از نامه روحانی به اتحادیه اروپا تا تهدید فرانسه به بازگشت تحریمهای ایران؛
وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که دیدار برنامه‌ریزی‌شده مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور، با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در برلین لغو شد.وزیر خارجه آمریکا که در بغداد با مقام‌های ارشد عراقی دیدار و گفت‌وگو کرده، می‌گوید سفر او «در پی تشدید تحرکات ایران» صورت گرفته و با مقام‌های عراقی در مورد تامین امنیت شهروندان و منافع ایالات متحده گفت‌وگو کرده‌است.
کد خبر: ۵۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸        08 May 2019

دیدار امنیتی پومپئو با مقامات عراق / اعزام بمب‌افکن‌های بی-۵۲ به خلیج فارس

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در پی سفر غیرمنتظره خود به بغداد اعلام کرده که درباره امنیت نیرو‌های آمریکایی در این کشور و وضعیت شبه نظامیان مورد حمایت ایران به طور جداگانه با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، گفتگو کرده است.مایک پمپئو شبانه و تحت تدابیر امنیتی شدید به عراق سفر کرد. او پس از ترک عراق به خبرنگاران همراه خود گفت که هدف از این سفر مطلع کردن مقامات ارشد عراق از "جریان تهدیدات افزایش یافته است که ما دیده ایم. "

وزیر امور خارجه آمریکا درباره تهدیدات نظامی منتسب به ایران جزئیاتی بیان نکرد، اما گفت: واشنگتن درباره "حمله قریب الوقوع" نیرو‌های تحت امر ایران "اطلاعات مشخصی" داشته است.پومپئو اظهار کرده‌است که نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری عراق «اطمینان داده‌اند که به وظیفه خود (در مورد حفاظت از آمریکایی‌ها) واقف هستند».خبرگزاری رویترز می‌گوید مقام‌های عراقی ضمن آن‌که دیدار با نخست‌وزیر را تائید کرده‌اند، اما از ارائه جزئیات خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه و اسوشیتدپرس گزارش داده‌اند آقای پومپئو با وجود آن‌که تاکید کرده است تهدید‌هایی وجود دارند و این تهدید‌ها جدی‌ست، اما شرح و توضیحی در مورد آن‌ها نداده‌است: «ما برای مقابله [با این تهدیدها]تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. فرای این موضوع، چیز بیشتری نمی‌توانم بگویم».سفر ناگهانی وزیر خارجه آمریکا به عراق در حالی انجام می‌شود که آمریکا دست به افزایش توان و ظرفیت نظامی و تهاجمی خود در منطقه زده است.

قبل از این سفر، دیدار پومپئو با مرکل به خاطر «مسائل اضطراری» لغو شده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دیدار برنامه‌ریزی‌شده مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور، با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در برلین لغو شد.پومپئو در این سفر قرار بود که با مرکل و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان دیدار کند، اما به گفته مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این دیدار‌ها به «خاطر مسائل اضطراری» باید دوباره برنامه‌ریزی شود.

اورتگاس توضیح بیشتری درباره لغو این دیدار‌ها که در آخرین دقایق انجام شد، نداده است. وی تنها اظهار داشت: «ما در انتظار هستیم که این دیدار‌های مهم بار دیگر برنامه‌ریزی شود... وزیر خارجه نیز مشتاق است که به زودی به برلین برود».

اما از سوی دیگر به دنبال اظهارات مقام‌های آمریکایی در خصوص «تهدیدی جدی و رفتار‌های نگران‌کننده ایران»، وزارت دفاع این کشور، پنتاگون،  از اعزام بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ به منطقه خبر داد.اعزام این بمب‌افکن‌ها همراه با ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نشانه‌های روشن و تازه‌ای دریافت کرده که نشان می‌دهند ایران و نیرو‌های نیابتی آن در حال تدارک حمله احتمالی به نیرو‌های آمریکایی هستند.

چارلز سامرز، کفیل سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اعزام ناوگروه یواس‌اس آبراهام لینکلن و بمب‌افکن به منطقه گامی احتیاطی برای مقابله احتمالی با علائم تازه‌ای است که نشان می‌دهد ایران تدارکات برای عملیات تهاجمی علیه نیرو‌ها یا منافع آمریکا را تشدید کرده است.این سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد: ما بر بیانیه کاخ سفید تاکید می‌کنیم که به دنبال جنگ با ایران نیستیم، بلکه از نیرو‌های آمریکایی، متحدان‌مان و منافع‌مان در منطقه دفاع می‌کنیم.

چارلز سامرز از ارائه اطلاعات در خصوص محل استقرار بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ خودداری کرد و اظهار داشت: نیروی هوایی آمریکا بمب‌افکن‌های بی-۵۲ را در منطقه تحت پوشش ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مستقر خواهد کرد.سامرز اضافه کرده است: ما زمان دقیق اعزام و محل استقرار آن‌ها را اعلام نمی‌کنیم.

اما امروز چهارشنبه ایران در نامه به ۱+۴ کاهش تعهداتش در برجام را اعلام می‌کند.دولت ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت) در نامه‌ای به کشور‌های حاضر در توافق هسته‌ای (برجام) تصمیم خود برای کاهش تعهداتش در قبال این توافق را اعلام می‌کند.هم زمان، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که به روسیه سفر کرده گفته است که اقدام ایران در چارچوب برجام خواهد بود و جمهوری اسلامی قصد خروج از این توافق را ندارد.

نامه مذکور را حسن روحانی، در اولین سالروز خروج آمریکا از برجام، برای سران پنج کشور فرانسه، بریتانیا، چین آلمان و روسیه ارسال می‌‍ کند. روحانی در نامه خود "تاکید خواهد کرد که ایران چقدر در موضوع برجام خویشتنداری کرده، اما فرصت‌ها از دست رفته است و طرف مقابل نتوانسته به تعهداتش در برجام عمل کند به طوری که برای ایران راهی به جز کاهش تعهداتش نیست. " در خبر منتشر شده از کاهش تعهدات ایران به عنوان "متزلزل کردن یکی از پایه‌های مهم توافق هسته‌ای" یاد شده است.

خواسته ایران "بازگشت شرایط در زمینه بانکی و نفتی به بیش از خروج آمریکا در اردیبهشت ماه سال ۹۷ است. "دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یک سال پیش اعلام کرد که این کشور از برجام خارج می‌شود. در پی آن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور کامل بازگشت.

در واکنش به نامه حسن روحانی، یک مقام مسئول در ریاست‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت گفت که اگر تهران از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی عدول کند، اروپا ناچار است دوباره تحریم‌ها علیه ایران را برقرار کند.خبرگزاری رویترز اظهارات این مقام فرانسوی را بدون اشاره به نام وی بازتاب داده که می‌گوید: «ما دوست نداریم تهران اعلام کند دست به اقداماتی خواهد زد که ناقض توافق هسته‌ای است، چون در این صورت ما اروپایی‌ها ناگزیریم طبق توافقنامه، تحریم‌ها را دوباره برقرار سازیم».

وی افزود: «نمی‌خواهیم چنین شود و امیدواریم که مقامات ایران نیز چنین تصمیمی نگیرند».این مقام فرانسوی در ادامه افزود: «ما پیام‌هایی به تهران فرستاده‌ایم تا روشن کرده باشیم که مصمم به اجرای توافق هستیم و واقعا می‌خواهیم که آن‌ها در این توافق باقی بمانند، اگرچه ما پیچیدگی شرایط را تصدیق می‌کنیم و همین پیام‌ها را نیز برای متحدان آمریکایی خود فرستاده‌ایم».

وی در نهایت گفت: «بستگی دارد که تهران (چهارشنبه) چه بگوید. اما در این مقطع ما انتظار داریم که اروپایی‌ها واکنش یکسانی به آن نشان دهند. البته ما دقیق نمی‌دانیم که برنامه آن‌ها چه خواهد بود. با این حال خودمان را برای احتمالات متفاوت آماده می‌کنیم».
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: