یحیی کمالی پور نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با پارسینه
استفاده از مواد مخدر صنعتی به جای سنتی در میان جوانان و دانش آموزان شیوع پیدا کرده است برای مبارزه با مواد مخدر راهی جز کنترل و نظارت فرهنگی و اجتماعی در خانواده نداریم
کد خبر: ۵۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱        13 June 2019

اطلس‌خبر به نقل از پارسینه:

یحیی کمالی پور، نماینده جیرفت و نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: بر اساس آمار و ارقامی که داریم مانند سطح زیر کشت، تعداد معتادان، دسترسی به مواد مخدر و مصرف مواد مخدر در محیط‌های بسته مانند زندان و جا‌های دیگر، نتیجه می‌گیریم که اقدام یک جانبه ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر نه تنها نتوانسته جلوی این حجم از استفاده موادمخدر را بگیرد بلکه تا حدودی نا کارآمد جلوه کرده است.

 مبارزه با مواد مخدر صرفا مبارزه فیزیکی و قضایی نیست.

 بر اساس آمار و ارقامی که داریم مانند سطح زیر کشت، تعداد معتادان، دسترسی به مواد مخدر و مصرف مواد مخدر در محیط‌های بسته مانند #زندان و جا‌های دیگر، نتیجه می‌گیریم که اقدام یک جانبه ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر نه تنها نتوانسته جلوی این حجم از استفاده مواد مخدر را بگیرد بلکه تا حدودی نا کارآمد جلوه کرده است.

اصلاح_قانون مواد مخدر در بحث اعدام هم بیانگر همین نتیجه بود که جامعه علمی و دانشگاهی ما به آن رسیده بود. در حال حاضر شیوع استفاده از مواد مخدر صنعتی به جای سنتی در میان جوانان و دانش_آموزان این زنگ خطر را به صدا در آورده که برای مبارزه با مواد مخدر راهی جز کنترل و نظارت فرهنگی و اجتماعی در خانواده نداریم.

امروز جامعه از نبود پایش آماری از خانواده‌هایی که ممکن است در بحث مواد مخدر آسیب پذیر باشند، رنج می‌برد. مطمئنا حاشیه نشینی، فقر و اعتیاد خانواده‌ها موجب آسیب پذیری فرزندان خانواده نسبت به استفاده از مواد مخدر می‌شود.

 ما نمی‌توانیم مسایل فرهنگی و اجتماعی جامعه را نادیده بگیریم و توقع داشته باشیم که همه چیز گل و بلبل شود. قطعا چنین اتفاقی نمی‌افتد. برای مثال سرپرست یک خانواده در نقاط محروم را به علت حمل مواد مخدر دستگیر و یا اعدام کرده ایم، اما آسیب شناسی نکرده ایم که چه اتفاقی افتاده که این فرد به حمل مواد مخدر روی آورده است.

مطمئنا آن سرپرست خانواده از فقر و فلاکت دست به چنین کاری زده است و ممکن است اعضای آن خانواده هم همین مسیر را بروند و اگر این مسیر را بروند یعنی اینکه ما یک شاخه را زده ایم و بوته را قوی کرده ایم و این وضعیت کنونی مبارزه با مواد مخدر است.

 به نظر می‌رسد نهاد‌های متولی مبارزه با مواد مخدر که کم هم نیستند اگر می‌خواهند مشکل مواد مخدر را حل کنند ابتدا باید منافذ مصرف مواد مخدر را ببندند و کنترل کنند. در این شرایط شاهد خواهیم بود اگر خروار‌ها مواد مخدر در وسط خیابان هم ریخته باشد کسی به آن نگاه نمی‌کند. ضعف ما در این جا است و باید آن را پوشش داد. در حال حاضر هم شاید زمان برای کنترل و نظارت_اجتماعی و فرهنگی استفاده از مواد مخدر شاید دیر شده باشد.
منبع:پارسینه
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: