بارش باران که از واپسین روزهای زمستان اقصی نقاط کشور را درگیر خود کرد، اکنون مهمان نیمه شرقی و جنوبی کشور است؛ خطه ای که با در اختیار داشتن مناطق کویری بیش از هر جای ایران تشنه آب است.
کد خبر: ۵۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸        15 April 2019
از ۲۸ اسفند ماه تاکنون سلسله وار مناطق مختلفی از کشور درگیر بارش‌های شدید بهاری و بروز سیلاب و روان آب شد؛ سیل ابتدا استان گلستان و شرق مازندران را تحت تاثیر قرار داد و دشت گرگان را به زیر آب برد؛ بعد از آن نیمه غربی و جنوبی کشور شاهد بارش‌ها بود و ساکنان استان‌های فارس، ایلام، لرستان، همدان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و مناطقی از کرمانشاه مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

سپس سیل به سراغ دشت خوزستان رفت؛ جایی که بزرگترین رودخانه و سد‌های کشور را در خود جای داده؛ قطب کشاورزی و صنعتی کشور که هشت سال جنگ تحمیلی مردمان آن را به زانو در نیاورد.

با اینکه تجربه سیل گلستان و مازندران سبب شد نیرو‌های امدادی و نظامی در آماده باش کامل باشند تا خرابی‌ها در مناطق غربی و جنوبی کشور را به حداقل برسانند، اما سیل ویرانگر در پلدختر و معمولان استان لرستان دل هر ایرانی را به درد آورد.

در خوزستان، دیگر همه پای کار آمدند؛ ساخت سیل بند‌های چند کیلومتری با همکاری نیرو‌های مردمی، امدادی و یگان‌های نظامی نتیجه بخش بود؛ هرچند شدت آب سرشاخه‌های کارون و کرخه و همچنین بالا آمدن آب در اروند رود سبب تخریب برخی سیل بند‌ها و تشدید وسعت آبگرفتگی دشت ها، مزارع و نخلستان‌های خوزستان شد و هنوز این خطه درگیر آثار ناشی از سیلاب است.

آنگونه که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به مجلس گزارش داد، سیل اخیر تا ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت به ۲۵ استان و بیش از چهار هزار و ۴۰۰ روستایی که درگیر آن بودند، وارد کرد.

اکنون از ۲۵ فروردین نیمه شرقی و جنوبی کشور میزبان این بارش‌های بهاری است؛ منطقه‌ای که از نظر وسعت حدود ۴۵ درصد مساحت ایران را در بر می‌گیرد و در عین حال بیش از ۱۵ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

با همه نگرانی‌هایی که ساکنان این خطه از ورود سامانه جدید بارشی به شرق و جنوب کشور داشتند؛ یک ویژگی اقلیمی این محدوده را از دیگر استان‌های درگیر سیل متمایز کرد که همان کویری بودن اغلب این استان هاست.

البته سیلاب و بارش‌های بهاری به خودی خود سبب به جریان افتادن رودخانه‌های فصلی در این مناطق کویری می‌شود که می‌تواند برای بومیان منطقه مشکلاتی بویژه در زمینه قطع راه‌های روستایی به دنبال داشته باشد.

از این رو در نخستین روز بارش‌ها از این استان‌ها یعنی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان خبر رسید که بر اثر بارش‌ها اغلب راه‌های ارتباطی قطع شده است.

در این میان مسئولان استانی برای مدیریت بحران سعی کردند با تعطیل کردن مدارس، تخلیه نمودن برخی روستا‌ها و هشدار به کسانی که در مسیل‌ها ساکن هستند، تلفات انسانی را به حداقل برسانند که خوشبختانه تاکنون گزارشی در این زمینه منتشر نشده است.

** سرریز شدن سد طبس و کنترل سیلاب

خراسان جنوبی یکی از استان‌های متاثر از سامانه بارشی اخیر است که همه شهرستان‌های آن بجز بیرجند دیروز (۲۵ فروردین) درگیر سیلاب بودند و حتی سد نهرین طبس با وجود آنکه یک میلیون مترمکعب آب آن برای ورودی جدید تخلیه شده بود، سرریز شد؛ امروز (دوشنبه) خبر رسید که شرایط سیلابی در استان تحت کنترل است و هیچ منطقه‌ای گرفتار سیلاب نیست.

البته شدت بارش‌ها به حدی بود که در برخی شهرستان‌ها مانند طبس، زیرکوه، درمیان و سربیشه تا ۱۰۰ میلیمتر بارندگی گزارش شد و به همین دلیل امروز مدارس ۱۰ شهرستان در مقاطع تحصیلی مختلف تعطیل است.

با این حال، به گفته سید ابوالحسن میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، در جریان بارش‌های دیروز هرچند شاهد تخریب منازل نبودیم، اما سبب ۹۱ مورد آبگرفتگی منازل شد و نیرو‌های امدادی و عملیاتی ۱۶ نفر را از مرگ حتمی نجات دادند.

همچنین امروز برخی محور‌های مسدود بازگشایی شد که می‌توان به بشرویه - دیهوک، طبس - اصفهان، دیهوک - راور و همچنین دیهوک - پیکوه اشاره کرد ضمن آنکه راه‌های روستایی نیز اغلب بازگشایی شده اند.

شدت بارش‌ها در شهرستان سربیشه بیشتر است و از این رو برخی روستا‌های این منطقه در محاصره سیل قرار دارند که نیرو‌های امدادی در حال امدادرسانی به مردم هستند و به گفته فرماندار، مشکل حادی در این زمینه وجود ندارد.

همچنین هفت روستای در معرض سیل شهرستان بشرویه که بیش از ۴۰ خانوار را شامل می‌شوند، تخلیه شده اند تا مشکلی در تامین جانی این هموطنان پیش نیاید.

** آبگرفتگی منازل مسکونی در کلات و بردسکن

خراسان رضوی از ابتدای امسال دوبار در معرض وقوع سیلاب قرار داشته که در بار نخست که در هفته نخست فروردین ماه رخ داد، بیشتر مناطق شمالی این استان متاثر از بارش‌ها بود، اما این بار نواحی جنوبی نیز به آن افزوده شد.

این بار سیل در شهرستان‌های کلات، درگز و سرخس واقع در شمال و بجستان در جنوب خراسان رضوی روی داد و خساراتی به این مناطق زد؛ در مجموع ۱۸ مورد آبگرفتگی در ۱۱ شهرستان روی داد که شدیدترین این خسارت‌ها مربوط به شهر کلات بخاطر آبگرفتگی ده‌ها منزل مسکونی است که حتی منجر به صدور تخلیه یکی از محلات آن شد.

در سایه بارش‌های بهاری تاکنون هفت سد در این استان سرریز شده و چهار سد دیگر در آستانه سرریز قرار گرفته اند؛ همچنین هشت رودخانه نیز در نقاط مختلف خراسان رضوی بخاطر حجم بارش‌ها شدید سیلابی شده اند.

آبگرفتگی خانه‌ها در بردسکن، وقوع ۱۲ مورد فرونشست زمین در سبزوار، پدیده سیلاب در چهار روستای شهرستان بجستان، تخلیه شدن سه روستا در جنوب و و جنوب غرب استان و بسته شدن ۳۲ راه فرعی و روستایی از جمله پیامد‌های بارش‌ها در خراسان رضوی بود.

** طغیان ۴۵ رودخانه در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور نیز در ۲ روز گذشته شاهد طغیان ۴۵ رودخانه و جاری شدن رودخانه‌های فصلی و روان آب‌ها بوده است که بر اثر آن ۱۲ محور ارتباطی استان بسته شده اند.

بنا بر اعلام منابع خبری، مسیر اسپکه - فنوج، نیکشهر - بنت، چاهان - زرآباد، ایرانشهر - مهرستان، دلگان - زهکلوت، ایرانشهر- خیرآباد، فنوج - رمشک، دلگان -ایرانشهر، قصرقند - نیکشهر، بزمان - دلگان و جلگه - ایرانشهر بسته است.

از مجموع ۱۴۰ نقطه‌ای که در این استان تحت تاثیر بارش‌های بهاری قرار داشته اند، بارش‌ها بین ۳۰ تا ۸۳ میلی متر متغییر بوده است که با توجه به خشکسالی و وضعیت منابع آبی استان، امید می‌رود بتواند به تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و مخازن سد‌های استان کمک کند؛ به گفته احمدعلی موهبتی استاندار، بارندگی‌های اخیر، سبب عبور از بحران جدی خشکسالی چندین ساله منطقه شده است.

بر اساس آمار جمعیت هلال احمر، در ۲ روز گذشته ۱۶۷ سیل زده ۱۷ روستای ایرانشهر، دلگان و کنارک در چادر‌های امدادی استقراری در مناطق امن اسکان داده شدند و به دلیل بارش‌ها مدارس ۱۱ شهرستان امروز تعطیل شد.

** سیلاب راه‌های روستایی جنوب کرمان را بست

در کرمان به عنوان چهارمین استان درگیر بارش ها، خبر‌ها از بسته شدن راه‌های ارتباطی ۴۳ روستای واقع در جنوب استان حکایت دارد و سیلاب توانسته به راه‌های ارتباطی روستایی خسارت‌های جدی وارد کند.

همچنین راه‌های اصلی راور - دیهوک، شهداد - نهبندان، شهداد - اندوهجرد و شهربابک - هرات به علت شدت بارندگی، جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها از شامگاه یکشنبه تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

از آنجا که جنوب کرمان از قطب‌های اصلی کشاورزی در کشور به شمار می‌رود که در بارش‌های نیمه نخست فروردین بیش از ۳۵۰۰ میلیارد ریال خسارت دید، انتظار می‌رود بارش‌های اخیر نیز بر شدت خسارت‌ها افزوده باشد که هنوز رقم دقیق آن مشخص نشده است.

** راه‌های هرمزگان باز شد

استان هرمزگان که به دلیل قرار گرفتن بندرشهید رجایی به عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین بندر تجاری کشور از همین بالایی در ترانزیت و تجارت ایران برخوردار است، با گذشت ۲ روز از بارش‌ها توانست راه‌های مواصلاتی خود را بازگشایی کند.

دیروز جاده منتهی به بندر رجایی دچار آبگرفتگی شده بود، اما امروز (دوشنبه) مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان اعلام کرد: رفت وآمد ناوگان باری، مسافری و شخصی در همه محور‌های اصلی و شریانی استان عادی و روان است و تنها رفت و آمد در راه‌های روستایی ساخته نشده آن هم به علت تشکیل گل و لای، به کندی پیش می‌رود.

با این همه، بر اثر افزایش سرعت باد‌های غربی، امروز، پهنه آبی جنوب کشور در محدوده خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

به مدد نزولات آسمانی در دو روز گذشته، اکنون حجم آب سد‌های هرمزگان افزایش یافته به طوری که حجم آب در سد استقلال ۱۰۲ میلیون مترمکعب، سد‌های شمیل و نیان ۶۰ میلیون متر مکعب و سد جگین ۱۳۰ میلیون متر مکعب گزارش شده است.

** خوزستان در مرحله بازسازی و امدادرسانی

با اینکه به گفته مسئولان حالت بحرانی از شهر اهواز برداشته شده و خطر از مناطقی که در شرایط سیلاب بودند، رفع شده است، اما این استان پهناور، در مرحله دریافت کمک‌های امدادی و بازسازی زیرساخت‌های خسارت دیده قرار دارد.

از این رو شرکت راه آهن از آغاز عملیات رفع انسداد خطوط ریلی و بازسازی محور‌های ریلی در مناطق سیل زده خبر داده و قرار است مسیر ریلی گرگان به اینچه برون در منطقه آق قلا استان گلستان و نیز محور جنوب حد فاصل اهواز - اندیمشک در اولویت بازسازی‌ها باشد.

همچنین در پی کاهش ورودی به سد‌های استان، در روز‌های اخیر خروجی سد‌های دز و کرخه رو به کاهش بوده، اما سد گتوند در حال افزایش رهاسازی به رودخانه کارون است که اثرات آن در اهواز در حال مشاهده است و سبب شده دبی کارون در مقطع اهواز افزایش یابد.

در بخش امدادرسانی نیز باید گفت که جمعیت هلال احمر ۶۷ اردوگاه اسکان در استان راه اندازی کرده است که تاکنون بیش از ۱۱۷ هزار نفر در این اردوگاه‌ها اسکان داده شدند و به بیش از ۱۶۰ هزار نفر امدادرسانی شده است.

علاوه بر آن، نیرو‌های صلیب سرخ، مقاومت اسلامی نجبای عراق و نیرو‌های حشدالشعبی برای کمک به مردم خوزستان در کنار نیرو‌های امدادی کشورمان حضور دارند.

خبر دیگر اینکه پنجمین کاروان شهرداری تهران شامل ۲۶ دستگاه تجهیزات و ماشین آلات خدمات شهری و ۲۵ دستگاه کامیون کمک‌های مردمی امروز به مردم سیل زده خوزستان ارسال شد.

** ۱۸ هزار شغل در لرستان از دست رفت

در استان لرستان که برآورد اولیه خسارت سیل اخیر در آن بیش از ۳۷ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود نیز تمرکز نیرو‌های امدادی بر خدمت رسانی به سیل زدگان و بازسازی مناطق آسیب دیده استوار است.

امروز اعلام شد که حدود ۱۸ هزارنفر در مناطق سیل زده استان شغل خود را از دست داده اند به طوری که تنها در بخش مشاغل خانگی و صنایع دستی بیش از ۶ هزار نفر بیکار شده اند.

بر اساس آمار اداره تعاون استان، در بخش کشاورزی تعداد هفت هزار و ۵۰۰ واحد کشاورزی و در بخش صنوف چهار هزار و ۳۳۵ واحد و در بخش صنعتی نیز تعداد ۸۵ واحد صنعتی آسیب دیدند.

همچنین ارتش اعلام کرده که کار بازسازی راه‌های مواصلاتی و پل‌های لرستان را در دستور کار دارد و کارشناسانی به همین منظور به منطقه اعزام شده اند.

** آنچه مناطق سیلزده به آن نیاز دارند

نهاد‌های مردمی و سازمان‌های امدادی اعلام کرده اند که در شرایط کنونی نیاز‌های اولیه مردم مناطق سیل زده تامین شده و مردم نیاز‌های جدیدی دارند که از جمله این وسایل شامل وسایل منزل، وسایل آشپزخانه و پخت و پز، سیستم‌های خنک کننده شامل پنکه و کولر، البسه، فرش، موکت، زیرانداز، گلیم است.

امروز حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ به درخواست مجوز رئیس‌جمهوری برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور تامین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل‌های اخیر گفتند: اقدامات لازم برای جبران خسارات از محل‌های موجود را سریعا آغاز کنید.

ایشان تاکید کردند: از محل «پنج درصد مقرر در بودجه‌ی عمومی کشور برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه، جابجایی در ردیف‌های بودجه‌های عمرانی و بیمه‌ها و تسهیلات بانکی اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت، در صورت نیاز، برداشت از صندوق مزبور مورد تأیید این‌جانب خواهد بود».

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری در تماس تلفنی با هفت استاندار درگیر سیل بر آمادگی کامل در رویارویی با موج جدید بارندگی‌ها تاکید کرد.

روحانی از استانداران خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، لرستان، کرمان و خوزستان خواست با تقویت هماهنگی و هم افزایی امکانات و تجهیزات همه دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط، نسبت به مواجهه با حوادث احتمالی کاملا آمادگی داشته باشند.

** باز هم موج جدید بارندگی در راه است

آنگونه که سازمان هواشناسی اعلام کرد؛ از فردا (۲۷ فروردین) سامانه بارشی جدیدی از شمال غرب وارد کشور می‌شود که ابتدا مناطق شمال غرب و سپس روز چهارشنبه نیمه غربی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

البته امروز در مناطق شمال شرق، شرق، جنوب شرق، برخی مناطق کرمان و شرق هرمزگان بارش‌ها ادامه دارد که گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید همراه خواهد بود.

امروز بیشترین بارش‌ها در خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی رخ می‌دهد و از اوایل وقت فردا این سامانه از شمال شرق از کشور خارج می‌شود.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: