موقعیت فعلی هواوی به عنوان دومین برند بزرگ دیجیتال، موجب شده است که راهی جز مقاومت پیش روی خود نبیند.
کد خبر: ۵۸۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲        10 June 2019
 عمق پرونده «هواوی»

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حامد حاجی‌حیدری عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران یادداشتی با عنوان عمق پرونده ”هواوی" منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:

در آغاز اوج‌گیری درگیری با دستور اجرایی ترامپ، شرکت هواوی اعلام کرد: «ما قربانی زورگویی امریکا شده‌ایم، ولی، درصدد توافق با گوگل هستیم». این توافق با گوگل، نه تنها به دست نیامد، بلکه دامنه حمله به زیرساختی‌ترین شرکت‌های تأمین لایسنس تراشه گسترش یافت، و حالا، هواوی هدف خشن‌ترین نبرد تجاری تاریخ اقتصاد قرار گرفته، و از همه جهت، محاصره شده است. آرم و اینتل و مایکروسافت و کوالکام و برادکام و اینفینون و کورنینگ و مایکرون و وسترن دیجیتال و ... روابط تجاری با هواوی را قطع کرده‌اند. این، یک محاصره کامل است.

 آیا هواوی به راستی یک تهدید ملی برای امریکا و هم‌قطارانش بوده یا صرفاً به عنوان یک اهرم فشار برای نبرد تجاری با چین مورد سوء استفاده قرار گرفته است؟ دولت ایالات‌ متحده امریکا اقدامات سنگینی را علیه شرکت عظیم هواوی انجام داد که به موجب آن، بسیاری از شرکای جهانی هواوی، همکاری خود را با این شرکت قطع کردند؛ با ‌این حال، در ‌حالی که هم اکنون، تأثیرات تصمیم یاد ‌شده بر بازار امریکا به وضوح حس می‌شود؛ اما، هنوز به طور ‌کامل چرایی صدور این دستور اجرایی مشخص نیست. اگر تکنولوژی زیرساخت هواوی به جاسوسی متهم شده است، چرا خط تولید گوشی‌های تلفن همراه هواوی، اوج آماج این حملات بوده‌اند و مطابق برخی خبرها به تعطیلی کشیده شده‌اند؟

موقعیت فعلی هواوی به عنوان دومین برند بزرگ دیجیتال، موجب شده است که راهی جز مقاومت پیش روی خود نبیند. البته اگر یک سال قبل، «زدتی‌ای» نیز همین مسیر را رفته بود، احتمالاً اکنون وضع بهتری داشت، ولی به نظر می‌رسد که هواوی به رغم «زدتی‌ای» نمی‌تواند از موقعیت بسیار بسیار ممتاز خود چشم بپوشد. و برای پیمودن استراتژی مقاومت، از حمایت کامل دولت چین در تحریم متقابل شرکت‌های امریکایی به لحاظ انحصار چین در بازار فلزات کمیاب، و موقعیت چین در بازار کار و ...  بهره‌مند است. یکی از نشانه‌های این مقاومت، آن است که هواوی، به سرعت، اتمسفر نرم‌افزاری خاص خود با عنوان ARK را معرفی کرده است که می‌تواند بهره‌برداری از همه اپ‌های گوگل را تضمین نماید. سطح تنش به میزان بالایی ارتقاء یافته است.

وخامت این فضای پر التهاب، می‌تواند به شکل‌گیری یک بازار عظیم غیررسمی بینجامد، مرکب از طیف متنوع محصولات الکترونیک چینی و روسی که در فیلم‌های آینده‌نگر دیجیتال وعده داده شده بود. این بازار عظیم که فعلاً غیر رسمی است و سردمداران آن چین و روسیه و رفته رفته کشورهای مهم دیگر همچون هند و شاید هم در آینده تکنولوژی ایرانی خواهند بود، آن‌چنان بازار جهانی را متأثر خواهد کرد که می‌تواند بازار فعلی و قوانین تجارت جهانی را دو شقه کند، و در نهایت، در میان‌مدت و حتی کوتاه‌مدت، نظم فعلی را یکسره به حاشیه براند.

همان طور که در مورد کلاسیک نبرد نظامی سوریه معلوم شد که کشاندن مداخله قدرت نظامی روسیه در فرمول مقاومت می‌تواند مناسبات معمول ولی ناعادلانه جنگ در جهان را به حاشیه براند، امروز، در زمینه نبرد تجاری، وارد شدن چین به یک تقابل تجاری مستقیم می‌تواند فضای تجاری جدیدی را بگشاید که مطلقاً به معنای انزوای چین نخواهد بود، بلکه بر عکس، یک بی‌نظمی گسترده تجاری در سرتاسر جهان را دامن می‌زند که بازنده آن به احتمال زیاد، امریکا و متحدان او خواهند بود. بنا بر این سطح بالای خشونت امریکا در شرایط فعلی در یک نبرد تجاری می‌تواند نه نشان از احساس قدرت او باشد، بلکه ناشی از دست و پا زدن در فضایی باشد که برای مدت‌ها از جانب رؤسای جمهور پیشین امریکا مورد غفلت واقع شده بود و چین را به این سطح از قدرت تجاری رسانده که برگشت ناپذیر به نظر می‌رسد. این، صورت مسأله اصلی در نبرد هواوی و امریکاست.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: