چهار آیین گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۶ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است.
کد خبر: ۵۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱        14 May 2019
برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از سقوط آزاد قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۶ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌های اغلب نقاط کشور ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است.

وی عدم دسترسی عادلانه مرغداران گوشتی به آمار و اطلاعات مورد نیاز تولید را دلیل اصلی افت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برخلاف ماده ۵ قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مرغداران قرار نمی‌دهد که در نهایت این امر منجر به افزایش تولید و زیان فاحش مرغداران شده است.

چهار آیین از کاهش ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ از ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: با توجه به روند کنونی عرضه در برابر تقاضا پیش بینی می‌شود که این روند تا پایان هفته در بازار استمرار یابد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرغداران در فروش هر کیلو مرغ با زیان حداقل ۳ هزار تومانی روبرو هستند، بیان کرد: این در حالی است که بخش دولتی برنامه ریزی مناسبی برای کنترل تولید ندارد.

وی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به بی کفایتی وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت تولید و کمبود نقدینگی مرغداران ناشی از زیان ماه‌های اخیر، پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ از خرداد به سبب کاهش جوجه ریزی با روند صعودی در بازار روبرو شود.

چهار آیین ادامه داد: اگرچه آمار و اطلاعاتی دقیقی از میزان جوجه ریزی واحد‌های مرغداری در دسترس نیست، اما تحلیل‌ها حاکی از آن است که به سبب کاهش قیمت جوجه یکروزه در بازار، تقاضای چندانی برای جوجه ریزی وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۲۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها را ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که به سبب دخالت‌های غیر قانونی و غیر کارشناسی دولت، مرغ با نرخ‌های کمتری در بازار عرضه می‌شود که این امر سرنوشت نامطلوبی برای مرغداران ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه تولید مرغ در ورطه نابودی است، بیان کرد: با توجه به آنکه نهاده‌های دامی مورد نیاز با نرخ مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد، از این رو این امر بر افزایش هزینه‌های تولید و زیان مرغداران دامن می‌زند.

این مقام مسئول در پایان با انتقاد از این مسئله که بازار نهاده‌های دامی همچنان آشفته است، تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ و ذرت یک هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که با نرخ مصوب خود فاصله چشمگیری دارد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: