معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) به سوالاتی در خصوص توان دفاعی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد.
کد خبر: ۵۷۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲        25 April 2019

سردار سرتیپ پاسدار علی شادمانی معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) همشهری سردار شهید مدافع حرم حسین همدانی است. او برای نخستین بار در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی با حسین همدانی در همدان آشنا شد و دوستی آن‌ها در غرب و جنوب کشور و تا خارج از مرز‌های کشور امتداد یافت.

علی شادمانی پیش از انقلاب اسلامی دانشجوی رشته خون‌شناسی دانشگاه مشهد بود که به دلایلی مجبور به ترک تحصیل شد و به خدمت سربازی رفت. با اوج‌گیری مبارزات انقلاب اسلامی، از محل خدمتش فرار کرد و به جمع مبارزان انقلابی در همدان پیوست.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی علی شادمانی به عضویت سپاه درآمد و با آغاز غائله کردستان به همراه ۶۴ همدانی به پاوه رفت و پس از آن به مدت ۶ ماه در سنندج و سقز به مقابله با ضدانقلاب پرداخت که از آن جمع ۶۴ نفره، ۶۱ نفر به شهادت رسیدند.

شادمانی پس از اولین مرحله حضور در کردستان به عنوان مسئول آموزش سپاه همدان انتخاب شد و در جریان کودتای نوژه به عنوان اولین نیرو‌ها برای مقابله با کودتاگران وارد عمل شد.

پیش از آغاز رسمی جنگ تحمیلی و با شروع درگیری‌های مرزی او به همراه سردار همدانی و دیگر پاسداران همدانی به مرز‌های غربی کشور رفت. سپس با آغاز جنگ، او به همراه دیگر همدانی‌ها در جبهه سرپل‌ذهاب در برابر دشمن بعثی ایستاد.

شادمانی یک سال و نیم پس از آغاز جنگ تحمیلی و آن وقتی که تیپ ۲۷ محمدرسول الله (ص) با حضور نیرو‌های تهرانی و همدانی در حال تشکیل بود، به فرماندهی سپاه ایلام منصوب شد. فرماندهی جبهه سرپل ذهاب نیز به شهید حاجی‌بابایی (برادر حمیدرضا حاجی‌بابایی) واگذار شد.

در چهارمین سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تیپ انصارالحسین (ع) تشکیل شد و حسین همدانی فرمانده آن تیپ شد. علی شادمانی نیز از ایلام به آن لشکر رفت و جانشین فرمانده لشکر شد.

اواخر سال ۶۲ شادمانی برای گذراندن دوره آموزشی فرماندهی برای مدیریت یگان‌های جدید به تهران رفت و پس از آن فرمانده لشکر صاحب الزمان (عج) شد. پس از آن نیز برای مدتی به قرارگاه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام رمضان رفت و مسئول عملیات آن قرارگاه شد.

شادمانی در سال‌های ۶۵ تا ۶۷ دوره متفاوتی را تجربه کرد و با حضور در پاوه ضمن فرماندهی سپاه پاوه، فرماندار پاوه و جوانرود (اورامانات) هم شد. سردار شادمانی در خلال این سال‌ها در دوره‌هایی فرماندهی یگان انصارالحسین (ع) که خود از پایه‌گذاران آن بود را نیز برعهده داشت. پس از پایان جنگ تحمیلی، سردار شادمانی در سمت‌هایی همچون فرماندهی لشکر بعثت کرمانشاه و قرارگاه نجف اشرف و معاونت عملیات ستاد کل نیرو‌های مسلح خدمت کرد.

در سال ۹۵ و با تغییراتی که در قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) و ستاد کل نیرو‌های مسلح صورت گرفت، سردار شادمانی به سمت معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) منصوب شد.

در ادامه مهمترین محور‌ها و متن کامل گفت‌وگوی ما با سردار شادمانی که از باسابقه‌ترین فرماندهان نظامی و از فرماندهان ارشد نیرو‌های مسلح است را می‌خوانید:

** پیشرفت ایران در حوزه جنگ الکترونیک

** "نیرو‌های تجهیزات محور" و "محور مقاومت" اولویت‌های ما در نیرو‌های مسلح است

** بیشتر کشور‌ها امنیت در خلیج فارس را از ما مطالبه می‌کنند

** اجازه حمله پیش‌دستانه به تهدیدات شکل گرفته نداریم

** حرکات نفتکش‌های فرامنطقه‌ای زیر دید ایران است

** قدرت جمهوری اسلامی ایران تنها موشک نیست

** هدف از لشکرکشی آمریکا به افغانستان و عراق، انقلاب اسلامی بود

** همکاری ایران با ۵ ارتش بزرگ در جبهه مقاومت

** اشراف اطلاعاتی ایران به دکترین دفاعی دشمنان و اقدامات آنان

** ابوموسی به هیچ وجه تهدید نمی‌شود

** پاسخ کوبنده‌ای به عملیات T۴ رژیم صهیونیستی داده شد

- به عنوان سوال اول بفرمایید که ارزیابی شما از وضعیت دفاعی جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی چیست؟

سردار شادمانی: انقلاب اسلامی دو هدف عمده مدنظر داشت که این اهداف را هم به مردم و هم به همه مخاطبان خودش اعلام کرد. این اهداف عبارت بودند از آنکه هم برای اسلامی شدن و هم برای استقلال و قطع وابستگی کشور به بیگانگان باید تلاش شود.

آرمان‌های انقلاب اسلامی خوشایند خیلی‌ها از جمله کشور‌هایی که روحیه سلطه‌گری داشتند که در راس آن‌ها آمریکاست، نبود. خب طبیعی است که آن‌ها مخالف رسیدن یک کشور به چنین آرمان‌هایی باشند و مخالفت آن‌ها با انقلاب اسلامی در این ۴۰ سال به همین جهت همواره استمرار داشته است. ضمن اینکه مخالفت آمریکایی‌ها متنوع و در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی، فرهنگی و عملیات روانی است.

جمهوری اسلامی ایران که از یک خرد نخبگانی و اجماعی برخوردار است، باید برای دستیابی به آرمان‌های خود تدابیری را در حوزه‌های مختلف بکار می‌برد؛ بخصوص در حوزه دفاعی و نظامی.

وقتی که جمهوری اسلامی ایران متوجه شد که در برابر آرمان‌های خود با انواع تهدیدات اعم از کودتا، جنگ شهری و جنگ نظامی خارجی مواجه است، طبیعی بود که باید برای مقابله با تهدیدات فوق، قدرت خود را افزایش دهد. گروهک‌های ضد انقلاب با پشتیبانی دشمنانی مثل آمریکا و کشور‌های اروپایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه و کشور‌های مرتجع عربی منطقه دست به خرابکاری و اقدامات ناامن‌کننده زدند.

اولین موفقیت جمهوری اسلامی ایران این است که تنوع، شدت و اهدافی که تهدید برای آن‌ها طراحی شده‌اند را به خوبی شناخته است. از طرف دیگر انقلاب اسلامی تصمیم گرفت تا مقاومت کند و ملت خود را از خفت و ذلت نجات دهد. برای مقاومت باید ساز و کار آن مشخص شود. به همین منظور برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را مشخص کرد.

در حوزه برنامه‌های کوتاه مدت اولین اقدام انقلاب اسلامی بازسازی ارتش بود؛ ارتشی که در اثر از هم پاشیدگی رژیم طاغوت دچار آسیب شده بود. برخی از سران ارتش یا فرار کرده بودند، یا دستگیر شده بودند و یا زودتر از موعد بازنشسته شده بودند. بخشی از امکانات ارتش هم در کردستان توسط ضد انقلاب غارت شده بود و بخش باقی‌مانده آن هم با ضدانقلاب درگیر شده بود. همچنین همان موقع خیلی‌ها شعار می‌دادند که ارتش باید منحل شود، اما با هوشیاری که امام خمینی (ره) داشتند، فرمودند: ارتش مال ملت است و همین ارتش از انقلاب حمایت کرد. از این رو تصمیم بر این شد تا در مرحله اول ارتش بازسازی شود و بلافاصله بعد از آن سپاه پاسداران تاسیس و به مرور تقویت شد.

آن موقع سپاه بالگرد، هواپیما و تانک نداشت بلکه یک نیروی پیاده با حداقل امکانات بود. اما آن سپاه و آن ارتش تقویت و بازسازی شدند. وجود تهدیدات به ما دیکته کرد تا قدرتمند شویم؛ لذا انقلاب اسلامی برای مقابله با دشمنان خود را قوی کرد. البته هرقدر که جلوتر آمدیم، دشمن هم به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته نظامی، رشد کرد. در چنین اوضاعی ما باید دشمن را دائم رصد می‌کردیم تا ببینیم او چه تجهیزاتی بدست می‌آورد و ما برای مقابله با آن‌ها باید چه تجهیزاتی بدست آوریم. البته روش ما با روش دشمن کاملاً متفاوت است. شاید آن‌ها به دنبال سلاح کشتار جمعی با استفاده از حداقل نیروی انسانی باشند، اما ما هرگز به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم.

در دوران دفاع مقدس ارتش و سپاه برای مقابله با دشمن رشد کردند، تجربه یافتند و ساختار و سازمان خود را ارتقا داده و منسجم‌تر شدند. تجربه هشت سال دفاع مقدس به آسانی به دست نیامده و هیچ کشوری تجربه‌ای مانند ما را ندارد و مانند ما نجنگیده است. آمریکایی که اینقدر جنگ به راه انداخته است مانند ما تجربه جنگی ندارد. دفاع مقدس بر داشته‌های ما اضافه کرد. در آن زمان باورمان نمی‌شد که ارتش و سپاه با دو فرهنگ متفاوت دوشادوش هم حماسه فتح المبین و آزادی خرمشهر را بیافرینند. آن حماسه‌ها یک معجزه بود. به طور طبیعی ۲ واحد اگر همگن نباشند، نمی‌توانند با همدیگر کار کنند؛ اما ارتش و سپاه با یک آهنگ حماسه‌های بزرگ آفریدند.

در هشت سال دفاع مقدس ما با تمام جهان کفر روبرو بودیم، چراکه تمامی کشور‌ها به دشمن بعثی کمک‌های گسترده مالی و تسلیحاتی می‌کردند و در حقیقت در یک عملیات ما با ده‌ها کشور مقابله می‌کردیم. در این شرایط یک تشکیلات نظامی سازماندهی منسجم و استخوان‌بندی مناسب پیدا می‌کند.

در ادامه روند انقلاب، وقتی با صدور قطعنامه، جنگ به پایان رسید و بساط صدام برچیده شد ما باید به رفتار دشمن نگاه می‌کردیم. ما دشمن را در زیر نگاه خود نگه داشتیم و دیدیم که آنان همواره در پی توطئه و دشمنی هستند. آن حوادث تروریستی که در آمریکا به وجود آمد و البته کار خودشان بود و در نتیجه لشکرکشی آمریکایی‌ها به منطقه انجام گرفت، با هدف تهدید انقلاب اسلامی و طرفداران آن در منطقه بود. برای عراق آنقدر لشکرکشی لازم نبود. خبرگان نظامی معتقدند که چند درصد لشکرکشی آمریکا برای عراق بود؛ عراقی که مقاومتی در برابر آمریکایی‌ها نکرد. در موضوع افغانستان نیز قدرت نظامی زیادی برای بازپس‌گیری افغانستان نیاز بود. از این رو بعضی‌ها تحلیل می‌کردند که این حجم لشکرکشی علیه چین و روسیه است، اما در عمل مشخص شد که این جنگ‌ها در محیط پیرامونی ما و برای هدف قرار دادن دوستان ما و در نهایت خود ما طراحی شده است.

در چنین شرایطی روند قدرت‌یابی باید از طریق قدرت نظامی توسعه پیدا می‌کرد و در این شرایط بود که ما به قدرت موشکی رسیدیم. توسعه توان موشکی ما را در رساندن به قدرت بازدارندگی بسیار کمک کرد. ما برای دفاع، انواع یگان‌های زرهی، پیاده، تکاور و... را در اختیار داشتیم، اما این یگان‌ها صرفاً قادر به جنگ سطحی هستند. ما نقص‌هایی داشتیم که می‌بایست آن‌ها را با یک قدرت جدید جایگزین می‌کردیم، لذا رو به توسعه قدرت موشکی آوردیم. ما امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که علیرغم آنکه دشمن بار‌ها قصد حمله به ما را داشته است، اما به دلیل اینکه خودش را کاملا در محاصره و تیررس ما دیده جرأت تهاجم به جمهوری اسلامی ایران را نداشته است

- آمریکا چه زمان‌هایی قصد حمله به ایران را داشته است.

سردار شادمانی: چند مورد بوده است که مربوط به زمانی است که هنوز قدرت منطقه‌ای ما ظهور پیدا نکرده بود.

در رابطه با منطقه باید بگویم که دشمن در خلیج فارس منابع حیاتی دارد و اگر بخواهد در این منطقه علیه ما بجنگد، خود او بیشتر از همه آسیب می‌بیند. دشمن باید بداند که کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های خود و دوستانش زیر دید و کنترل جمهوری اسلامی قرار دارند. علاوه بر این پایگاه‌هایی که دشمن در منطقه دارد، نیز زیر نظر ماست و ما از هرجا که به ما حمله شود قادر به هدفگیری همان نقطه هستیم. به کشور‌های همسایه هم گفته‌ایم دشمن از هر نقطه‌ای به ما حمله کند ما همان نقطه را می‌زنیم. برای دفاع از مردم و منافع کشور هر کار نظامی معقول و منطقی لازم باشد، انجام می‌دهیم.

روند قدرت‌یابی در پرتو انقلاب اسلامی و هوشمندی مسئولان ادامه دارد و در هرمقطع ما دارای یک قدرت جدید شده‌ایم. قدرت نظامی امروز ما با سه سال پیش قابل مقایسه نیست. ما امروز منهای ارتش و سپاه در منطقه، در محور مقاومت با ۵ ارتش دیگر همکاری داریم. در سایه جبهه مقاومت، هزاران نفر در عراق، حشدالشعبی را سازماندهی کرده‌اند. خب همین حشد الشعبی بود که پدر داعش را در آورد. وگرنه ارتش عراق در جنگ با آمریکا آسیب دیده و فروپاشیده بود. پس معلوم است کارکرد حشد الشعبی در عراق قابل ملاحظه است.

نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا گفته بود که انقلاب اسلامی قبل از آنکه یک حکومت مستبد در داخل خودش از بین ببرد، بیشتر غرب و غرب‌زدگی را مورد هدف قرار داد. این حرف او درست است. حضرت امام آنقدر که آمریکا را در عمل مورد حمله قرار داد، به شاه حمله نکرد، چون می‌دانست آمریکا مردم ایران را بدبخت کرد.

انقلاب اسلامی رسالت بزرگی دارد که آن هم تربیت انسان‌هایی در تراز انسان‌های صدر اسلام است. قاسم سلیمانی و شهیدان باکری، همت و صیادشیرازی تربیت یافته انقلاب اسلامی هستند. قدرت جمهوری اسلامی ایران فقط موشک نیست بلکه قدرت جمهوری اسلامی قدرت نرم و سیاسی هم است. در منطقه محال است اتفاقی بیافتد و بدون حضور جمهوری اسلامی حل شود، خود دشمن هم این را می‌داند. دشمن از قدرت ما وحشت دارد و این بخاطر رهبری مقتدرانه امام خامنه‌ای و عدم تسلیم شدن در مقابل زورگویان خارجی و ساده‌اندیشان داخلی است.

موقعیت نظامی جمهوری اسلامی از نظر ما در بهترین وضع قرار دارد، اما کفایت نمی‌کند. این توان هم در کیفیت هم در کمیت باید افزایش داده شود تا به امید خدا به آرمان‌هایی که در چشم‌انداز‌های اصلی نظام تعیین شده است برسیم و به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شویم. امروز مراکز تحقیقاتی غرب این نکته را تایید می‌کنند که ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت جهانی است. هیچ کشوری مانند ما از یک پیشتوانه مردمی برخوردار نیست. اگر ما میلیون‌ها موشک داشته باشیم، اما مردم را نداشته باشیم هیچ قدرتی نداریم.

یکی از مؤلفه‌های قدرت ما صنعت بومی دفاعی است که قادر هستیم بسیاری از تسلیحات را خودمان تولید کنیم.

زمان پهلوی ۳۵ درصد بودجه عمومی کشور خرج نیرو‌های مسلح می‌شد؛ درست مثل الان عربستان، البته باشدت بیشتر، اما در جمهوری اسلامی به مراتب کمتر از آن خرج نیرو‌های مسلح می‌شود. شاهد موفقیت‌های ما هم همین وضعیت دشمن است. اینکه دشمن تهدید می‌کند، ولی حمله نمی‌کند بخاطر قدرت ما است. یکی از مؤلفه‌های قدرت ما صنعت بومی دفاعی است که قادر هستیم بسیاری از تسلیحات را خودمان تولید کنیم.

- در برخی حوزه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم مانند موشک بالستیک، اما در برخی حوزه‌ها مانند موشک‌های کروز اینطور نیست؟

سردار شادمانی: ما در دستیابی به برخی فناوری‌ها تاخیر داشتیم. ما خیلی زود به فناوری موشک‌های بالستیک دست یافتیم. ما هرجا تأخیر داشتیم حتما مشکلی وجود داشته است. ما می‌توانستیم برخی فناوری‌ها را بخریم، اما امر بر این بود که باید این فناوری‌ها بومی باشد. امروز مشکل ما در حوزه موشک کروز حل شده و ما از این فناوری برخورداریم.

- وضعیت ما در حوزه‌های دیگر تسلیحاتی چطور است؟

سردار شادمانی: ما به جهت گستردگی کار و سهم بودجه نیرو‌های مسلح قادر نبودیم همه حوزه‌ها را باهم پیش ببریم. پس می‌بایست اولویت بندی می‌کردیم. در این مسیر می‌بایست بودجه نظامی و زیرساخت‌های صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

برای ما مطلوب این بود که همزمان همه حوزه‌ها را جلو ببریم، اما به دلایلی این امکان وجود نداشت. ما با وجود محدودیت‌های اعتباری و عقب ماندگی قبل از انقلاب امروز در اکثر سلاح‌های مورد نیاز مانند هواپیما، بالگرد، پهپاد و سلاح‌های سبک و نیمه سنگین به دستاورد‌های خیلی خوبی دست یافته‌ایم و بدون نیاز به سایر کشور‌ها قادر به دفاع از خودمان هستیم.

- وضعیت ما در حوزه جنگ الکترونیک چطور است؟

سردار شادمانی: از سال ۸۶ تا به امروز ما به مرور در جنگ الکترونیک پیشرفت داشته‌ایم و امروز در این حوزه وضعیت ما مانند حوزه موشک‌های کروز است. در این حوزه به دستاورد‌هایی رسیده‌ایم که به دلیل مسائل امنیتی قابل بیان نیست.

- وضعیت ما در حوزه رزم زمینی چگونه است؟

سردار شادمانی: حوزه رزم زمینی بیشتر نیازمند بالگرد و تانک است. در حوزه بالگردی نمونه‌های خوبی تولید شده، اما کفایت نمی‌کند، البته از لحاظ تعداد همین بالگرد‌هایی که داریم، اگر درست نگهداری و تجهیز بشوند نیاز ما را تامین می‌کنند.

در حوزه تانک و توپخانه، چون در برآورد ما یک جنگ زمینی گسترده وجود ندارد و اولویت چیز دیگری است، هر آنچه که در اختیار داریم برای دفاع از کشور کفایت می‌کند.

- اولویت نیرو‌های مسلح چه حوزه‌هایی است؟

سردار شادمانی: اولویت ما در نیرو‌های مسلح، "نیرو‌های تجهیزات محور" و "محور مقاومت" است. اولویت ما همچنین ساخت سلاح‌های راهبردی مانند موشک، ناو، ناوچه، زیردریایی و هواپیما است که تاکنون با کمک دانشمندان داخلی به دستاورد‌های عظیم و مهمی در این حوزه‌ها دست یافته‌ایم.

بر همین اساس ما در حوزه نبرد زمینی به آموزش نیروی انسانی و سازماندهی پرداختیم. بنا بر گزارش سپاه، میلیون‌ها بسیجی در کشور داریم. در حوزه دریایی روزگاری تجهیزات ما بگونه‌ای نبود که بتوانیم در برابر دشمن مقاومت کنیم، اما امروز یک نیروی دریایی مقتدر در خلیج فارس داریم و یک نیروی دریایی مقتدر دیگر هم در دریای عمان داریم. ضمن اینکه در دریای خزر هم حضور فعال داریم.

ما نیروی دریایی سپاه را در اثنای جنگ راه‌اندازی کردیم و امروز این نیرو به یک نیروی دریایی قوی تبدیل شده است، به صورتیکه در سال ۸۶ کل خلیج فارس به نیروی دریایی سپاه واگذار شد. این نیرو با دستگیری نیرو‌های متجاوز آمریکایی اقتدار و توان خود را در خلیج فارس به رخ دشمن کشید.

قبلاً نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه با هم در خلیج فارس بودند. اما زمانی که دیدیم این توان افزایش یافته است ما هم آن را گسترش دادیم. نیروی دریایی ارتش در دریای عمان مستقر شد تا از سواحل مکران و دریای عمان دفاع کند، اما ما به این هم قانع نشدیم و پس از آنکه ماجرای دزدی‌های دریایی پیش آمد برای حفاظت از کاروان‌های تجاری جمهوری اسلامی به دریا‌های دور دست وارد شدیم.

- آیا در حوزه دریایی با تهدیدات جدی مواجه هستیم؟

سردار شادمانی: خلیج فارس به دلیل موقعیت راهبردی همیشه از طرف دشمن تهدید می‌شود. حتی همین الان هم خلیج فارس از سوی دشمن تهدید می‌شود. علت این تهدید هم این است که اکثر کشور‌ها منافعی در خلیج فارس دارند؛ مخصوصا آمریکایی‌ها چرا که با حمایت از برخی حکام منطقه، نفت آنان را می‌گیرند.

آمریکایی‌ها از منظر خودشان ما را مخل امنیت می‌دانند و می‌خواهند از این طریق و تهدید علیه ما خلیج فارس را امن نگه دارند. ما هم می‌گوییم شما در خیلج فارس غاصب و غارتگر هستید. ساحل طولانی ما، تسلط ما بر دریا، ارتباطمان و مسئولیتمان ما را بر آن می‌دارد که برای برقراری امنیت در منطقه تلاش کنیم. اکثر کشور‌ها از جمهوری اسلامی برقراری امنیت را در خلیج فارس مطالبه می‌کنند و ایران هم دارای چنین صلاحیت و قدرتی است.

- دلیل اینکه اخیرا رویکرد تهاجمی در نیرو‌های مسلح اتخاذ شده است، چیست؟

سردار شادمانی:دلیل این تصمیم، اجرای فرامین فرمانده معظم کل قوا و مقابله با گروهک‌های نوظهوری است که جنگ‌های نیابتی را در منطقه آغاز کردند. البته ما وقتی در مسیر قدرت‌یابی به ابزار مناسب قدرت می‌رسیم، طبیعی است از رویکرد دفاعی - تهاجمی برخوردار باشیم. داشتن قدرت تهاجمی به این معنا نیست که ما قصد حمله به کشور‌ها داریم، به هیچ وجه در آرمان‌های انقلاب اسلامی حمله و تجاوز به کشور‌ها معنی و مفهوم ندارد.

- امکان دارد اگر ما تهدیدی را احساس کردیم حمله پیش دستانه انجام دهیم؟

سردار شادمانی: خیر؛ فرمانده معظم کل قوا و قوانین کشور اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. ما حتی اگر بفهمیم در جایی تهدیدی علیه ما شکل گرفته اجازه حمله پیش دستانه به او را نداریم. اما اگر دشمن حماقتی کرد و اقدامی علیه ما انجام داد، این توان را داریم که در همان ساعت اول ضربات مهلکی را به او وارد سازیم. ممکن است برخی حماقت کنند و از دشمن ما درخواست کنند که علیه ما وارد جنگ شود و از آن کشور پشتیبانی کنند و فضای کشورشان را در اختیار او قرار دهند. آن کشور هم شریک جرم است و باید با او برخورد شود.

- برنامه‌های نیرو‌های مسلح برای دفاع از جزایر و به خصوص جزیره ابوموسی چیست؟

سردار شادمانی: جزیره ابوموسی به هیچ وجه تهدید نمی‌شود، زیرا تهدید کننده عواقب آن را می‌داند. جزایر خط قرمز ما است و ما هرکاری برای دفاع از آن‌ها لازم باشد انجام می‌دهیم.

دشمن از حساسیت و توان ما برای دفاع از جزایر آگاه است و جرأت اقدامی را ندارد. همانطور که در جنگ ۸ ساله و دفاع مقدس اجازه جدا شدن یک سانتی‌متر از مرز‌های آبی و خاکی را ندادیم با تمام توان با دشمن مقابله می‌کنیم. چون متر به متر این سرزمین برای ما مقدس است. اهمیت خرمشهر را شما دیدید. تمام توان دشمن بسیج برای حفظ خرمشهر شده بود، اما اراده ما بر آن بود که خرمشهر را آزاد کنیم. متر به متر این وطن خط قرمز ما است و دائم ادعا کرده‌ا‌یم که برای حفظ این وطن حماسه خواهیم آفرید.

- آمادگی دفاعی نیاز به اشراف اطلاعاتی بالا دارد. وضعیت ما در این حوزه چگونه است؟

سردار شادمانی: یکی از نیاز‌های اساسی هر کشوری غافلگیر نشدن است. ما همان اندازه که به توان خودمان می‌پردازیم به رصد دشمن هم می‌پردازیم. ما اگر رفتار دشمن را رصد نکنیم ممکن است ضربه بخوریم. عرصه نظامی، عرصه رقابت است. مجموعه‌هایی از تشکیلات ما برای همین کار درست شده‌اند. ممکن است در یک نقطه‌ای یک تروری شده باشد یا اینکه فردی آمده در فلان استان به رژه نیرو‌های مسلح حمله کرده است در آنجا غفلت صورت گرفته است، اما اصل دشمنی دشمن و نیات او در اشراف اطلاعاتی ما قرار دارد.

- این اشراف فقط به برنامه‌ریزی‌های دشمن منحصر می‌شود یا به سایر حوزه‌ها هم ربط دارد؟

سردار شادمانی: اشراف اطلاعاتی ما به نیات دشمن، دکترین‌های دشمن و مجموعه‌ای از اقدامات او مربوط می‌شود. در سه سطح تاکتیک، عملیات و راهبرد نیرویی که در آنجا حضور دارد مامور بدست آوردن اشراف اطلاعاتی است.

- قدرت آینده کشور در حوزه نظامی متکی بر چه نیرو‌ها و یا حوزه‌هایی است؟

سردار شادمانی: همانطور که اشاره کردم، ما برخوردار از ارتش و سپاه هستیم که هر کدام از این‌ها ویژگی خاص خود را دارند. براساس تجاربی که به دست آورده‌ایم، اگر اقدامی علیه ما صورت بگیرد، نمی‌توانیم یک گوشه کار را به ارتش و یک گوشه کار را به سپاه بدهیم.

در این حالت ممکن است قدرت موشکی سپاه را به پشتوانه نیروی ارتش بیاوریم. یا اینکه قدرت هوایی ارتش را به پشتیبانی سپاه بیاوریم. وقتی مجموعه‌ای از این سیستم‌ها ترکیب شوند، دفاع همه جانبه می‌شود. دفاع می‌شود ترکیبی از این سیستم‌ها. ولی اینکه کدام سیستم در کجا بکارگیری شود را باید طراحان صحنه دفاع و عملیات بگویند.

ما در حوزه دفاعی تنوع قدرت داریم. از نیروی قدس و جبهه مقاومت گرفته تا حوزه‌های الکترونیک و پهپاد و دریایی. بنا به فرمایش فرمانده معظم کل قوا ما با کسی جنگ نداریم، اما نیرو‌های مسلح ما باید همیشه در آمادگی کامل باشند و امروز ما در اوج اقتدار هستیم. موفقیت نیرو‌های مسلح در مقابله با جنگ‌های نیابتی شکل گرفته در منطقه علیه محور مقاومت حاکی از این توانمندی است.

- امنیت مرز‌های جنوب‌شرق و شمال‌غرب چگونه است؟

سردار شادمانی: با ابتکاری که در نیرو‌های مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا شکل گرفت، دو منطقه مرزی که به شدت ناامن بود یعنی شمال‌غرب و جنوب‌شرق به سپاه داده شد. با همتی که سپاه و مخصوصا فرمانده نیروی زمینی سپاه به خرج داد، ضربات مهلکی به ضدانقلاب زده شد. دلار‌های سعودی دائم در آن منطقه خرج می‌شود، اما بی‌اثر است.

- چقدر پاکستان را در ناامنی‌های جنوب‌شرق کشور دخیل می‌دانید؟

سردار شادمانی: ما پاکستان را یک کشور دوست می‌دانیم. شاید از خاک پاکستان تروریست‌ها استفاده کنند، اما ما این موضوع را به پاکستان مرتبط نمی‌دانیم. پاکستان بیشتر نیرو‌های خودش را در مرز افغانستان مستقر کرده است و در حوزه مرزی با ما، به ما اعتماد کرده است. شاید دشمن از این اعتماد سوء استفاده کرده باشد. اما حتما از پاکستان مطالبه می‌کنیم که به امنیت مرز‌ها اهمیت دهد و ضد انقلاب را سرکوب کند. جمهوری اسلامی با هماهنگی با پاکستان اقدامی را به عمل می‌آورد.

- به عنوان سوال آخر در خصوص آخرین وضعیت نیرو‌های مستشار ایرانی در سوریه بفرمایید و اینکه آیا پاسخی به حمله رژیم صهیونیستی به T۴ که منجر به شهادت برخی از نیرو‌های ایرانی شد، داده شد؟

سردار شادمانی: رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان در صحنه سوریه باخته‌اند. آن‌ها به دنبال اضمحلال حکومت بشار اسد بودند، اما شکست خوردند و برای اقناع افکار عمومی ممکن است چند عملیات هم انجام دهند. ما تمایلی برای آغاز جنگ در آنجا نداشتیم و مقابله به مثل نکردیم. در کشور سوریه اختیار با بشار اسد است و اگر به خاک این کشور حمله شود، پاسخگویی با سوریه است.

در خصوص حمله به T۴ توسط رژیم صهیونیستی، سوریه پاسخ محکم و کوبنده‌ای به آنان داد که نتیجه عالی داشت. دشمنان نیز اعتراف کردند. نتایج میدانی نیز این را نشان داد که پاسخ کوبنده بوده است.

- از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، بسیار ممنونیم.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: