دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه از اواسط سال قبل مشکل تأمین سوخت در پروازهای خارجی داریم، گفت: اصلاً اجازه ندادیم هیچ‌ پرواز خارجی‌مان، به خاطر نبود سوخت لغو و یا قطع شود، ضمناً تدابیری اتخاذ شد که مشکل تأمین سوخت در کشورهای دیگر کاهش یابد.
کد خبر: ۵۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷        23 April 2019
مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه تحریم ارائه سوخت به هواپیما‌های ایرانی از همان دور اول تحریم‌های نفتی برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی آغاز شد، اظهار داشت: پس از خارج شدن آمریکا از برجام، بسیاری از کشور‌ها و شرکت‌های سوخت‌رسان هواپیما به ما اعلام کردند که امکان ارائه سوخت به هواپیمایی ایرانی ندارند و از اواسط سال ۹۷ بود که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با این مشکل مواجه شدند.

* امکان سوخت‌گیری در بلگراد و برخی کشور‌های اروپای شرقی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: البته در بعضی کشور‌های اروپایی نظیر بلگراد و برخی کشور‌های اروپای شرقی تأمین سوخت هواپیما برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بدون مشکل انجام می‌شود به عنوان مثال ایرا‌ن‌ایر اگر پروازی به آلمان داشته باشد، در مسیر برگشت خود، در بلگراد سوخت‌گیری می‌کند.

* در منطقه فقط عراق به ایران سوخت هواپیما می‌دهد

وی اضافه کرد: در کشور‌های ترکیه، دبی، کویت و لبنان هم هواپیما‌های ایرانی نمیتواند سوخت دریافت کنند در منطقه خودمان فقط امکان سوخت‌گیری در کشور عراق را داریم که آن هم ایرلاین‌های ایرانی معمولا سوخت از کشور عراق خریداری نمی‌کنند، چون مسیر پرواز حدود یک ساعت است و معمولاً هواپیما‌ها طوری سوخت‌گیری می‌کنند که نیاز به سوختگیری در عراق نباشد، زیرا قیمت سوخت هواپیما در عراق گران و حدود یک دلار و ۳۵ سنت است که در مقایسه با نرخ سوخت در ایران، بسیار بالاتر است.

* آمریکا در اغلب شرکت‌های سوخت‌رسان هواپیما سهام دارد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: در قاره‌های اروپا و آمریکا مشکل تامین سوخت برای هواپیما‌های ایرانی وجود دارد، همان‌گونه که گفته شد فقط یکی دو کشور کوچک اروپایی و بلگراد به ما سوخت می‌دهد؛ به هر حال شرکت‌های سوخت‌رسان برند‌هایی هستند که اگر در اروپا فعال باشند، در آمریکا هم فعال هستند و پس از برجام در راستای منافع خود و ترس از تحریم‌ها، از سوخت‌رسانی به هواپیما‌های ایرانی امتناع می‌ورزند.

اسعدی سامانی بیان کرد: این شرکت‌های سوخت‌رسان در قاره‌های مختلف فعال هستند و طبق مراوداتی که با آمریکا دارند و یا اینکه، چون بخشی یا همه سهام آن‌ها متعلق به آمریکا است، صراحتاً به ما اعلام کردند که امکان ارائه سوخت به ما ندارند، و فقط در یکی دو کشور اروپای شرقی و بلگراد، هستند شرکت‌هایی که هیچگونه ارتباط کاری با آمریکایی‌ها ندارند که به ما سوخت‌رسانی می‌کنند.

* افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در تحریم‌های سوختی

وی اظهار داشت: موضوع عدم ارائه سوخت برای ایرلاین‌های ایرانی موجب افزایش هزینه شده است، زیرا به هر حال یک نشست و برخاست اضافه انجام می‌شود که این خود هزینه بسیاری برای شرکت هواپیمایی دارد، این هزینه بر ایرلاین تحمیل می‌شود، اما آن‌ها پرواز‌های خارجی خود را منظم انجام می‌دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ضمن محکوم کردن این رفتار‌های غیر انسانی آمریکا در تحریم‌ها، بیان کرد: چنین رفتار‌هایی نشانه حماقت و شرارت شیطان بزرگ است.

* هیچ پرواز خارجی به دلیل مشکل سوخت کنسل نشد

اسعدی سامانه ادامه داد: البته با وجود همه این فشارها، اصلاً اجازه ندادیم که هیچ‌یک از پرواز‌های خارجی ما به خاطر نبود سوخت کنسل و یا قطع شود؛ همه پرواز‌های خارجی شرکت‌های ایرانی انجام شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: همچنین تدابیری اتخاذ شده است که از نظر تامین سوخت در کشور‌های دیگر، مشکلی نداشته باشیم.

* خلبان‌ها برای پرداخت سوخت ارز به همراه دارند

وی اظهار داشت: پرداخت هزینه سوخت برای شرکت‌های هواپیمایی در پرواز‌های خارجی به صورت نقدی است و ایرلاین‌ها باید ارز به همراه داشته باشند یعنی خلبان‌ها در پرواز‌های خارجی ارز نقدی به همراه دارند و پول سوخت را همان لحظه پرداخت می‌کنند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: