکمیل شد. قرارداد ایران با شرکت استرالیایی «ونوس متالز» هم اوایل ماه جاری میلادی اعلام شد.

موضوع قابل توجه این است که نه عربستان سعودی و نه ایران پیش از این فعالیت تجاری در استرالیا نداشتند و اگرچه ممکن است همزمانی سرمایه گذاری آن‌ها تصادفی باشد، اما این احتمال وجود دارد آن‌ها در مسیر سرمایه گذاری یکدیگر را دنبال می‌کنند تا دوستانشان را نزدیک، و دشمنانشان را نزدیکتر نگه دارند.

گفته می‌شود شرکت ایرانی خریدار معدن سنگ آهن، یک معدن دیگر را در شهر «یوگی» خریداری کرده است و به نظر می‌رسد کار توسعه و استخراج هر دو معدن با هم انجام شود.


کشاورزی ساده‌تر از معدن کاوی است


سرمایه گذاری سعودی‌ها در کشاورزی احتمالا مدیریت ساده تری نسبت به طرح‌های ایران برای معادن سنگ آهن درجه پایینی خواهد داشت که نیازمند هزینه‌های بیشتری است.

در واقع کاشتن گندم در مزارع سعودی از چند هفته پیش آغاز شده و انتظار می‌رود نخستین برداشت آن از اواسط مهر ماه آغاز شده و تا کریسمس ادامه پیدا کند.

در کنار این مزرعه یک گله ۴۰ هزار راسی گوسفند هم وجود دارد که بیشتر برای پشمشان پرورش داده می‌شوند.

بهره برداری از معادن آهن، اما بیشتر زمان می‌برد چرا که عیار معدن سنگ آهن یالگو کمتر از ۳۰ درصد است.

برای صادرات به ایران یا فروش به کارخانه‌های نورد فولاد شرق آسیا، سنگ آهن مذکور باید دست کم دوبرابر عیار کنونی باشد که فرآیند هزینه بری است.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: